Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Jag hade gjort abort och gjort slut.

Om lägenheten införskaffats med syfte att ni skulle bo där tillsammans hade jag gjort vad jag kunnat för att få behålla den. Då det inte spelar någon roll vem som står på kontraktet i dessa fall.

• Drottningen1970

Den som yrar om juridisk abort inbillar sig att saken handlar om de vuxnas rättigheter och bortser helt ifrån att det handlar om en tredje individ. Nämligen det födda levande barnet som vid en icke utförd abort existerar och har egna rättigheter. Det handlar alltså då inte längre om en mammas rätt att ha en barnafar med i bilden utan om ett levande barns rättigheter att båda dess föräldrar har ett ansvar.Barnet har inget ansvar i hur omständigheter för dess tillblivelse varit och kan således heller ej berövas olika rättigheter som har med föräldrarna att göra så som rätten till sitt ursprung, rätten att bli försörjd och arvsrätt.

Om man funderar på rätten till juridisk abort så kan man ju också fundera på hur man ska lösa de situationer där mamma vill göra abort men pappan vill behålla..

• Drottningen1970
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-06 11:58:11 följande:

Den som yrar här är du.

Det skulle vara det bästa och faktiskt också jämlikt, som är så viktigt i alla andra frågor.

Barnet får inte mer kontakt med sin biologiska pappa oavsett, vill han inte ha kontakt så kan ingen tvinga honom.

Så dina rättigheter kan du gapa dig hes om.

I den situationen mamman vill göra abort så gör hon det. 

I den situationen pappan vill ha juridisk abort så får han det.

I ditt exempel är det givetvis kvinnan som har sista ordet då det är hon som bär barnet.

Det är som sagt inte mina eller nån annan vuxems rättigheter vi talar om utan om barnets rättigheter. Såklart att hela poängen gick dig helt förbi...
  • Drottningen1970
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-06 12:10:04 följande:

Inget gick mig förbi, jag förklarade bara för dig att man inte kan tvinga en man att engagera sig i ett barn han inte vill ha.

Oavsett barnets "rättigheter" så är det helt upp till mannen i fråga.

Hoppas du förstår bättre nu.

Nej engagemang kan inte tvingas. Men man kan i alla fall i brist på bättre säkerställa att barnet får sina juridiska rättigheter så som försörjning pch arvsrätt. Det är viktiga saker. Skillnaden mellan en abort och den juridiska aborten som du förespråkar är att vid en abort blir det aldrig nåt barn som har egna rättigheter.
  • Drottningen1970
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 12:12:25 följande:

Lustigt hur det handlar om barnens rättigheter på bekostnad av män. Men när det väl kommer till medicinsk abort, du kan du i princip krossa hela barnet med en spiral grejj och för tvinga fram ett missfall.Hypocracy om nånting.

Antingen är det en rättighet att inte bli tvingad att blir en en föräldrer, eller så är barnets liv viktigare. Du (som många andra feminister) verkar körsbärsplocka fram rättigheter som bara ska passa kvinnan.

Abort handlar om ett foster, inte ett barn.

Och ja självklart går ett barns rättigheter före en vuxen mans rättigheter.
  • Drottningen1970
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 19:46:43 följande:

Ekonomisk försörjning är inte en rättighet. Om ett barn hamnar i ett dåligt ekonomisk försörjning då anser jag att det är 100% mammans fel (givet att mannen gjorde juridisk abort). Det var trots allt HON som valde att hämta in ett barn i världen trots sin dåligt ekonomi. Mannen är 0%  ansvar i den läget då en juridisk abort har gjort

Och om man försöker kasta ansvar på pappan eftersom det är HANS barn och dom delar DNA är obetydelsefullt. Människor delar 60% av sin DNA med en banan ? Vad spelar det för roll.

Barnet är juridiskt och moraliskt helt oskyldig till på vilket sätt det blivit till och ska således inte berövas rätten till försörjning eller arv. Även om mamman p något vis uppfört sig på något sätt omoraliskt som att ljuga om preventivmedel etc så kan jag inte för mitt liv förstå hur någon kan tycka att det är rimligt att barnet pga detta ska berövas rättigheter. Obegripligt.

Om man verkligen verkligen inte vill ha barn med en kvinna så får man rätt och slätt skydda sig eller avstå ifrån sex med den kvinnan. Sjukt mycket enklare och rimligare än att föra in en så absurd sak som juridisk abort. Dessutom ett alternativ som inte skapar ett enda offer...

Jättekonstigt hur man kan anse att en mans rätt till sex ska kunna föranleda sådana bisarra förslag som juridisk abort.
  • Drottningen1970
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 20:27:48 följande:

I din första paragraph snackar du åter igen om att det är "mannens ansvar" att barnets rättigheter erörvas. Vet du vad. Det är ORÄTTVIST att mannen har en laglig ansvar. Jag tycker denna lag är principellt fel. Att du återkommer med denna tanke är bara att du inte förstår min poäng. JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR MANNENS ANSVAR (givet att han har gjort en juridisk abort).  Om barnet uppfostrar under en dåligt ekonomisk tillstånd, då är det 100% kvinnans fel som tog in ett barn i världen under dom föruttsättningarna. Jag orkar inte upprepa denna poäng igen. Så snälla,kommentera inte igen med samma underliggande poäng om "mannens ansvar."

Den argument som du försöker köra med "avstå från sex eller skydda sig" kan likaväl  appliceras på kvinnor. Dom som protesterade emot abort brukade oftas säga att om kvinnor ej "särar på benen" så behöver dom inte göra abort. Varför accepterar du inte dom argumentet genoment vanlig abortion men i samma anda vill gärna anvädna det emot män och deras juridiska abort. Det är hyckleri

Jag tycker det är JÄTTE konstigt att folk kan kalla sig feminister och "pro-choice" men i samma anda vill neka mäns reproduktiva rättigheter. Det är en anledning varför feminister vill bara körsbärsplocka när det kommer till rättigheter.

Din jämförelse haltar. Inte heller kvinnan som föder barnet kan, när barnet faktiskt existerar som individ avsäga sig försörjningsansvar eller ta ifrån barnet arvsrätten. Du resonerar enkom ur ett vuxenperspektiv, som om att försörja ett existerande barn på något vis är en tjänst som pappan tvingas ge till modern. Detta handlar som sagt om barnets rättigheter. Den som varit med och tillverkat ett barn som föds får ett ansvar. Punkt. Det som du kallar juridisk abort kan inte jämföras med en abort då en abort inte producerar en ny individ med egna rättigheter. Du kan skriva/skrika med fetade bokstäver hur mycket du vill, det du föreslår är fortfarande att beröva ett helt oskyldigt barns dess rättigheter och kommer aldrig att införas i ett civiliserar samhälle.

Ta ansvar för var dina spermier hamnar istället så löser det sig nog. Ingen förnekar dig dina reproduktiva rättigheter. Du har en absolut rättighet att inte lämna din säd i någon som du inte vill ha barn med. Men väljer du att ändå göra det så har du skyldigheter. Deal with it...
  • Drottningen1970
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 21:12:42 följande:

Du missar totalt poängen, IGEN. "barnets rättigheter" har ingenting med mannens ansvar att göra. Om man tror på juridisk abort (förhoppningsvis kommer lagen om 10 år) så bokstavligen tror man att man kan säga av sig den skyldigheten. Om du tycker så synd om barnet så bör du återigen skylla på mammam som gjorde valet att föda barnet trots omständigheterna.

Det ända du kan göra för att jag ska hålla med dig med vissa poäng är att du säger att även vanlig abort är fel. Men det vill du inte göra. Istället vill du spela hyckleri spelet och använda samma argument som moståndare till abortion t.ex "Sära inte på dina ben om du inte vill ha barn". Vet du vad. Se ta ansvar för dina befruktade ägg. Om mannen vill inte ha barn, var beredd att ta den ekonomiska ansvaren. trådstartarens sambo har 100% rätt att utpressa henne med utflyttning eftersom lagen är omoralisk mot män. Så enkelt är det

Jag vet att du inte kommer hålla med mig och du kommer åter igen ta upp att "det  är ändp männens ansvar blah blah blah." Jag har hört alla dessa argument och blir lika trött på dom åter igen. Så jag avslutar diskussionen här och önskar dig en trevlig kväll.

Jag tycker inte abort är fel. Det är en jätteviktig rättighet. Däremot ingen skyldighet.

Jag har inget mer att tillägga. Jag har informerat dig om att det handlar om barnets rättigheter, inte mammans eller pappans. Både mamma och pappa har en skyldighet gentemot ett existerande barn som inte kan avtalas bort. Att du sedan är faktaresistent och anser att en man ska kunna lägga sin säd i vem som helst och sedan rätt och slätt kunna avsäga sig ansvaret om mamman inte vill göra abort är ju bara sorgligt.
  • Drottningen1970
    nymedlem skrev 2020-12-07 08:01:33 följande:

Det gäller enligt vad jag lärt mig enbart om de har gemensamma barn vilket inte är i detta fall. TS och HENNES barn måste lämna HANS lägenhet!

Nej det stämmer inte. Den som har största behovet får behålla. Oavsett gemensamma barn.
  • Drottningen1970
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-07 11:52:46 följande:

Jag är kvinna och absolut för juridisk abort. Det vore det bästa för alla parter.

Det bästa för barnet är alltså att inte få en far på pappret, aldrig kunna hitta eventuella syskon, inte ha rätt att bli försörjd av två föräldrar, inte ha nån arvsrätt etc etc...Du har en märklig ide om vad som är bäst för ett barn...
  • Drottningen1970

Om vi leker lite med tanken på juridisk abort..

Hur sent i graviditeten ska den kunna göras? Förslag jag sett tidigare är att det ska ske innan gränsen för abort...

om kvinnan upptäcker graviditeten sent, eller döljer graviditeten tills det är försent, hur gör man då? Hur ska bevisbördan se ut?

I de fall där ett par varit övetens om att skaffa barn eller behålla en oplanerad graviditet, och pappan får kalla fötter i 8:e månaden, hur gör man då? Och återigen, hur ser bevisbördan ut?

Om en pappa rent juridiskt ska kunna abortera sig själv för att slippa ansvaret, borde inte mamman på samma sätt juridiskt kunna abortera bort pappan? Om hon upptäcker att han på någotvis är olämplig eller bara kommer på att hon hellre är ensam förälder...

Så många frågor...

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort