• Anonym (Orostress)

Ni som gjort medicinsk abort. HJÄLP

Jag är gravid i v 4+3 har gjort två starka graviditetstest och har alla gravidsympton som finns typ... Denna graviditet är oplanerad och oönskad. Jag har fått tid 28/12 till barnmorska för vul och jag har valt medicinsk abort. Nu till mina frågor för jag har googlat sönder mig och det är så många olika bud. På vissa ställen står det att man tar en tablett på sjukhuset sedan åker man hem och tar nåt piller sedan åker man tillbaka till sjukhuset efter nåt dygn och intar nåt mer piller. Låter fruktansvärt krångligt. På andra ställen står det att man tar ett piller oralt och väntar 24-48 h innan man stoppar upp vaginala piller och allt görs hemma. Jag orkar inte flacka och jag vill göra detta hemma med min man. Får man det eller ej? Sedan har vi en grej till. 28,29,30 dec är jag ensam på mitt jobb. Jag kan inte ta ledigt för att genomföra en abort det går inte!! Om man ska göra det hemma får man välja vilken dag man gör det på? Jag tänkte mig nyårsdagen för att då är jag långledig. Man kan väl inte göra en medicinsk abort och jobba i samband med det? Jag har en extremt hög smärttröskel har aldrig mensvärk och lagar tänder utan bedövning men har fattat det som att man kan bli mkt sjuk. Vilket abortpiller fick ni? Hoppas på att få mifegyne. Det är minst biverkningar på det.

• Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort. HJÄLP
  • Anonym (Missie)

Det står troligen olika för att det utförs lite olika och med olika tabletter över landet, precis som flera större undersökningar, bland annat. Och är man sent i trimestern så vill de nog att man kommer in, medan tidiga kan skötas hemmma

Du behöver kolla vilken metod/vilka tabletter som används vid det aktuella sjukhuset- ring KK bara så vet väl dom?

Jag fick cytotec för att driva ut ett missfall en gång, det var i v 13 men fostret hade slutat växa i v9. Det var i senaste laget för att använda tabletter men jag blev övertalad av vården.

Tyvärr var det rätt struligt, jag fick smärtstillande att ta men cytotec kickade inte in som det stod på beskrivningen, utan först 6 timmar efter när allt smärtstillande jag fått hade gått ur. Jag tog dem på morgonen för att allt då skulle vara klart till kvällen enligt instruktionen och man inte skulle ha en eländesnatt. Istället fick jag  en helvetesresa till 4 på morgonen och då fick jag mestadels sitta i badkaret, så jobba med detta känns väl inte speciellt smart.

Men det är nog lättare om man är tidigare i grav. som du i v 6 eller så.

Det är säkert inget problem att vänta ett par dagar med tabletterna men det får du klart diskutera med den som ger dig dem. Och tänk på att om det blir jobbigt eller du blöder supermycket så är det ju ingen dröm att försöka komma fram till vården på röd dag?

• Anonym (Abort v7)

Gjorde abort i vecka 7 för tre år sedan. I mitt fall fick jag ta första tabletten på sjukhuset (fick inte ta med den hem). Fick med mig cytotec och smärtstillande att ta hemma två dagar senare, för att blöda ut graviditeten.

Det är nog väldigt olika hur man reagerar på tabletterna. Av den första (mifegyne) blev jag svagt illamående och lite trött vill jag minnas. Men kunde jobba dagen efter.

Av cytotecen blev jag sämre. Var sängliggande i ca 8 timmar, hade stark mensliknande värk, diarré och illamående om vartannat. Hade absolut inte kunnat jobba. Men som sagt verkar det vara olika hur man reagerar, för många verkar det inte vara värre än en lätt mens.

• Anonym (Abort v7)

Gjorde abort i vecka 7 för tre år sedan. I mitt fall fick jag ta första tabletten på sjukhuset (fick inte ta med den hem). Fick med mig cytotec och smärtstillande att ta hemma två dagar senare, för att blöda ut graviditeten.

Det är nog väldigt olika hur man reagerar på tabletterna. Av den första (mifegyne) blev jag svagt illamående och lite trött vill jag minnas. Men kunde jobba dagen efter.

Av cytotecen blev jag sämre. Var sängliggande i ca 8 timmar, hade stark mensliknande värk, diarré och illamående om vartannat. Hade absolut inte kunnat jobba. Men som sagt verkar det vara olika hur man reagerar, för många verkar det inte vara värre än en lätt mens.

• Anonym (Hej hej)

Jag gjorde abort i v.5+4 för några år sedan. Tog första tabletten på sjukhuset en måndag, fick med mig mifegyne och smärtstillande hem som jag tog hemma på onsdagen. Blödde sparsamt under dagen, hade inte mer ont i magen än vid en rejäl mensvärk. Trodde inte jag hade blött ut allt eftersom jag blödde så lite men det hade jag. Fick även med mig ett graviditetstest som jag skulle ta en månad efteråt och då ringde dom även upp för att höra resultatet på testet. De ringde upp några gånger under dagen jag gjorde aborten också för att höra hur det gick.

• Anonym (Orostress)

Tack så mycket för era svar. Känns lugnande då jag läst skräckhistorier om folk som blöder sig halvt till döds och vrider sig i smärtor. Jag ringde idag till abortmottagningen på östra för att få tiden till BM. Frågade lite hur det går till men hon sa bara att jag får vänta och prata med BM när jag kommer dit. Jag har som sagt tid 28:e kommer smita från jobbet 1,5 timme sedan åka tillbaka. Omöjligt för mig att ta första pillret då. Besöket skulle ta max 1 timme sa dom. Måtte jag få med mig dessa piller så jag själv kan invänta rätt tidpunkt. Annars kommer jag vara tvungen att jobba under den pågående aborten. Kan inte svika mina kollegor genom att sjuka mig så att de blir tvugna att jobba mellandagarna. Jag hatar att jag blev gravid är sjukt deppig har gråtit till och från hela dagen. Känner mig lamslagen och allt är svart. Tål inte gravidhormoner utan blir deppig av dom. När man är lycklig över gravven är det ju annat. Men nu känns allt såå illa.... 11 dagar kvar hoppas kroppen själv stöter ut det. :(((

• Anonym (Stina)

Jag gjorde en abort i vecka 6 och då fick man en tablett att ta framför läkaren på sjukhuset, nästa tablett skulle tas 2-3 dagar senare och då fick man välja om man ville göra det hemma eller åka tillbaka. Jag valde att åka tillbaka för att kunna få smärtlindring om det behövdes, blev bra snopen över att de bara hade vanliga receptfria värktabletter och att man inte fick något annat oavsett hur ont man hade. Hade väldiga problem med att ta mig hem pga smärtorna så var förberedd på att du kanske inte kan jobba.

• Anonym (Orostress)
    Anonym (Stina) skrev 2020-12-17 23:42:35 följande:

Jag gjorde en abort i vecka 6 och då fick man en tablett att ta framför läkaren på sjukhuset, nästa tablett skulle tas 2-3 dagar senare och då fick man välja om man ville göra det hemma eller åka tillbaka. Jag valde att åka tillbaka för att kunna få smärtlindring om det behövdes, blev bra snopen över att de bara hade vanliga receptfria värktabletter och att man inte fick något annat oavsett hur ont man hade. Hade väldiga problem med att ta mig hem pga smärtorna så var förberedd på att du kanske inte kan jobba.

Nä det känns väl vågat ju. Jobbar inom Lss och kan inte lixom gå och vila om nåt händer. 2-3 dagar innebär att jag måste ta de sista tabletterna typ på nyårsafton. Har planer med familjen. Kunde inte blivit gravid en sämre tidpunkt. :(
  • Anonym (Orostress)
    Anonym (Stina) skrev 2020-12-17 23:42:35 följande:

Nä det känns väl vågat ju. Jobbar inom Lss och kan inte lixom gå och vila om nåt händer. 2-3 dagar innebär att jag måste ta de sista tabletterna typ på nyårsafton. Har planer med familjen. Kunde inte blivit gravid en sämre tidpunkt. :(
Svar på tråden Ni som gjort medicinsk abort. HJÄLP