• Link92

BIM januari 2021 - Första barnet

Tokan123 skrev 2020-12-31 15:55:18 följande:

Jag har äl vilken dag som helst, är på cd14 idag. Vad tänker ni om att ta ett par glas vin ikväll? Kan det påverka negativt? Vi ska laga en trerätters här hemma och jag tänker att det skulle vara gott med ett glas till maten. Men vill inte sumpa en chans. Men hur mycket ska man stanna upp i väntan på att det händer?

Kör ba kör säger jag! Undvik att bli askalas och bakis bara :)
  • Link92
    Soff skrev 2021-01-03 20:47:52 följande:

Känner mig lite ledsen då min sambo inte orkar ha sex idag på beräknad ÄL. Vi hade sex igår så det ska väl räcka egentligen, men man vill ju öka chanserna så gott det går. Han är helt slut, och jag får väl bara respektera det :(

Jag känner verkligen igen mig i detta! Man är så inställd att man nästan blir sur när han inte vill ligga?? Hur jobbigt kan det vara liksom?

Kan bidra med två saker som kanske kan hjälpa:

1. När vi gjorde vår fertilitetsutredning sa de att varannan dag är det bästa, så dagen innan beräknad ÄL är verkligen superbra tajmat :) kanske orkar han imorgon?

2. För sådana här tillfällen skaffade vi heminseminationskit. Min man orkar nästan alltid "producera fram" spermier själv även när han inte vill ha sex och det lugnar mitt kontrollbehov runt ÄL att i alla fall fått till något. Nu har de försöken inte resulterat i några plus, men det har helt klart gjort mig mer harmonisk att vi iallafall får till försöken :)

Hoppas det här försöket går vägen för er :)
  • Link92
    Msofie skrev 2021-01-05 22:26:27 följande:

Har precis påbörjat en utredning själv, varför behöver ni vänta ett år med IVF? Blev dö stressad nu haha.

Vi gjorde utredning i september/oktober med resultatet "allt ser normalt/jättebra ut" och i min region (Västerbotten) får man då inte hjälp med IVF förrän man fyllt 30 och försökt minst två år, så jag måste vänta till februari 2022... Kanske något liknande för helle88 (det där med 2 år alltså).

Jag är själv inte så intresserad av IVF och är faktiskt mer irriterad på att man inte gör ytterligare utredningar. Tar det sig inte för oss snart (pågående försök 17 eller vad det är) så överväger jag att kontakta privat klinik för att se om de kan göra några andra tester eller så, men jag har en känsla av att de inte gör det..
  • Link92
    MAKL skrev 2021-01-06 04:39:51 följande:

Oj nu vart jag lite stressad. Vi har ju inte försökt nå länge alls, men tankarna går ju ständigt till om man behöver söka hjälp så småningom och då skulle vi behöva försöka i typ 3 år till (förutsatt att allt ser bra ut) innan hjälp erbjudas. Vi bor nämligen också i Västerbotten. Får hoppas extra mycket nu inför varje bim att det blir ett plus.

Det var inte meningen att stressa! Men det är bra att veta hur förutsättningarna ser ut tänker jag. Ser att du bara är på fjärde försöket så du har verkligen tiden för dig :) och upptäcker de något på utredningen får man ju hjälp med åtgärder mycket snabbare!

Kul med fellow Västerbottning förresten :) om inget händer inom ett år och ni gör en utredning så kan jag iallafall berätta att de på barnlöshetsutredningen i Skellefteå (där kliniken för Västerbotten ligger) var supertrevliga och att vi snabbt fick komma på utredning efter anmälan (ca 2 veckor). Men hoppas såklart att du ska få uppleva en graviditet istället!
  • Link92
    SMEL skrev 2021-01-07 00:06:24 följande:

Ni som har bim 10/1 hur känner ni er vad är era symptom? :))

Har glömt uppdatera i listan, men min nya BIM är 10/1. Mina bröst är ömma (som alltid mellan än och mens) och mår ofta lite illa på kvällarna, men tror mensen kommer komma snart. Min temperatur har droppat till strax ovan cover line och hållt sig där de senaste tre dagarna.

Å andra sidan hade jag inga udda symtom när jag plussade förra månaden, men temperaturen droppade aldrig utan låg konstant hög.

Hoppas ni andra känner er mer positiva :)
  • Link92
    Tokan123 skrev 2021-01-07 10:02:01 följande:

Jag behöver hjälp, jag fattar ingenting av min natutal cycles. Jag hade positivt äl test i fredags , negativt på lördagen. Hade äggviteflytningar dagarna innan som slutade typ i söndags och rejäl värk under helgen. Beräknad äl då på lördag eller söndag beroende på app. Har tempat varje morgon och idag när jag la in tempen som var 36,77 vilket innebär att det stigit lite varje dag senaste dagarna. Då fick jag bekräftar äl, men den flyttade då äl till i tisdags?! Kan någon förklara hur det går till? Kan jag ha missat det helt?

Slutade med NC av den här anledningen, tycker inte att algoritmerna den använder fungerar...

Om man struntar i appen brukar ÄL generellt ske den dag du upplever mest/vattnigast (eller äggviteliknande)flytningar
  • Link92
    Tokan123 skrev 2021-01-07 10:02:01 följande:

Jag behöver hjälp, jag fattar ingenting av min natutal cycles. Jag hade positivt äl test i fredags , negativt på lördagen. Hade äggviteflytningar dagarna innan som slutade typ i söndags och rejäl värk under helgen. Beräknad äl då på lördag eller söndag beroende på app. Har tempat varje morgon och idag när jag la in tempen som var 36,77 vilket innebär att det stigit lite varje dag senaste dagarna. Då fick jag bekräftar äl, men den flyttade då äl till i tisdags?! Kan någon förklara hur det går till? Kan jag ha missat det helt?

Hade också tänkt lägga till att du förmodligen hade ÄL under helgen som du själv tror :) hur länge har du använt NC?
  • Link92
    Tokan123 skrev 2021-01-07 11:46:02 följande:

Ja den är jätteförvirrande ,har dock bara använt den med temp denna cykel så... kanske ska ge den en chans , blev bara orolig att det redan har rätt och att jag missade äl helt, vart så deppig. Så hoppas att du har rätt att den skedde i helgen ändå

Ge det gärna tre cykler innan du börjar lita på NC skulle jag säga! Särskilt om du nyss slutat med hormonella p-medel :) det tar ett tag innan den lär sig dina mönster!
  • Link92

Jag tror verkligen att jag kommer få mens idag eller imorgon som beräknat, har haft ljusrosa flytningar idag. Samtidigt mår jag så illa och känner mig riktigt bakfull trots att jag inte druckit en droppe, det är inga vanliga menssymptom för mig. Mina bröst har slutat ömma men temperaturen var lite högre i morse. Usch vad påfrestande det är att bara vänta och tolka motstridiga symptom.. Men ja, kommer inte mensen igång under dagen testar jag imorgon bitti.

• Link92
    Ericky skrev 2021-01-09 18:15:32 följande:

Jag håller alla tummar jag har extra mycket för dig! <3

Tack vad fin du är <3 men mensen har kommit så det blir en februari-tråd för mig framöver..

Dricker dyr champagne ikväll (som blev kvar från nyårsafton) och laddar inför en cykel helt utan kaffe och alkohol från och med imorgon, så hoppas vi att det lyckas i februari :)

Hur känns det för dig? Har du testat nåt än? :)
  • Link92
    josefinbet skrev 2021-01-10 06:51:51 följande:

Fick också mens i dagarna, drack också vin igår för första gången sen november typ! Slutade med kaffe för några dagar sedan innan jag fick mens, och kommer nog inte börja igen, iaf inte före jag plussat haha! 

Åh så trist! Och skönt att höra att fler unnar sig med ett glas vid mens :)

Jag har haft koffeinuppehåll förut, i våras och upplevde då mindre pms och mensvärk, men höstens mörker fick mig att hoppa på kaffedrickandet igen. Man har ju hört att mindre kaffe och mer sol/d-vitamin lett till plus för många, så hoppas det funkar för oss också :)
  • Link92
    Ericky skrev 2021-01-09 20:50:09 följande:

Buuu för det! Helt rätt med dyr champagne! Man får unna sig allt man vill dessa dagar när man väntar. Själv unnar jag mig lite snus såhär 6 månader in. Har 3 vänner som alla blivit gravida trots snus så jag har svårt att tro att lite snus ska grusa mina chanser. Däremot tänker jag också dra ner på kaffet till nästa cykel till en kopp per morgon istället för 2-3 :) och ingen alkohol tror jag också...

Jag har haft mycket molvärk sedan några dagar tillbaka och fick även ont i bröstvårtorna och brösten igår vilket är tidigt för mig innan mens. Brukar komma några dagar innan bara men idag har jag inte haft något av det, så nu känner jag mig som vanligt. Och därmed ganska negativ ;)

Vi ses i februari-tråden om jag inte har turen på min sida denna månad heller <3

Men så länge mensen inte dykt upp finns det alltid hopp! Håller tummarna :)
  • Link92
    msofia91 skrev 2021-01-12 07:35:07 följande:

Fick precis veta att sambon åker på tjänsteresa på beräknad äl-dag. Så det gick ju åt h-vete på försök 2 denna månad i alla fall xD. Men tänker att om de går så går det nästa månad också, går det inte så går det ju inte alls..

Ganska skönt känner jag just nu att typ pausa i hetsen och bara ta veckorna som dom kommer. Tänkte dock ändå äl-testa för o se om jag har sen äl (kort lutealfas) även denna månad. Sen tänkte jag isåfall be om en första hälsoundersökning hos gyn så får vi se om det ger något!

Jag har börjat diskutera mens, cykler osv med min sambo, berättat hur det funkar och vad kort lutealfas innebär. Att jag känner oro över det och mina kaosiga hormoner runt mens. Varför jag valt att ta vissa vitaminer osv osv.

För en vecka sen hade han köpt multivitamin man, för "det var ändå så bra extrapris", haha! Tror det pågår en tankeprocess hos honom också nu. Har ni som upplever att sambon inte "sköter" sig förklarat era känslor och tankar, varför ni önskar att sambon börjar tänka lite och gör fler hälsosamma val? Alltså, tror ni sambon fattar att "it takes two to tango"? Min har hittills fattat noll.. :)

Skulle säga att min man inte brydde sig/tänkte något på sina egna vanor förrän det gått nästan ett år och vi gjorde ett hemtest på spermier som inte såg så bra ut. Sedan tog det ändå någon månad till innan han började fråga vad han egentligen ska ta för att förbättra situationen. Så han tar multivitamin, d-vitamin, omega-3, magnesium och ibland extra folsyra. När vi gjorde utredning i höstas såg hans spermier bra ut :) men efter det bestämde han sig att gå ner i vikt och höll tre månader utan alkohol och onyttig mat/godis osv samt tränade 4-5 dagar i veckan. Han var superduktig och gick ner flera kilo och är nu nästan vid normalspannet för BMI (han hade varit ganska stor länge innan). Men för honom krävdes det alltså att bli mer intresserad av träning/kost för att ändra vanor.

Vi blev också gravida i november, ca 2 månader efter att han började med att gå ner i vikt, så det kanske var det som gjorde det :) slutade tyvärr i missfall tidigt i december.

Angående hemtestet så tog vi det på hans initiativ, typ "du testar ju så mycket hela tiden, jag borde kanske också ta ett". De är dock inte jättetillförlitliga och ett dåligt resultat bör alltid följas upp av ett "riktigt" test innan man ger upp!

Jag tjatade heller inte så mycket innan han började fråga, men läste såklart upp från texter om att när det gäller infertilitet beror 30% på kvinnan, 30% på mannen och 30% är oförklarligt.
  • Link92
    Iväntanpåivf skrev 2021-01-28 12:26:55 följande:

Hej, 

Jag har börjat äta nyttigare och styrketräna igen. 

Det verkar ha resulterat i lägre basaltemp i follikelfasen än normalt. 

Någon annan som tempar och varit med om det? 

Är det bra eller dåligt med under 36 i temp? Brukar aldrig ligga så lågt förutom nån dag innan ÄL då jag kan dippa till 36.05 eller 36.1 som lägst och jag har tempat i ett år nu. 

nu på dag 7 och 8 har jag haft 35.95 och 35.91. så lågt har jag aldrig haft och inte heller så tidigt i cykeln. 

Jag har också haft så låga temperaturer (och lägre) tidigare, vissa cykler, och efter vad jag läst så har det ingen betydelse för fertiliteten. Det är vanligt förekommande under vinterhalvåret också, särskilt om man har svalt i sovrummet. :)
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet