• Kaga

Bör man ha julgran för barnens skull?

Vi bor i lägenhet, har ett barn på 2 år.

Hittills aldrig haft en stor julgran, som man kan klä osv.

Men nu då vårt barn börjar bli större och mer medveten kanske man borde skaffa julgran så barnet få lära sig jultraditioner.

Har ni med barn julgran?

• Svar på tråden Bör man ha julgran för barnens skull?
  • Anonym (Ja)

Ja det tycker jag. Traditioner är viktigt.

• Anonym (Mamma)

Jag har julgran för min skull, inte för barnens. Hade jag inte varit intresserad av gran hade jag nog inte skaffat en stor heller, de passar inte alltid i en lägenhet. Det kan räcka med en liten bordsgran :) Man lägger klapparna under bordet då.

• Anonym (Mamma)

Det finns inga måsten!!

• lövet2

Vi har alltid haft julgran, men jag känner många som haft väldigt annorlunda lösningar. En hade ett sådant där litet plastträd i kruka och satte dit en liten ljusslinga och glitter bara. Den stod på en pall i ett hörn och det var faktiskt jättegulligt.
    Min bror körde med en liten gran som hängde i en krok upp under taket. Deras barn var lite vilt av sig, så de tyckte det var bäst att hissa upp granen.
    Man kan ha en äkta gran som står inne bara några dagar, en plastgran som står framme tills man är less eller så har man ingen gran alls. Det är du som bestämmer vilka traditioner just din familj ska ha.

• Gameofthrones

Vi har allt id haft en julgran oavsett ålder på barnen. Det blir roligare när dem kommer till åldern där man kan göra mer.

Vi gör mat tillsammans, vi bakar tillsammans, vi julpyntar, bygger pepparkakshus. Vi slår in våra julklappar för sig, vi lämnar en tallrik med gröt i för tomten utanför våran dörr. (ingen tror på tomten längre) vi gör det för det är mysigt. Det är alltid uppäten utav våra vilda djur.

Våra barn ska ha riktig mysiga minnen. Det är bra och ha. Det är så färgglatt man blir varm och glad.

• Anonym (.)

Har man plats för en gran, och inte tycker att det är ett stort problem med gran, så tycker jag nog att man kan göra det för barnens skull. Kanske inte nödvändigtvis till en 2-åring, men vid 3-4 år brukar de ju tycka att det är väldigt kul att vara med och klä granen och sen blir det en tradition. 

• Anonym (K)

Har ni plats för gran och ni vuxna gillar det så ha gran. Böka inte till det enbart för barnets skull. 2 år är inte särskilt stort heller så hen lär ju inte bry sig vare sig ni har gran eller inte. Själv älskar jag julgran men har alltid tyckt att vi bott för litet för att ha en. Vi har istället satt upp ett stort papper på väggen och så har barnen fått hjälpas åt och måla en julgran och tejpa fast lite julkulor (i plast!), glitter och smällkarameller. Det har de gillat. Förra året köpte vi en gran ändå för vi hittade en liten och det var hur mysigt som helst med gran tyckte både vi vuxna och barnen. I år blir det dock ingen gran för nu har vi en vild 1,5-åring som troligtvis skulle välta granen första dagen, riva ner pyntet, käka barr och plaska med vattnet i julgransfoten. Vi har inte heller någon bra plats för att måla en gran och ha på väggen men jag har köpt en liten plastgran att ha på bordet som de stor barnen (4 och 7 år) ska få hänga upp lite kulor och glitter i. Det får räcka för i år och så hoppas jag vi kan ha en riktig gran nästa. Men då blir det inte för minstingens skull, utan mest för min egen skull och de stora barnens. :)

• Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2020-12-03 22:38:48 följande:

Har man plats för en gran, och inte tycker att det är ett stort problem med gran, så tycker jag nog att man kan göra det för barnens skull. Kanske inte nödvändigtvis till en 2-åring, men vid 3-4 år brukar de ju tycka att det är väldigt kul att vara med och klä granen och sen blir det en tradition

...tills de är 10-11 år eller så och hellre sitter och spelar än att hjälpa till och klä en gran ;)
    Jag slängde ut vår stora gran i år, då ingen ville klä den, och skaffade en lite bordsgran som inte behover kläs.
  • Anonym (Sara)

Jag hade inte gran första åren eftersom vi då var bortresta längre perioder över jul, så det var opraltiskt. Det fanns dock julgran där vi var över jul. Sen hade vi gran upp till en bit in i tonåren då jag bytte till en bordsgran iställetpå grun av allt jobb pch barr med stor gran på högre våningsplan.

Om ni tycker att det är krångligt med en stor gran i lägenhet kan jag rekomendera en mindre gran på ett bord eller liknande. Även då kan man ju göra julpynt och dekorera granen med. Den är mycketlättare att bli av ,ed när julen är slut.

• Anonym (eee)

Har ni enbart en 2-åring och inte själva är så sugna på gran så skippa det i år, men planera in det för nästa år. Barnet är så litet nu så det kommer troligen ändå inte ihåg hur det var just den här julen. 

Men gillar ni gran så kör! Man behöver som sagt inte ha en stor, eller en äkta gran från skogen om man är rädd förr barr och skräp. Vi kör en plastgran som ser väldigt äkta ut. Har haft samma i jättemånga år nu. Vi har också en rätt liten, jättesöt vit bordsgran. Våra kids älskar den för att den är så gullig. 

• Gameofthrones

Jag tycker att det är inga problem med julgran i 2 årsålder. Det är väl fint med fotoalbum och se sin barndom. När ditt barn är äldre?

Vi hade det så,hon hade scrapsbooks, filmade, mest foton, för oss var det en skön känsla och se. 

Det är upp till var och en. 

• Gameofthrones

Blir äldre,* ska det stå

• Mrs Moneybags

Vi brukar ha en mindre gran, typ 120-130 cm hög. Den är perfekt att bära från torget/inköpsplatsen och lätt att göra sig av med. Dessutom är de mindre granarna billigare.

• TvillingmammaVästgöte

Mina barn älskar julgranen och har gjort sen de var små. För en tvååring kan det vara onödigt om det bara är för barnets skulle, kanske kan ni vänta ett år med julgran om ni inte själva vill ha den. Sen är det naturligtvis inget måste men om man har plats och möjlighet så är det en fin tradition och roligt för barnen. Man kan ju ha en liten julgran om man har ont om plats.

• Jag är bara jag

Hade 2 första åren med barn, men inte sen pga en liten som är pillerfikus i kubik. Granen skulle vara intakt ca 2 minuter. Nästa år hoppas vi. Drömmer  Men julgran är ju inget måste. Vi brukade alltid ha det även innan barnen för att vi tycker det är fint, men alla gör som de vill.

• Anonym (Annat pynt)

Ha gran om ni gillar det.

Vi har om vi orkar...

Gran är mysigt, pricken över i:ett OCH svårt att strunta i OM man börjar.....

• Anonym (Annat pynt)

Ha gran om ni gillar det.

Vi har om vi orkar...

Gran är mysigt, pricken över i:ett OCH svårt att strunta i OM man börjar.....

Svar på tråden Bör man ha julgran för barnens skull?