• Anonym (o)

Hjälp av soc?

Hej jag är en 19 årig tjej som verkligen behöver hjälp men vet inte vad jag ska göra.
    Jag har tidigare fått hjälp av soc i en annan kommun där jag nu är skriven har flyttat runt massor då jag inte haft nån stans att ta vägen bott från vän till vän och i trappuppgångar senaste halvåret och jag kan inte fortsätta så här för snart kommer sovplatser ta slut. Staden jag är i just nu gillar jag och vill verkligen stanna här har precis fått ett jobb jag går till varje dag som jag verkligen gillar så vill inte va tvungen och flytta igen så förlorar mitt jobb. har ingen kontakt med nån av mina föräldrar eller släkt så kan inte ta hjälp där. kontaktade soc jouren men dom sa allt dom kunde göra var att ge mig en bussbiljett till staden jag är skriven i. Jag kan inte gå ditt av många olika anledningar.
    Jag behöver en bostad akut vilket är svårt at skaffa dessutom får inte lön förrens slutet av januari så har inte en krona tills dess. Försökt ta lån men min kredit är för dålig för det plus är i inkasso då inte haft några pengar till att betala mina fakturor. 
    Nån som vet hur jag ska göra jag behöver akut hjälp jag vill verkligen inte hamna på gatan, vill bara få en start hjälp så kan börja mitt liv och leva som normalt vill absolut inte gå på soc livet ut, vill tjäna mina egna pengar. 

• Svar på tråden Hjälp av soc?
  • Anonym (ooo)

Du behöver bli skriven i den nya kommunen för att kunna få hjälpa av soc i den kommunen. 
    Kan du få hyra ett rum av någon så att du kan bli skriven hos denne, göra upp om att du kan betala hyra i januari? 

• Anonym (U)

Soc vill inte hjälpa någon. Helt hjärtlösa. 

• Tow2Mater

Kolla med Stadsmissionen, de brukar väl kunna hjälpa hemlösa med tillfälliga sovplatser.

• Anonym (Petra)

Är det ett riktigt jobb du har? Kan chefen eller någon kollega hjälpa dig på något sätt?
    Är det en stad med stor bostadsbrist du har flyttat till?
    Annars håller jag med om att kolla med Stadsmissionen eller andra frivilligorganisationer eller kommunala initiativ som erbjuder tak över huvudet. Kyrkan kanske?

• Anonym (o)
    Anonym (Petra) skrev 2020-12-07 21:44:31 följande:

Är det ett riktigt jobb du har? Kan chefen eller någon kollega hjälpa dig på något sätt?
    Är det en stad med stor bostadsbrist du har flyttat till?
    Annars håller jag med om att kolla med Stadsmissionen eller andra frivilligorganisationer eller kommunala initiativ som erbjuder tak över huvudet. Kyrkan kanske?

är just nu i malmö, är försäljare med endast provision 200kr sälj
  • Anonym (o)

sökte lite om stadsmissionen och så hittade en som heter trygga boende dom verkar fokusera på kvinnor ger tränings lägenheter och annat är det svårt att söka och få? nån som hört om dom tidigare? några tips om hur man större chans får hjälp?

• Tow2Mater
    Anonym (o) skrev 2020-12-07 21:52:22 följande:

sökte lite om stadsmissionen och så hittade en som heter trygga boende dom verkar fokusera på kvinnor ger tränings lägenheter och annat är det svårt att söka och få? nån som hört om dom tidigare? några tips om hur man större chans får hjälp?

Få och få, de med barn har väl storst chans till all hjälp, men kontakta dem. En ung frisk 19-åring kanske t o m kan tänka sig hjälpa till i deras verksamhet i utbyte mot en sovplats?

Du kan inte tänka dig studera med CSN och då bo i studentbostad/rum?
  • Anonym (Q)

Soc hjälper i vanliga fall inte någon med lägenhet, de är ingen bostadsförmedling. Men det beror på varför man valt att byta kommun. Om du t.ex varit utsatt för våld eller av andra anledningar behöver flytta från kommunen! Men i så fall så behöver du nog prata med kommunen där du är skriven som ev. kan lämna över till den kommun du avser att bosätta dig i.
    Men i normalfallet så får man ordna med boende själv om man väljer att flytta.

• Anonym (o)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-07 22:01:29 följande:

Soc hjälper i vanliga fall inte någon med lägenhet, de är ingen bostadsförmedling. Men det beror på varför man valt att byta kommun. Om du t.ex varit utsatt för våld eller av andra anledningar behöver flytta från kommunen! Men i så fall så behöver du nog prata med kommunen där du är skriven som ev. kan lämna över till den kommun du avser att bosätta dig i.

kunde nt ha kvar min gamla lägenhet pga inte hade några pengar så va tvungen att säga upp den, kunde nt stanna där under uppsägningstiden vilket är fram till sista dec då folk kommer och försöker slå in min dör, skriker utanför på mig, föröskt skruva bort handtaget på ytter dörren, huggit alla däck på min bil 3grr som jag va tvungen och sen sälja även tog bort vindrutetårkarna under den regnigaste perioden så va nära att krocka på motorvägen när det börja spöregna från ingenstans(mitt ex och hans vänner gjorde allt detta)
  • Anonym (o)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-07 22:01:29 följande:

har även senaste halvåret bott hos olika i norrköping, jönköping, mjölby, västerås, lidköping, malmö, borås och växjö för inte har nått eget och få gått ditt jag hittat plats, fått jobb i 3 av dom städerna men bara jobbat några dagar sen vart tvungen att hitta annan sovplats och då vart tvungen att lämna staden och med det förlorat jobbet detta jobb jag har nu gillar jag verkligen och vill inte förlora det då jag verkligen trivs i staden också. har varit på sån nivå jag har sovit i trappuppgångar och ute även ringt och gråtit och bett om att bli intagen på, psyk, häkte, fyllecell mm för jag inte orkat mer men kämpar ändå på behöver bara hjälp att få en början för kommer inte ur denna cirkel själv, jag blev 19 för 2v sedan och har ingenting, sålt min mobil för att kunna betala hyra i 2v där jag e nu, sålt allt jag har i princip finns inget mer ätt sälja, så behöver verkligen hjälp, jag kan inte systemet helt jag vet inte hur allt fungerar med soc eller liknande drf skriver här och frågar vad kan jag göra hur kan jag få hjälp
  • Anonym (Q)
    Anonym (o) skrev 2020-12-07 22:19:57 följande:
    har även senaste halvåret bott hos olika i norrköping, jönköping, mjölby, västerås, lidköping, malmö, borås och växjö för inte har nått eget och få gått ditt jag hittat plats, fått jobb i 3 av dom städerna men bara jobbat några dagar sen vart tvungen att hitta annan sovplats och då vart tvungen att lämna staden och med det förlorat jobbet detta jobb jag har nu gillar jag verkligen och vill inte förlora det då jag verkligen trivs i staden också. har varit på sån nivå jag har sovit i trappuppgångar och ute även ringt och gråtit och bett om att bli intagen på, psyk, häkte, fyllecell mm för jag inte orkat mer men kämpar ändå på behöver bara hjälp att få en början för kommer inte ur denna cirkel själv, jag blev 19 för 2v sedan och har ingenting, sålt min mobil för att kunna betala hyra i 2v där jag e nu, sålt allt jag har i princip finns inget mer ätt sälja, så behöver verkligen hjälp, jag kan inte systemet helt jag vet inte hur allt fungerar med soc eller liknande drf skriver här och frågar vad kan jag göra hur kan jag få hjälp
    Ring till socialen i den stad du befinner dig i och bor i just nu. Inte till socialjouren, utan till socialen i kommunen du är i! Det finns något som kallas vistelsebegreppet vilket innebär att man kan få hjälp i den stad man befinner sig i om man har för avsikt att bo och jobba där även om man inte är skriven där!
    Berätta att du har jobb där och varför du inte kunde bo kvar!
    Hoppas du får hjälp, för så där kan du ju inte ha det!
  • Anonym (o)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-07 22:26:26 följande:
    Ring till socialen i den stad du befinner dig i och bor i just nu. Inte till socialjouren, utan till socialen i kommunen du är i! Det finns något som kallas vistelsebegreppet vilket innebär att man kan få hjälp i den stad man befinner sig i om man har för avsikt att bo och jobba där även om man inte är skriven där!
    Berätta att du har jobb där och varför du inte kunde bo kvar!
    Hoppas du får hjälp, för så där kan du ju inte ha det!
    tack så mkt ska försöka låna en mobil och ringa dom imorgon
  • Anonym (Cc)

Alltså Malmö är nog svåraste staden av alla du nämner. Svårt att få hjälp o dåligt med härbärgen för kvinnor. Stadsmissionen i Malmö har inga sovplatser, men kanske kan de tipsa och hjälpa dig. Prova annars en kommun i närheten.

Svar på tråden Hjälp av soc?