Inlägg från: Anonym (eee) |Visa alla inlägg
  • Anonym (eee)

Delad vårdnad/växelvist boende

Anonym (Mamma) skrev 2020-12-15 11:46:49 följande:
    Har du alltså redan skrivit under papper om att hon ska få hela vårdnaden? Varför gjorde du det i så fall? Hon har inte rätt att neka dig gemensam vårdnad.
    Om man inte är gift vid barnets födsel får mamman automatiskt enskild vårdnad OM man inte skriver under papper för gemensam! 
    Pappan kan alltså inte göra tvärtom, som du tycks tro
  • Anonym (eee)
    Singledaddy skrev 2020-12-15 11:51:44 följande:

När vi skrev på faderskapspapperna så vägrade hon skriva på för gemensam vårdnad, familjerätten garanterade mig att det inte skulle försvåra för mig att få det i ett senare skede.

Och så är det. Bygg upp umgänget först, sedan kan du ta upp vårdnadsfrågan. Om du är en vettig pappa så blir det svårt för henne att hålla kvar sin enskilda vårdnad. Kan vara så att du behöver gå via advokat, men den möjligheten finns alltid, men försök hellre visa mamman att du är bra och ansvarsfull och att ditt barn gillar att vara med dig, så kanske hon går med på det av sig själv senare. 
  • Anonym (eee)
    Singledaddy skrev 2020-12-15 13:13:51 följande:

Fast jag vill ju inte behöva gå den vägen.
    Dessutom är hon öppen för att dela vårdnaden när föräldradagarna är slut.

Tänkte mest om det är bäst för barnet det här upplägget?

Jag tror ärligt talat inte att det spelar så stor roll för barnet vad som står på ett papper eller inte. 
    Det viktiga är hur ofta du kan träffa barnet så att du blir ett naturligt inslag i barnets liv. 

Om du redan vet att hon kan tänka sig gemensam vårdnad sen så är det väl inte ett så stort problem egentligen. 
    Men om du vill slåss för dina föräldradagar så kanske du behöver kontakta familjerätten, soc och ev advokat för att få på fötterna hur du kan få igenom detta. 
Svar på tråden Delad vårdnad/växelvist boende