Inlägg från: Anonym (Oklar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-27 14:08:25 följande:

Finns inget behov av att ifrågasätta andras val, så länge man inte känner personen på nära håll och har en välgrundad anledning att misstänka att det denne gör mot sitt/sina barn är destruktivt.

Men när det gäller själva ämnet: kan ni inte sluta att hävda till "forskning" när ni inte förstår er på hur forskning fungerar? Det finns ingen sakkunnig inom området som skulle säga att "såhär är det, för det har vi forskning på". Det är alldeles för komplext. Vi har parametrar som olika länder, stad vs land, utbildningsnivå, klass, etnicitet osv, hur mycket som helst. Det är liksom inga labratorieråttor vi pratar om. Jämför med vad Tegnell säger angående om att jämföra olika länders coronastrategi. Eller angående vad "forskningen säger om ansiktsmask".

Personligen har vi vårt barn (2 år) på förskola av tre skäl: 1. Vi behöver jobba. 2. Hon mår väldigt bra av att vara där (längtar direkt hon vaknar) och 3. Vi vill jobba, då ingen av oss tycker det är roligt att hänga med ett barn hela dagarna. Vuxna människor behöver få slippa barn ibland, få annan stimulans. Vi skulle alltså inte välja att vara hemma ens om vi hade råd (och skulle vi ha det som ideal skulle vi självklart se till att det fungerade. Att leva billigt är oftast en fråga om inställning). Men - eftersom barnet älskar sin förskola har vi inte det problemet.

Om någon annan vill vara hemma med barn och både barn och förälder mår bra av det - kör. Däremot finns föräldrar som har en stark övertro på sin egen förträfflighet. Många barn mår bra av att hänga med andra vuxna också.

Du får gärna göra vad du vill. Vi andra som tycker att det är roligt att hänga med våra barn kan göra det
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Steff) skrev 2020-11-27 14:48:46 följande:

Om det här är människor som bryr sig om dig så kanske de är oroliga för att du ska nolla din Sgi eller förlora jobbet om du är hemma för länge? En tanke som slog mig bara, känner ju inte alls till dina omständigheter.

Tror inte svenska har större problem med normbrytare än andra. Det är snarare ett globalt problem

Ok så du tror inte konsensuskultur är starkare I Sverige än andra länder? Få håller nog med dig.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (också Stockholm) skrev 2020-11-27 15:49:57 följande:

Vi måste röra oss i väldigt olika kretsar i Stockholm. Bland oss är det raka motsatsen. Föräldrar som sätter barnen i förskolan före 2,4 får onda ögat och självklart går föräldrarna om lott så barnen inte börjar före 9 och slutar efter 14. Eller allra längst mellan 8 och 15. Fixar man inte det pga jobbet så rekryterar man någon som kan, en släkting eller en barnflicka. Barnen går självklart på montessori för det är bra förberedande till högre utbildning eller möjligen ur och skur, för det är nyttgt för barnen att vara ute och röra på sig. Reggio-Emilia kan väl vara ok om familjen är mer åt det estetiska hållet men en vanlig oinriktad förskola går fetbort, i alla fall i princip.

Ja vi kan onekligen röra oss i olika kretsar. Men vad jag förstår är snittet för landet att man sätter barnen i förskola vid 1.5 och högutbildade generellt senare (vilket det finns betydligt fler av i Sthlm än utanför) så med det I åtanke verkar din bekantskapskrets avvika mer från normen än min.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Steff) skrev 2020-11-27 14:48:46 följande:

Om det här är människor som bryr sig om dig så kanske de är oroliga för att du ska nolla din Sgi eller förlora jobbet om du är hemma för länge? En tanke som slog mig bara, känner ju inte alls till dina omständigheter.

Tror inte svenska har större problem med normbrytare än andra. Det är snarare ett globalt problem

Tror knappast det handlar om det. Snarare att de besväras av att få sin världsbild ifrågasatt
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-27 15:56:03 följande:

Ja vi kan onekligen röra oss i olika kretsar. Men vad jag förstår är snittet för landet att man sätter barnen i förskola vid 1.5 och högutbildade generellt senare (vilket det finns betydligt fler av i Sthlm än utanför) så med det I åtanke verkar din bekantskapskrets avvika mer från normen än min.

Förlåt. Högutbildade tidigare ska det vara
  • Anonym (Oklar)
    Jemp skrev 2020-11-27 15:55:09 följande:

Däremot behöver de inte vara 3 för att förstå att föräldrarna kommer tillbaka.

Jo enligt många terapeuter och barnpsykologer. Bland annat de jag länkat till. Har du länkar på motsatsen?
  • Anonym (Oklar)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:23:37 följande:

Nä jag skämtar inte MEN jag tänker att på en småbarnsavdelning så vet man hur man tar hand om små barn! Kanske inte EN pedagog per barn men en famn kan räcka till för fler? En mamma som är hemma med sina två små (eller fler) har ju också bara en famn!

Det går i snitt 5.1 barn per vuxen i förskolan. Av dessa vuxna har knappt 4/10 utbildning.

Du tror alltså att tex en mamma med 2 barn är såå mycket sämre för barnen än att vara i en grupp med 8 andra barn som sköts av 2 vuxna där 1 av dem i 4/10 fall är utbildad?

Det är en rejäl jäkla sågning av Sveriges mammor/pappor

www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2019-04-09-andelen-forskollarare-minskar
  • Anonym (Oklar)
    mari123 skrev 2020-11-27 16:23:37 följande:

Nä jag skämtar inte MEN jag tänker att på en småbarnsavdelning så vet man hur man tar hand om små barn! Kanske inte EN pedagog per barn men en famn kan räcka till för fler? En mamma som är hemma med sina två små (eller fler) har ju också bara en famn!

I snitt går det 11-12 barn i förskolan per utbildad pedagog. Den Pedagogen måste vara bra fantastisk för att kunna ersätta 5 föräldrar..
  • Anonym (Oklar)
    Jemp skrev 2020-11-27 16:42:52 följande:

Haha, apropå att inte vara dömande då?

Var faktiskt den jag citerade som ordagrant skrev att de inte tycker det är kul att vara hemma med sina barn. Det får de gärna tycka för mig. Precis som att jag får tycka motsatsen.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Steff) skrev 2020-11-27 16:36:03 följande:

Nej det tror jag inte. Vilka länder jämför du med? Jag tror det är många som du som vräker ut sig, typiskt Sverige, utan att tänka. Men när de tänker efter så inser de flesta att det finns nog fler länder i världen där det är svårare att avvika från normen än det är att göra det i Sverige.

Tja för.det första finns det knappt.ens förskola i hälften av den utsträckning som finns här. Har bott i tre olika länder och inget har i närheten lika många som har synpunkter på att man lever sitt liv avvikande från normen som Sverige.
Svar på tråden Förskolestigma