• mjkseven

Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?

Jag ska snart skaffa en katt, men det kostar ju en del pengar att äga en katt. Jag har redan köpt ett klösträd, transportsbur, matskål och leksaker.
    Hur mycket spenderar ni per månad med tanke på försäkring, mat, kattsand och dylikt?
  • Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?
  • Dexter dot com

Har en huskatt som går in och ut som hon vill så ingen kostnad för kattsand men jag lägger ca 400-500kr/månad på försäkring, torrfoder och blötmat. Har en bra buffert för sjukdom/olycksfall och tandstenssanering i framtiden. Även om man har försäkring så kan vetkostnader dra iväg ordentligt och tandsten/FORL  täcks av få försäkringsbolag.

• Anonym (Gg)
    Anonym (ace) skrev 2020-12-04 00:23:29 följande:
    Klart du kan köra BARF om du vi det.
    Det enda du ska tänka på är att hålla samma hygien kring djur-maten som kring människo-mat (rena ytor, hålla nere temperaturen, ha koll på hur gammalt det är), och så klart måste du veta näringsinnehållet på maten när du gör den själv.
    Men hur tänker du kring toxoplasma? Det har ju inget med hygien att göra.
  • Hugful80
    Anonym (ace) skrev 2020-12-04 00:23:29 följande:
    Klart du kan köra BARF om du vi det.
    Det enda du ska tänka på är att hålla samma hygien kring djur-maten som kring människo-mat (rena ytor, hålla nere temperaturen, ha koll på hur gammalt det är), och så klart måste du veta näringsinnehållet på maten när du gör den själv.
    Nej det ska hon inte.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • brallison
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 08:47:04 följande:
    Men hur tänker du kring toxoplasma? Det har ju inget med hygien att göra.
    Ännu mer - det har inget med just kattmat att göra. Toxoplasma kan finnas i vår människomat lika mycket som var som helst.
    Hugful80 skrev 2020-12-03 23:35:28 följande:

Du bör dock aldrig BARFa dina djur.

www.express.co.uk/news/nature/903380/barf-diet-cat-dog-warning-bone-raw-food-pet

Fler källor finns. Håll dig borta från den där skiten.

Och dessa källor/åsikter är skrivna av veterinärer som VILL att man ska köpa torrfoder (det är såklart mycket bekvämare för ägare men så mycket skadligare för djur, dvs det tillkommer vetkostnader för både njurproblem, tandsten, diabetes, osv, osv).

• Anonym (Gg)
    brallison skrev 2020-12-04 09:39:32 följande:
    Ännu mer - det har inget med just kattmat att göra. Toxoplasma kan finnas i vår människomat lika mycket som var som helst.

www.express.co.uk/news/nature/903380/barf-diet-cat-dog-warning-bone-raw-food-pet

Och dessa källor/åsikter är skrivna av veterinärer som VILL att man ska köpa torrfoder (det är såklart mycket bekvämare för ägare men så mycket skadligare för djur, dvs det tillkommer vetkostnader för både njurproblem, tandsten, diabetes, osv, osv).

Ja det kan finnas i rå mat, inte i stekt eller kokt mat. Själv äter jag inte rått kött. Katter behöver ju inte ens få toxoplasma om de är inomhus och inte äter rått kött.
  • Anonym (Gg)
    brallison skrev 2020-12-04 09:39:32 följande:

Sedan skriver ju tom folkhälsomyndigheten om detta, så det kan väl knappast bara ha med veterinärer som vill tjäna pengar på foder att göra.
  • brallison
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 09:45:40 följande:
    Ja det kan finnas i rå mat, inte i stekt eller kokt mat. Själv äter jag inte rått kött. Katter behöver ju inte ens få toxoplasma om de är inomhus och inte äter rått kött.
    Du behöver inte äta rå mat för att få i dig toxoplasma - det räcker att du ta i rått kött och sen råkar ta på nåt annat som du inte diskar och använder för att äta. Toxoplasma kan finnas på råa grönsaker (och långt ifrån alla grönsaker tillagas, t ex sallad). Om du äter en rosa hamburgare - kan du få toxoplasma. Och den är inte farlig i sig, utan endast om du får det när man är gravid.
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 09:48:20 följande:
    Sedan skriver ju tom folkhälsomyndigheten om detta, så det kan väl knappast bara ha med veterinärer som vill tjäna pengar på foder att göra.
    Ja, de tänker på människos bästa, men struntar fullständig på djurens bästa. Har du sett ett vilt djur som springer i skogen och lagar mat till sig själv? Katterna är gjorda för att äta rått kött, det är deras naturlig föda - ingen kan säga emot det. Eller?
  • Anonym (Manana)
    brallison skrev 2020-12-03 14:08:44 följande:

Jag har 2 katter som äter BARF (hemgjort, dvs extremt mycket billigare än Mush) - för att göra det så köper jag för ca 400 kr var tredje vecka. De går på toa mycket mindre (då riktigt kött tas upp av tarmarna mycket bättre än torr- eller blötfoder), så jag behöver inte ens rensa låda fler än 2 ggr i veckan (med torr- och blötfoder behövde jag göra det varje dag), så kattsanden går åt väldigt lite av. Och försäkringen kostar ca 2400 kr/år/katt.

Fast även om de gör ifrån sig mindre så bajsar de väl i stort sett dagligen och kissar dagligen? Äckligt att rensa lådan 2 ggr i veckan bara och dessutom är det lagkrav på att lådan ska rensas minst en gång per dag...
  • Anonym (Gg)
    brallison skrev 2020-12-04 09:59:26 följande:
    Du behöver inte äta rå mat för att få i dig toxoplasma - det räcker att du ta i rått kött och sen råkar ta på nåt annat som du inte diskar och använder för att äta. Toxoplasma kan finnas på råa grönsaker (och långt ifrån alla grönsaker tillagas, t ex sallad). Om du äter en rosa hamburgare - kan du få toxoplasma. Och den är inte farlig i sig, utan endast om du får det när man är gravid.
    Anonym (Gg) skrev 2020-12-04 09:48:20 följande:
    Ja, de tänker på människos bästa, men struntar fullständig på djurens bästa. Har du sett ett vilt djur som springer i skogen och lagar mat till sig själv? Katterna är gjorda för att äta rått kött, det är deras naturlig föda - ingen kan säga emot det. Eller?
    Visst, men jag äter sällan grönsaker som inte är tvättade och äter absolut inte rosa hamburgare.

Jag har nog redan haft toxoplasma med tanke på att jag växt upp med katter, men det kan ju vara en väsentlig sak att tänka på vid tex graviditet eller om man har vissa andra husdjur. Sedan är det lite onödigt att ge ett djur en parasit de inte måste få, pga att det ska vara naturligt. Katter lever ändå väldigt långt ifrån sin naturliga miljö när de lever med människor. Har man nu behov av att de ska leva naturligt så får man väl sluta laga mat och låta dem jaga själva.
  • Anonym (Kattägare)

Låt oss se. Vi äger två stycken Brittiska korthår. 

Försäkringen går på ca. 2500kr/katt per år, vilket blir ungefär 420 kr/månad för två katter. 

Köpte senast kattsand i september, 3 st 10 liters för 750 kr och vi är nu inne på vår sista som troligtvis håller månaden ut. Det blir ca. 190 kr/månad. 

Kattmaten köpte vi i Augusti, 17 kg säck som jag delade upp och frös in. Skulle säga att det är ungefär 2 månader kvar av mat i den. Kostade oss 1550 kr då och skulle säga att säcken håller i ca. 6 månader vilket gör att det landar på en kostnad på ca. 260 kr. 

Utöver detta så köper vi mjukmat och detta ligger nog på runt 150 kr/månaden. 

Allt som allt så hamnar det på ca. 1000 kr/månad för två stycken katter. Det känns helt okej faktiskt. 

Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?