• Link92

BIM januari 2021 - Första barnet

Hej! Efter att äntligen ha blivit gravid för första gången vid förra försöket fick vi missfall i vecka 5-6.. det var riktigt kämpigt och jag blödde totalt 14 dagar (blödde alltså även innan missfallet satte igång), men nu har kroppen känts som vanligt drygt en vecka. Är på CD16 nu och har vattniga flyttningar så väntar ändå ägglossning snart, hoppas! Chansar på BIM 4/1 men får justera om ägglossningen blir lite försenad. Testar med ÄL-stickor men får inte alltid utslag på dem, håller koll på cykeln med sekret och temperatur istället. Hoppas vi får börja året på ett fantastiskt sätt nu hörni! :)

1/1 partytsljus75, 36 år (första försöket)

3/1 Sockerikaffet, 32 år

4/1 Carina82, 38 år (om en vecka)

4/1 Link92, 28 år (sjuttonde försöket)

6/1 Jennix, 26 år (första försöket)

13/1 Bananmilkshake, 35 år (imorgon), femte försöket

15/1 Sockerplanta, 26 år, fjärde försöket

18/1 Stickling, 32 år (sjunde försöket)

?/1 BoringBrick92, 28 år (tredje försöket)

• Link92

Ser att jag misslyckades med att fixa listan, nu så :)

1/1 partytsljus75, 36 år (första försöket)

3/1 Sockerikaffet, 32 år

4/1 Carina82, 38 år (om en vecka)

4/1 Link92, 28 år (sjuttonde försöket)

13/1 Bananmilkshake, 35 år (imorgon), femte försöket

15/1 Sockerplanta, 26 år, fjärde försöket

18/1 Stickling, 32 år (sjunde försöket)

?/1 BoringBrick92, 28 år (tredje försöket)

• Link92
    Stickling skrev 2020-12-20 20:06:15 följande:

Hej och välkommen  Åh fy, så tråkigt att höra, beklagar att du behövt gå igenom det. Det låter otroligt kämpigt och tufft. 

Så skönt att kroppen verkar ha återhämtat sig nu i alla fall! Ja, nu håller vi tummarna för att vi får inleda det nya året på allra bästa sätt!

Tack! Ja det var ingen rolig tid, men såhär i efterhand känns det mest skönt att veta att vi KAN bli gravida. Vi har ju hållit på så länge och gjort en barnlöshetsutredning som visat att "allt ser bra ut", men utan det där plusset är det svårt att tro på.

Det känns dock orättvist att vi både ska kämpa med att det tar lång tid och behöva uppleva missfall, men allt i livet är väl inte rättvist... Nu hoppas jag att kroppen fattat grejen och behåller nästa plus! :)
  • Link92
    Msofie skrev 2020-12-24 11:29:08 följande:

God jul på er alla! Precis som många här säkert känner är julen en tuff tid. Jag tänkte väldigt aktivt förra julafton på att det var sista julen som ett barn inte fanns. Ack så fel man kunde ha. Julen präglas av fokus på barn, räknar med att det även kommer vara många som går ut med sina graviditeter nu, vilket känns tufft.

Mitt fokus ligger mest på att ta mig genom denna julen i behåll. Hoppas ni kommer kunna ha det mysigt ändå!

Ja, förra julen hade jag BIM, men negativt test så fick be min höggravida svägerska att ta med mensskydd..mådde så dåligt men ingen visste då att vi försökt ett halvår så bara bet ihop.

I år startade jag dagen med positivt ÄL-test och är fruktansvärt kåt haha! Har fint trådigt och vattnigt sekret så ÄL är verkligen på gång. Men är hemma hos mina föräldrar så får vänta till ikväll när vi är hemma ;) Förra julen tänkte jag verkligen att det var sista julen som barnlösa men så blev det alltså inte. Jag har haft otroligt tuffa stunder under 2020 pga barnlängtan och orättviskänslor men samtidigt har jag och min man pratat om våra känslor och att det ändå är viktigast att vi är tillsammans och lyckliga. Nu vet också båda våra familjer att vi försökt länge så vi får inga jobbiga frågor eller påtryckningar.

Det här kanske lät deppigt, men vill inge lite hopp till er som precis börjat eller försökt ett tag, att man inte blir galen även om det tar lång tid :) Ett och ett halvt år har vi hållit på och även om det var ledsamt och slitigt så är vi mer kära än någonsin.

Med det önskar jag ändå alla fina och beständiga plus inom en snar framtid!
  • Link92
    Ericky skrev 2020-12-25 21:44:55 följande:

Jag har verkligen tänkt på dig Link92 sedan december-gruppen. Blev så himla glad för din skull och ledsen när jag förstått att det blev missfall. Men ja, nu vet du att du kan bli gravid och förhoppningsvis fattar kroppen nu. Att det tog lång tid till första plusset betyder inte att det blir det till ett nytt plus <3

Men TACK, vad fin du är! <3 blir så glad av din omtanke. Fick positivt på ÄL-stickan på morgonen den 24e och har timeat rätt bra denna omgång så hoppas på det bästa nu :) inväntar bara temperaturhöjning innan den riktigt långa väntan på BIM.

Tråkigt att det inte tog sig för dig, men läste här uppe att du ska testa med bisolvon denna gång! Hoppas det fungerar för er! Jag har inte testat själv men har ju läst om andra det funkat för :) Jag tror att det är bra för ens psyke att man testar lite olika saker, så det känns som att man gör mer än bara väntar, ligger och väntar ;)
  • Link92
    msofia91 skrev 2020-12-26 11:48:02 följande:

Vad spännande att vi har haft det lite lika. Min lutealfas har sen jag började med ältester varit kortare än normen. Förra månaden 9dagat mellan äl och mens och enligt beräkningar denna gång 10, men vi får se. Jag tänkte ge äl testerna denna månad och om mens kommer, en gång till.

Funderar också på att tempa, men känner att man hade behövt börja med det kanske redan när man sluta med ppiller för att hinna/kunna få korrekta resultat nu då den tar några månader som jag förstått det. Så om det inte tar sig på ett par gånger till kanske jag kör temp ändå.

Jag började tempa direkt efter att jag plockade ur min hormonspiral och första två månaderna var ganska kaosiga rent tempmässigt. Jag läste senare att man rekommenderar att vänta ca 3 månader innan börjar med tempningen just för att hormonerna/kroppen ska hinna återgå till det normala. Så jag skulle börja med tempningen nu om du är intresserad! Jag tycker det har hjälpt mycket att se när äl inträffat (för mig ganska snart efter positivt test = nästan inte lönt för oss att ligga efter det). Kan rekommendera fertility friend istället för natural cycles, det tar hänsyn till sekret och är billigare (går även att använda gratis).
  • Link92
    Jerreblomstra skrev 2020-12-26 17:42:44 följande:

Följt många trådar senaste månaderna.

Vi har försökt i snart 18 månader utan resultat.

Vi har inga barn sedan tidigare och längtan är enorm.

Vi har gjort en utredning som inte direkt visade något tokigt så ni inväntar vi remiss till att få hjälp.

Vi kämpar på vanligt vis under tiden men det tär så sjukt på psyket. Inom loppet av tre månader så har mina två närmsta vänner berättat att de väntar barn ( de vet om vår problematik) så nu mår man så sjukt dåligt psykiskt.

Ingen lycka alls i någonting och man känner sig så hemsk när man inte kan vara glad för mina vänners skull. Men ena ville inte ha barn nu och den andra gick det fort för.

Vi verkar ha försökt ungefär lika länge! Vi har också gjort en utredning som visade att allt var bra, men vi får ingen vidare hjälp/utredning förrän jag fyllt 30 (februari 2022), så här är det bara att streta på.. blev gravid för första gången förra månaden men fick missfall strax efter. Har precis haft äl och är väldigt pirrig inför kommande BIM, är nervös att det ska bli missfall igen om det fäster.. men jag känner igen din känsla om att aldrig lyckas..har ni gjort/testat något för att "öka chanserna" (om nu det går)?

Det är tungt psykiskt, flera av mina vänner som började försöka efter oss har nu fått sina barn, ingen har upplevt missfall och ofta känns allt orättvist! Jag har inte pratat med så många kompisar om det, men det har du? Hur tar dom det, om du berättat hur du känner kring deras graviditeter?

Men välkommen hit till gruppen, hoppas du kan hitta lite stöd och förståelse här! :)
  • Link92
    MAKL skrev 2020-12-26 20:00:33 följande:

Det finns en hel del att läsa på om det på nätet. Men vad gäller hur mönstret ska se ut vid äl så sker det en liten dipp på äl dagen som sedan ska följas av mist 3 dagar med högre temp. Det är på det sättet man kan bekräfta att äl skett. Min tempkurva brukar ligga på ca 36,4-36,5 innan äl och sedan en liten dipp på äl dagen på ca 0,1-0,2 grader lägre än dagen innan. Efter det så stiger min temp till ca 36,7-36,9 och ligger där tills mensen. Det tar ju ett tag att se hur just ditt mönster ser ut men har du en app du registrera i så sköter ju den alla uträkningar på bekräftad äl osv. Behövs ju dock oftast minst 3 månader för att kunna se ett mönster.

Bra beskrivet! Vill bara flika in att inte alla ser den där lilla dippen innan/under äl.
  • Link92
    Vickan31 skrev 2020-12-28 18:49:54 följande:

Hej! 

Hoppas in här från december-tråden efter en liten jul-paus  Jag har hängt med i några månader här på Famijeliv nu, och detta är mitt sjunde aktiva försök. Uppdaterar listan nedan och vill bara säga att jag tycker att ni gör det så bra allihopa som kämpar vidare för att nå vår dröm om första barnet - en dröm som förenar och skapar många fina diskussioner här i BIM-trådarna tycker jag, så tack för allt pepp och stöd! 

Välkommen hit! :) Skönt med en liten paus ibland! Har ni några särskilda planer för detta försök?
  • Link92
    Vickan31 skrev 2020-12-30 14:53:59 följande:

Tack så mycket - tycker att ni är fantastiska att hänga med!  Jag har ätit folsyra ett tag och nu senaste veckorna även börjat med multivitamin för kvinnor för att få i mig mer C- och D-vitamin bland annat. Testar med ägglossningsstickor och använder Premom som jag tycker ger en bra hjälp att tyda dem. Annars inga särskilda planer detta försök tror jag, men om det inte tar sig det här sjunde försöket heller funderar jag på att börja tempa för att se så att ägglossningen faktiskt sker då testerna bara visar att kroppen försöker men inte kan ge definitivt svar. Är lite kluven om att tempa dock, ifall det passar mig eller om jag blir för ledsen och "besatt" när temperaturen inte följer det mönster jag vill, så jag får fundera lite. 

Jag beklagar verkligen ditt missfall, jag blev så ledsen när jag läste det :( Men som jag tror att du själv skrev: det är ju positivt att ni lyckades bli gravida, och jag håller verkligen tummarna för att det går hela vägen snart  Har du några planer/tankar om kommande försök? Du har haft din ägglossning nu redan va? 

Ja i början stressade tempandet mig, att jag skulle sova nog många timmar osv, men upptäckte sedan att min kurva blir mest stabil om jag tempar samma tid varje dag (05:40 i mitt fall) oavsett sömntimmar. Somnar självklart om på helgerna! Min termometer sparar sista temperaturen så jag kollar vad den blev senare :) Nu blir jag mer stressad när jag inte tar tempen! Det var den som gjorde att jag visste att jag var gravid sist - min temperatur droppar alltid lite när det närmar sig mens och sist bara ökade den. Så misstänkte att testet skulle vara positivt innan jag tog det, var väldigt häftigt! Det går ju alltid att testa, om du vill. En termometer med två decimaler är inte så dyr, och man måste inte använda NC. Finns billigare appar, tom såna som är gratis :)

Ja missfallet var tungt, men tankarna släppte snabbt när cykeln återhämtade sig fort. Hade ägglossning runt julafton och denna gång hade vi bara kommit överens om att ligga varannan dag (från att mina flytningar blev vattniga/trådiga tills de torkade upp) - och om pressen på min man blev för stor så körde vi heminsemination. Inte så mysigt, men då blir det något gjort iallafall, haha! Borde ha BIM runt den nionde, men försöker att inte tänka på det så mycket :) har inga annorlunda symtom än iaf.
Svar på tråden BIM januari 2021 - Första barnet