![mjkseven](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Jag ska snart skaffa en katt, men det kostar ju en del pengar att äga en katt. Jag har redan köpt ett klösträd, transportsbur, matskål och leksaker.Hur mycket spenderar ni per månad med tanke på försäkring, mat, kattsand och dylikt?
-
Svar på tråden Hur mycket kostar det att äga en katt per månad?
-
Jag har två små katter (Devon rex).
De kostar ink allt ungefär 1300kr-1500kr/ månad för båda.
Då kostar försäkringen för 1 katt ca 3700kr/ år.
Mat ca 400kr/ månad en säck på 5,4 kg kostar 750kr vilket räcker i typ 2 månader.
1-2 lådor med kattsand /månad för typ 200 st.
Så hälften om man bara har en katt. -
Jag tror försäkringen kostar 147 kr/månad. Sand köper vi sällan (stora säckar) och maten har jag faktiskt ingen koll på... Men 300 kr allt som allt, kanske?
-
Min huskatt kostar 150 i månaden i mat o försäkring så länge han är frisk.
-
Åh fel, sand för ca 100 kr på det.
-
För mina tre katter per månad (cirka)
1200 i försäkringar
400 i sand
800 i mat
100 i godis, leksaker, kattmynta och liknande -
Försäkring 140 kr/katt.
Mat och sand ca 350kr/katt.
Per månad då. Sen tillkommer ju veterinärvård (inkl vaccin och kastrering likväl som akuta saker), registrering, leksaker, tillbehör, ev andra behov (medicin, pälsvård, lugnande feromoner...). Och en förstörda saker. -
Eftersom ts är ny som kattägare tycker jag att det är värt att poängtera att den ska rengöras dagligen.brallison skrev 2020-12-03 14:08:44 följande:
Jag har 2 katter som äter BARF (hemgjort, dvs extremt mycket billigare än Mush) - för att göra det så köper jag för ca 400 kr var tredje vecka. De går på toa mycket mindre (då riktigt kött tas upp av tarmarna mycket bättre än torr- eller blötfoder), så jag behöver inte ens rensa låda fler än 2 ggr i veckan (med torr- och blötfoder behövde jag göra det varje dag), så kattsanden går åt väldigt lite av. Och försäkringen kostar ca 2400 kr/år/katt.
-
Du bör dock aldrig BARFa dina djur.
www.express.co.uk/news/nature/903380/barf-diet-cat-dog-warning-bone-raw-food-pet
Fler källor finns. Håll dig borta från den där skiten.
-
Klart du kan köra BARF om du vi det.Hugful80 skrev 2020-12-03 23:35:28 följande:
Du bör dock aldrig BARFa dina djur.
www.express.co.uk/news/nature/903380/barf-diet-cat-dog-warning-bone-raw-food-pet
Fler källor finns. Håll dig borta från den där skiten.
Det enda du ska tänka på är att hålla samma hygien kring djur-maten som kring människo-mat (rena ytor, hålla nere temperaturen, ha koll på hur gammalt det är), och så klart måste du veta näringsinnehållet på maten när du gör den själv. -
Har 3 katter, huskatter. Innekatter.
En på 1 år, en 1,5 år samt en som snart är 12 år
Kattsand köper vi per månad för ca 600 kr, 299 per 10 kg. De går år 2 st 10 kg för oss.
Mat, stor säck (17 kg) Orijen kostar ca 1600 kr. Räcker i ca 8 månader. Slår ut det och de blir 200 kr. Mjukmat får dom varje kväll, 24 kr/ veckan. I månaden blir det ca 96 kr. Försäkring totalt för alla 3 är 280 kr i månaden. Totalt ca 1200 kr i månaden, fasta kostnader. Sen tillkommer ev veterinär (har en olycksfågel här hemma) som nu totalt har vet.kostnader på 3900 kr och mer kommer det att bli antagligen. Får tillbaka en del på försäkring dock men de är alltid bra att ha en buffert vid eventuella besök.
Alla 3 katter är kastrerade, varav de 2 yngre är även chippade.