Ni som gjort medicinsk abort. HJÄLP
Det står troligen olika för att det utförs lite olika och med olika tabletter över landet, precis som flera större undersökningar, bland annat. Och är man sent i trimestern så vill de nog att man kommer in, medan tidiga kan skötas hemmma
Du behöver kolla vilken metod/vilka tabletter som används vid det aktuella sjukhuset- ring KK bara så vet väl dom?
Jag fick cytotec för att driva ut ett missfall en gång, det var i v 13 men fostret hade slutat växa i v9. Det var i senaste laget för att använda tabletter men jag blev övertalad av vården.
Tyvärr var det rätt struligt, jag fick smärtstillande att ta men cytotec kickade inte in som det stod på beskrivningen, utan först 6 timmar efter när allt smärtstillande jag fått hade gått ur. Jag tog dem på morgonen för att allt då skulle vara klart till kvällen enligt instruktionen och man inte skulle ha en eländesnatt. Istället fick jag en helvetesresa till 4 på morgonen och då fick jag mestadels sitta i badkaret, så jobba med detta känns väl inte speciellt smart.
Men det är nog lättare om man är tidigare i grav. som du i v 6 eller så.
Det är säkert inget problem att vänta ett par dagar med tabletterna men det får du klart diskutera med den som ger dig dem. Och tänk på att om det blir jobbigt eller du blöder supermycket så är det ju ingen dröm att försöka komma fram till vården på röd dag?