Delad vårdnad/växelvist boende
Jag ska bli pappa i Januari.
Jag har inga barn sedan tidigare.
Jag lever inte tillsammans med mamman som gjorde slut med mig tidigt i graviditeten.
Jag har sedan dess försökt få vara med och hjälpa till under graviditeten men blivit bortstött.
Jag vill verkligen finnas där för mitt barn, och jag vill att det här ska bli så bra som möjligt för barnet trots att mamman och jag har svårt att prata med varandra.
Hon vill självklart också det, men vi har olika syn på vad som är bäst.
Jag vill att vi ska ha delad vårdnad men det vägrar hon för att kunna vara hemma med betalt första året.
Jag har erbjudit att föra över mina dagar och betala ersättning för de resterande dagarna som inte går att föra över så att hon har råd att vara hemma, men det är blankt nej.
Jag menar att det skulle förenkla för mig när barnet blir lite större och jag kommer kunna ha barnet hela dagar att kunna dels få ett giltigt skäl att ta ledigt från jobbet, samt ersättning. Vilket jag inte kommer kunna om jag inte har vårdnad.
Jag vill träffa barnet 3-4 ggr i veckan, hon vill att jag träffar barnet 2-3 ggr i veckan till en början.
Eftersom det är corona så kommer jag inte få träffa barnet inomhus, och då upplever jag att det kan bli än svårare med anknytning.
Finns det någon som har nyktra tankar som inte behöver känna in alla de känslor som jag känner som kan ge mig råd i hur jag ska agera?
Vad är bra för barnet egentligen?
När ska växelvist boende börja?
Är jämställdhet inte kompatibelt med föräldraskap?