Inlägg från: Singledaddy |Visa alla inlägg
  • Singledaddy

Delad vårdnad/växelvist boende

Jag hade ju fler frågor som kommer i skymundan.

Vi släpper vårdnaden, för den skulle jag ju ändå få efter föräldradagarna är slut.

Hur ofta borde jag träffa barnet?

• Singledaddy
    Anonym (Familjerätten) skrev 2020-12-16 08:29:19 följande:
    Den juridiska vårdnaden har inget med anknytning att göra.
    Jag menar att den juridiska vårdnaden möjliggör föräldraledighet vilket skulle förbättra anknytningen?
  • Singledaddy
    Limeblad skrev 2020-12-16 09:10:23 följande:
    Du behöver ha god anknytning före du är föräldraledig.
    Jag har ju förstått att anknytningen är viktig.

Kan den tillgodoses av att träffa barnet bara 2 ggr i veckan a max 2 tim?
  • Singledaddy
    Limeblad skrev 2020-12-16 09:24:39 följande:
    Det har jag svårt att tro. Jag är inne på det Familjerätt skriver, helst varje dag. Enligt broschyr från barnhälsoenheten Region Stockholm: ett par timmar varje eller varannan dag.
    Kan jag få en länk?
  • Singledaddy
    Limeblad skrev 2020-12-16 09:24:39 följande:
    Det har jag svårt att tro. Jag är inne på det Familjerätt skriver, helst varje dag. Enligt broschyr från barnhälsoenheten Region Stockholm: ett par timmar varje eller varannan dag.
    Det blir ju också svårt nu när jag bara kan träffa barnet utomhus pga corona.
  • Singledaddy
    Limeblad skrev 2020-12-16 09:45:35 följande:
    Varför bara utomhus pga Corona? Mamman och barnet är ju din mindre krets som du träffar oavsett om ni bor ihop eller inte.
    Hon vill inte att jag ingår i den kretsen.
  • Singledaddy
    Anonym (Familjerätten) skrev 2020-12-16 10:39:02 följande:
    Varför skulle du bara kunna träffas utomhus? Du är barnets far. Du behöver hålla i barnet, ha nära ögonkontakt, byta blöja, vagga, trösta etc. Barnvagnspromenader bygger ingen anknytning. Barnet och dess mor tillhör din sociala bubbla som är prioriterad. Det är andra kontakter du behöver prioritera bort för att skydda dig och barnet från smitta.
    Därför att hon redan har personer i sin närhet som hon behöver och som hon inte vill prioritera bort.

Jag känner ju också att det inte kommer bli en bra relation till barnet att göra såhär, men återigen så har jag ju inte så mycket att sätta emot.
  • Singledaddy
    Anonym (Familjerätten) skrev 2020-12-16 10:41:23 följande:

Rekommenderar också att du söker samarbetssamtal hos kommunens familjerätt.

Vi ska gå på det, det har vi redan bestämt.

Men jag som inte har barn sedan tidigare är ju ganska okunnig kring vad som faktiskt blir bäst för barnet.

Därför jag söker svar på vad som är brukligt vid sådana här situationer.
  • Singledaddy

Nu har väl jag förhoppning om att det här ska lösa sig till det bästa.

Men det är bra med input om hur man ska gå tillväga för att "Det bästa" ska infinna sig.

Lägga sig platt och gå med på någonting som missgynnar barnet är inte aktuellt.
    Det är viktigt att inte låta känslorna ta över.

Men det var just vad som är bäst för barnet som är frågan.?

Svar på tråden Delad vårdnad/växelvist boende