• Anonym (toaletten)

Äckligt hjälp

Hej det finns inget mer jag hatar än när gästerna hos mig bajsar i MIN toa! Jag får ångest varje gång någon behöver använda min toa för rädsla av att den kommer bajsa. Särskilt om den är där inne länge. Tycker också det känns ohyfsat och respektlöst när någon gör det hos mig. Man kan göra sådant hemma. Själv gör jag inte det hos andra av respekt. Kan tillägga att jag städar toan grundligt efter jag har haft gäster utifall att någon bajsade där. Är jag ensam om detta beteende eller finns det fler där ute. 

• Svar på tråden Äckligt hjälp
  • Anonym (Petra)
    Anonym (toaletten) skrev 2020-12-16 18:47:02 följande:
    Av mina föräldrar. Vi har alltid haft det så hela min uppväxt. När vi blivit bjudna har vi antingen bajsat innan vi gått hemifrån eller gjort det när vi kom hem och detta sitter i hos mig än idag. På jobbet bajsar jag aldrig för jag gillar inte det. Om jag är på en resa i tex en vecka gör jag det på hotellrummet
    Jo, men så gör ju de flesta, annat än om det blir lite akut. Eller var det liksom jätteviktigt att du som barn inte bajsade någon annanstans?
    Däremot är det nog inte många som har åsikter om hur andra gör. Om någon gäst hade behövt bajsa hos mig (och jag hade märkt det) hade jag kanske tyckt att det var lite pinsamt för hen, eftersom jag själv hade tyckt att det var lite pinsamt. På samma sätt som jag hade tyckt lite synd om en gäst som hade råkat rapa, ha hål i byxorna eller något sådant.
  • persikofjaril

Oftast behöver jag inte bajsa mer än en gång per dag, så det blir på morgonen innan jag går hemifrån. Skulle behovet, trots allt, uppstå under dagen så skulle det visserligen kännas jobbigt att göra det på jobbet, hos nån annan, eller på en offentlig toalett, men måste man så måste man. Jag skulle dock inte bry mig om jag hade gäster och någon behövde bajsa hos mig. Skulle aldrig ställa mig och skrubba rent toaletten bara för att, om det nu inte finns bajsrester kvar (men eftersom toaborsten finns nära till hands, så vore det ju respektlöst att inte använda den om man lämnat spår efter sig, så det borde inte finnas rester). 

• Anonym (Lillemor)

Jag är likadan. Hade jättemycket problem när vi bodde i lägenhet och bara hade en toa. Men förstår om någon absolut måste bajsa. Själv bajsar jag bara hemma.

Nu bor vi i hus och har en liten toa på nedervåningen intill köket. Den används när gäster kommer. Känns mycket bättre än att dom går på vår toa i badrummet på övervåningen. Tycker heller inte om att ha in gäster i badrum där man har en massa privata saker i badrumsskåpet, mediciner etc.

• pluppmupp

Hur går ditt resonemang? En toalett är till för att användas. Varför är nr 1 okej men inte nr 2? Varför är det okej för dig att göra nr 2 men inte andra? Får din familj använda den? Om ja, varför då? Har du tvångstankar bara kring toan eller finns det fler? Man kan behandla fobier och tvångssyndrom med KBT.

• Anonym (IBS :()

Jag har IBS och behöver gå på toaletten och göra nr 2 iallafall var 4:e timme. Tur att mina vänner inte bryr sig alls om detta och tvingar inte hem mig pga min sjukdom. :(

• Pope Joan II
    Anonym (IBS :() skrev 2020-12-17 08:36:16 följande:

Jag har IBS och behöver gå på toaletten och göra nr 2 iallafall var 4:e timme. Tur att mina vänner inte bryr sig alls om detta och tvingar inte hem mig pga min sjukdom. :(

Nej, det synsätt som ts och någon till i den här tråden har får vi verkligen hoppas inte är representativt för särskilt många. En toalett som inte får bajsas i av andra än de som bor i bostaden där toaletten finns, ja det är ju helt befängt.
  • Anonym (Rör)

Tillverka någon sorts liten anläggning med plaströr (går lätt att sätta ihop billigt på t ex Hornbach osv) som leds ner i dassastolen. Dra dessa dit du önskar att man befinner sig vid nummer-ett-ande och avlsuta med någon form av tratt. Du kan ju rentav dra ut ledningen i trapphuset om så önskas (man får då såklart ta hål i bl a badrumsväggen). Lås därefter dörren till badrummet / locket till stolen / där det nu är lämpligt och skylte eller eljest informera om de förutsättningar som nu gäller.

Den som, detta till trots, ger sig in på ett bajsprojekt lär ju vara av ett sällsynt äventyrligt virke och tillhör förmodligen inte den skara man har som vänner, som besöker en i lägenhet ...

• Jonnynilsson

Jag brukar skita på jobbet för då får jag betalt samtidigt!

Nu jobbar jag hemma en större del av tiden men skiter fortfarande på betald arbetstid.

För övrigt verkar det helt sjukt att inte upplåta sin bekvämlighetsinrättning till dina gästers och deras behov. Vi har ibland besök av vänner och släktingar som bor i andra delar av landet. De kan stanna ett par dagar och att då be dem gå ut i skogen och uträtta sina behov är nog inte så uppskattat.

Nä ta tag i din fobi så kanske du kan få en mer liberal syn på dina gästers användande av skitkrukan.

• Anonym (toaletten)
    persikofjaril skrev 2020-12-16 21:42:54 följande:

Oftast behöver jag inte bajsa mer än en gång per dag, så det blir på morgonen innan jag går hemifrån. Skulle behovet, trots allt, uppstå under dagen så skulle det visserligen kännas jobbigt att göra det på jobbet, hos nån annan, eller på en offentlig toalett, men måste man så måste man. Jag skulle dock inte bry mig om jag hade gäster och någon behövde bajsa hos mig. Skulle aldrig ställa mig och skrubba rent toaletten bara för att, om det nu inte finns bajsrester kvar (men eftersom toaborsten finns nära till hands, så vore det ju respektlöst att inte använda den om man lämnat spår efter sig, så det borde inte finnas rester). 

Ska säga att en gång sket en gäst i min toa utan att göra rent den. När jag sen skulle kissa innan vi körde den till bussen ser jag bajsspår där. Jag mådde illa och det kändes overkligt. Den erkände att det var den som bajsat och inte tänkte på att göra rent efter sig. Gästen fick städa toan omedelbums vi har också borste och wcmedel bredvid toan. Nu vet jag inte om jag vill låta den använda toan mer utan hänvisa den till tvättstugan
  • Anonym (toaletten)
    pluppmupp skrev 2020-12-17 06:49:24 följande:

Hur går ditt resonemang? En toalett är till för att användas. Varför är nr 1 okej men inte nr 2? Varför är det okej för dig att göra nr 2 men inte andra? Får din familj använda den? Om ja, varför då? Har du tvångstankar bara kring toan eller finns det fler? Man kan behandla fobier och tvångssyndrom med KBT.

Nr 1 är inte lika illa eftersom det bara är vätska. Sedan är det mycket jobbigare att bli kissnödig och inte gå på toa än att bli bajsnödig. Jag gör nästan heller aldrig 2 på andra ställen än hemma. Min familj får använda den för när de är på besök övernattar de oftast och de har jag växt upp med sedan jag var liten.
Svar på tråden Äckligt hjälp