• Kjell2

rattfylla

"Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst två år och körkortet kan återkallas under 24 månader."

Vanligvis blir det fängelse

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:26:48 följande:

ok har du eller någon du känner fått det? vill inte ha info hittat på nätet tack. 

Har varit i tingsrätten några gånger, bla grov rattonykterhet.

Det är ett brott där det ska mycket till för att inte bli fängelse. Saker som kan påverka är tidigare domar, viljan att gå in i ett behandlingsprogram mm.

Fotboja är ett alternativ, hänger på saker som jobb, familj, livssituation
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:40:55 följande:

ok min vän som är polis säger tvärt emot att det är inte ofta det blir fängelse i liknade situationer som min sambos. Hur länge brukar de dra in körkortet? Har hört många olika varianter där 1-6 mån (men enligt nätet står det 24 mån rakt av vid grov rafylla), finns det inga bestämda angivningar de går efter vid straffsättning? Blir det alltid rättegång vid rattfylla? Kan det inte lösas utan en rättegång tänker jag? Vad hamnar böterna på?

Tänk på att villkorligt och fotboja juridiskt räknas som fängelse. Hur länge beror på allvar, tidigare domar, vilja att ta emot vård vid behov.

Indrag av körkortet är inte en fråga för tingsrätten utan ett beslut av trafikverket efter fällande dom.

Böter har jag inte koll på, leta lite gamla domar.

Tror inte sambon kan erkänna direkt och ta ett strafföreläggande men prata med åklagaren.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:42:23 följande:

Varför skulle det inte finnas det här? och vart läser man om befintliga rättsfall?

Kolla böcker om straffrätt och trafik.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:01:56 följande:

De få fall jag hört har fått helt andra domar än det som står på google, därför vill jag veta mer från verkliga fall. Jag tänker att om de jag hört har orsakat skador och haft högre promille fått lägre straff än det som står när man googlar, så undrar jag vad någon med min sambos situation har fått. 

Då din sambos situation inte är helt känd går det inte att ge andra svar än generella. Men är han tidigare ostraffad och inte gjorde något riktigt dumt lär påföljden bli i det lägre spannet.

Snabbkollade, strafföreläggande är inget alternativ, för grovt brott. Det blir rättegång.
  • Kjell2

För att förstå bör du läsa riktiga rättsfall, där ser du förutsättningar och vad straffet blev och kan själv jämföra med din sambos situation.

Olika utlåtanden som "Jag fick fotboja ochböter" ger inte mycket då det troligtvis skiljer sig en del från sambons situation

Tänk på att tiden också är en faktor. Praxis och lagar ändras. En dom för länge sedan kan vara annorlunda mot vad det skulle bli idag.

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 21:11:30 följande:
    om man ska titta på det på det viset ja fortkörning dödar 3 gånger fler.... inte för att det rättfärdigar andra brott som tex rattfylla och det är ingen som gjort heller.
    Har sambon tidigare domar?
    Har sambon blivit dömt för rattonykterhet tidigare?
    Har sambon  ett alkoholproblem, och  kan acceptera vård?
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 21:54:04 följande:
    Det är ingen som påstått att rattfylla är ok någonstans, ville bara förklara för de som påstod att det är värre och skadligare att köra rattfull än fortkörning... nu tycker jag själv att inga brott ska begås... men fortkörning är betydligt vanligare och tydligen som det verkar här något som är accepterat och inte lika fulstämplat.... fortkörning dödar 220 per år, rattfylleri 70 per år...konstiga är att straffen är så mycket lägre för fortkörning.
    Om du tänker lite själv kan du nog räkna ut det. Vad är sannolikheten att man  dödar någon om man kör för fort? Vad är sannolikheten att man dödar någon om man kör med 1 promille?

Sen, som du märker, är rattfylla något många ser som väldigt hemskt, Lagstiftarna försöker till och från matcha straff mot befolkningens uppfattning.

Som ostraffad är sannolikheten stor att han får villkorligt/fotboja. Det har pendlat lite kring praxis här så vad som gäller nu vet jag inte.  Med fotboja  kan fortsätta med jobb och familjeliv ungefär som tidigare. Det stora problemet kan bli körkortet, det lär han bli av med minst ett år. Kan leda till förlorat jobb.

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:22:22 följande:

[quote=80809517][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 22:10:12 följande:[/quote-nick]Fast då måste du ju också jämföra hur många som kör för fort med hur många som kör rattfulla.

Om 1 miljon kör för fort och 220 dör och 100 st kör rattfulla och 70 dör, så dödar rattfylla många fler statistiskt sett. Nu var det påhittade siffror men det är bara för att visa.[/

Haha så dumt... så för att fler gör det så skulle det vara en bättre ursäkt eller på något sätt ett mer accepterat brott?

Konsekvensen av brottet är det samma, dock borde större åtgärder sättas in på fortkörning eftersom det är så stor andel som gör det.

Genom att argumentera att straffet för grov rattonykterhet är strängt, framförallt jämfört med andra brott, kommer eventuell sympati för dig minska och viljan att försöka hjälpa och förklara gå ner.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:34:58 följande:

[quote=80809532][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:19:11 följande:[/quote-nick]Om du tänker lite själv kan du nog räkna ut det. Vad är sannolikheten att man  dödar någon om man kör för fort? Vad är sannolikheten att man dödar någon om man kör med 1 promille?

Sen, som du märker, är rattfylla något många ser som väldigt hemskt, Lagstiftarna försöker till och från matcha straff mot befolkningens uppfattning.

Som ostraffad är sannolikheten stor att han får villkorligt/fotboja. Det har pendlat lite kring praxis här så vad som gäller nu vet jag inte.  Med fotboja  kan fortsätta med jobb och familjeliv ungefär som tidigare. Det stora problemet kan bli körkortet, det lär han bli av med minst ett år. Kan leda till förlorat jobb.

. [/

Varför skulle det vara mer ok att orsaka skada/död genom fortkörning det är bortom min förståelse faktiskt... tänker att det borde ligga i samma liga..

Ja alltså det är det jag är mest orolig för att han inte kommer kunna arbeta. behandlingar, fotboja, blod prov regelbundet, böter är rimliga påföljder, men förlorar han arbetet blir det inte bara han som straffas. Jag förstår att

det lär bli en tid.

Får han vilkorligt/fotboja kommer han han kunna fortsätta jobba. Kommer det funka med jobb om han inte har körkort?

Du upptäcker just nu något han borde ha tänkt på tidigare. Begår man ett brott och blir dömd drabbar det även nära och kära. Man har inte frikort från fängelse eller förlorat körkort bara för man har familj.

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:41:52 följande:

[quote=80809557][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:30:30 följande:[/quote-nick]Genom att argumentera att straffet för grov rattonykterhet är strängt, framförallt jämfört med andra brott, kommer eventuell sympati för dig minska och viljan att försöka hjälpa och förklara gå ner.[/

Det är absolut inte det jag är ute efter, jag förklarade bara för någon som sa att fortkörning inte skulle orsaka samma skador som rattfylleri, (att det inte går att gämföra de brotten).....för det gör det flera gånger om... har aldrig sagt att rattfylleri skulle vara något någon ska acceptera för det gör inte jag heller.

Det finns ett gammalt klokt ordspråk
    "Sitter man i skiten håller man klaffen"

Men det låter bra att du tycker straffskalan för grov rattonykterhet är ok.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:48:31 följande:

[quote=80809578][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:41:28 följande:[/quote-nick]Får han vilkorligt/fotboja kommer han han kunna fortsätta jobba. Kommer det funka med jobb om han inte har körkort?

Du upptäcker just nu något han borde ha tänkt på tidigare. Begår man ett brott och blir dömd drabbar det även nära och kära. Man har inte frikort från fängelse eller förlorat körkort bara för man har familj.

[/

Ja och det mår han psykiskt dåligt av just nu att han satt oss andra i denna situationen, jag letar inte sympati för varken honom eller mig, vill bara vara förbered på vad som komma skall...

Det kommer bli näst intill omöjligt att arbeta med det han gör utan körkort.

Ja, begår man ett brott och åker fast, blir det konsekvenser.  Kör man med 1,18 promille är man väl medveten vad man gör. 
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-09 19:20:39 följande:

[quote=80815482][quote-nick]Johan70 skrev 2020-12-09 15:11:10 följande:[/quote-nick]Det är 4 § och 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott som gäller. Är brottet rattfylleri av det slag att det betraktas som grovt, är straffet fängelse. Det kan bli högst två år i fängelse, om din sambo tidigare är ostraffad lär det bli mindre än så. Det kommer dock inte att stanna vid böter.[/

Ok detta är tagit från ett riktigt fall? För är det från nätet så stämmer det ofta inte överens med verkliga fall... därför bad jag endast om info från de som fått en dom. Jag har en vän som är polis och hon säger att det oftast inte blir fängelse. I situationer som min sambos.

Menar han då fängelse som inlåst eller fängelse som villkorligt eller fotboja? Båda heter nämligen fängelse i lagtexten.
Svar på tråden rattfylla