Bör man ha julgran för barnens skull?
Har ni plats för gran och ni vuxna gillar det så ha gran. Böka inte till det enbart för barnets skull. 2 år är inte särskilt stort heller så hen lär ju inte bry sig vare sig ni har gran eller inte. Själv älskar jag julgran men har alltid tyckt att vi bott för litet för att ha en. Vi har istället satt upp ett stort papper på väggen och så har barnen fått hjälpas åt och måla en julgran och tejpa fast lite julkulor (i plast!), glitter och smällkarameller. Det har de gillat. Förra året köpte vi en gran ändå för vi hittade en liten och det var hur mysigt som helst med gran tyckte både vi vuxna och barnen. I år blir det dock ingen gran för nu har vi en vild 1,5-åring som troligtvis skulle välta granen första dagen, riva ner pyntet, käka barr och plaska med vattnet i julgransfoten. Vi har inte heller någon bra plats för att måla en gran och ha på väggen men jag har köpt en liten plastgran att ha på bordet som de stor barnen (4 och 7 år) ska få hänga upp lite kulor och glitter i. Det får räcka för i år och så hoppas jag vi kan ha en riktig gran nästa. Men då blir det inte för minstingens skull, utan mest för min egen skull och de stora barnens. :)