• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Kjell2

"Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst två år och körkortet kan återkallas under 24 månader."

Vanligvis blir det fängelse

• Anonym (orolig)

ok har du eller någon du känner fått det? vill inte ha info hittat på nätet tack. 

• Anonym (orolig)
    Kjell2 skrev 2020-12-06 09:14:44 följande:

"Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst två år och körkortet kan återkallas under 24 månader."

Vanligvis blir det fängelse

ok har du eller någon du känner fått det? vill inte ha info hittat på nätet tack.
  • Anonym (Matilda)

Min exman åkte på det och han miste körkortet i 1 år och fick villkorlig dom i 2 år och samhällstjänst.

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:26:48 följande:

Har varit i tingsrätten några gånger, bla grov rattonykterhet.

Det är ett brott där det ska mycket till för att inte bli fängelse. Saker som kan påverka är tidigare domar, viljan att gå in i ett behandlingsprogram mm.

Fotboja är ett alternativ, hänger på saker som jobb, familj, livssituation
  • Anonym (F)

Du kommer inte hitta många här som åkt dit för det, eller bekanta till dem. Läs i befintliga rättsfall istället.

• Anonym (orolig)
    Kjell2 skrev 2020-12-06 09:32:05 följande:
    Har varit i tingsrätten några gånger, bla grov rattonykterhet.

Det är ett brott där det ska mycket till för att inte bli fängelse. Saker som kan påverka är tidigare domar, viljan att gå in i ett behandlingsprogram mm.

Fotboja är ett alternativ, hänger på saker som jobb, familj, livssituation
    ok min vän som är polis säger tvärt emot att det är inte ofta det blir fängelse i liknade situationer som min sambos. Hur länge brukar de dra in körkortet? Har hört många olika varianter där 1-6 mån (men enligt nätet står det 24 mån rakt av vid grov rafylla), finns det inga bestämda angivningar de går efter vid straffsättning? Blir det alltid rättegång vid rattfylla? Kan det inte lösas utan en rättegång tänker jag? Vad hamnar böterna på?
  • Anonym (Galet)

Förhoppningsvis blir körkortet indraget för all framtid. Kör man med så mycket promille i kroppen är man helt klart inte lämplig att ha körkort.

Men, det blir väl ajabaja och smäll på fingrarna

• Anonym (orolig)
    Anonym (F) skrev 2020-12-06 09:38:49 följande:

Du kommer inte hitta många här som åkt dit för det, eller bekanta till dem. Läs i befintliga rättsfall istället.

Varför skulle det inte finnas det här? och vart läser man om befintliga rättsfall?
Svar på tråden rattfylla