• Anonym (Q)

Hjälp av soc?

Soc hjälper i vanliga fall inte någon med lägenhet, de är ingen bostadsförmedling. Men det beror på varför man valt att byta kommun. Om du t.ex varit utsatt för våld eller av andra anledningar behöver flytta från kommunen! Men i så fall så behöver du nog prata med kommunen där du är skriven som ev. kan lämna över till den kommun du avser att bosätta dig i.
    Men i normalfallet så får man ordna med boende själv om man väljer att flytta.

• Anonym (Q)
    Anonym (o) skrev 2020-12-07 22:19:57 följande:
    har även senaste halvåret bott hos olika i norrköping, jönköping, mjölby, västerås, lidköping, malmö, borås och växjö för inte har nått eget och få gått ditt jag hittat plats, fått jobb i 3 av dom städerna men bara jobbat några dagar sen vart tvungen att hitta annan sovplats och då vart tvungen att lämna staden och med det förlorat jobbet detta jobb jag har nu gillar jag verkligen och vill inte förlora det då jag verkligen trivs i staden också. har varit på sån nivå jag har sovit i trappuppgångar och ute även ringt och gråtit och bett om att bli intagen på, psyk, häkte, fyllecell mm för jag inte orkat mer men kämpar ändå på behöver bara hjälp att få en början för kommer inte ur denna cirkel själv, jag blev 19 för 2v sedan och har ingenting, sålt min mobil för att kunna betala hyra i 2v där jag e nu, sålt allt jag har i princip finns inget mer ätt sälja, så behöver verkligen hjälp, jag kan inte systemet helt jag vet inte hur allt fungerar med soc eller liknande drf skriver här och frågar vad kan jag göra hur kan jag få hjälp
    Ring till socialen i den stad du befinner dig i och bor i just nu. Inte till socialjouren, utan till socialen i kommunen du är i! Det finns något som kallas vistelsebegreppet vilket innebär att man kan få hjälp i den stad man befinner sig i om man har för avsikt att bo och jobba där även om man inte är skriven där!
    Berätta att du har jobb där och varför du inte kunde bo kvar!
    Hoppas du får hjälp, för så där kan du ju inte ha det!
Svar på tråden Hjälp av soc?