Inlägg från: Anonym (deprimerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (deprimerad)

Sertralin och alkohol?

Anonym (SSRI) skrev 2020-12-10 01:55:35 följande:

För egen del mådde jag jättekonstigt när jag drack alkohol när jag åt SSRI. Blev självdestruktiv och tappade omdömet totalt. Plus att bak snälle ångesten var vidrig.

Samma här, blev full extremt lätt och när jag blev det så tappade jag kontrollen varenda gång. Försökte skada och vissa gånger även ha ihjäl mig själv, skadade de som försökte stoppa mig och skämde ut mig totalt inför en massa människor. Ångesten efteråt var befogad men den värsta jag varit med om och höll i sig i veckor och sitter till viss del kvar än fem år senare.

Tåls väl dock tilläggas att jag var 15 bast då, käkade större dos och hade smärre alkoholproblem sen innan. Reagerade konstigt på sertralinet även i nyktert tillstånd.
  • Anonym (deprimerad)
    FtS70 skrev 2020-12-11 11:49:31 följande:

Tillåt mig som psykiater att nyansera bilden som framstått i tråden: kombinationen SSRI och måttlig alkoholkonsumtion är generellt helt ofarlig. Av de över tusen patienter jag förskrivit medlen till har bara en handfull drabbats av problem. I samtliga dessa fall har patienten haft underliggande missbruksproblematik och vad av sjukdom, medicinering och överdriven alkoholkonsumtion som orsakat problemen har inte gått att säkerställa, sannolikt en kombination. Med detta sagt: står du på SSRI och upplever negativa konsekvenser av alkohol skall du självklart avstå. 

Hur kommer det sig att ni psykiatriker i regel erbjuder medicinering innan ni för någon annan form av behandling på tal? Borde inte det mest logiska vara att göra tvärtom? Att medicin borde vara sista utvägen om inget annat hjälper?
Svar på tråden Sertralin och alkohol?