• TrolletsMor

Hur gör ni med kläder? varannan vecka

Ja ni som har barnen varannan vecka hur gör ni? Delar ni allt, en del eller inget? Och varför och hur har ni lagt upp det. Ni som har varsin uppsättning av allt hur får ni det att funka? Jag och exet byter via förskola och skola alltså en lämnar på morgonen och den andre hämtar på em, så man behöver ju skicka med en del kläder dit oavsett liksom.

Jag och exet har var sin garderob till barnen förutom ytterkläder då som vi har delat. Men jag har blivit så less på detta då jag VARJE vecka barnen kommer till mig måste jag hålla på och fråga efter och tjata om kläder som inte kommit med. Allt från skor till regnkläder. Så vi sa för ett antal månader sen att vi ska ha varsin garderob ytterkläder också, men då han inte skaffat det som faktiskt behövs, (det är jag som köpt nästan alla ytterkläder, och jag har allt som behövs), så har man ju ändå fått fortsätta skicka med kläder ändå som sen inte kommer tillbaka. Så nu funderar jag på att helt sonika dra hem till honom leta upp de kläder som jag köpt ta med de hem och tala om för honom att de kläder som hänger i skolan eller på förskolan som han inte har köpt ska inte med hem till honom utan det får vara kvar där.

Jag vet inte hur jag ska göra jag känner att hur jag än gör så drabbar det barnen. Nr han inte ser till att skicka med kläder så har de kanske inte de kläder dem behöver för att vara ute. Men ska vi ha varsin garderob så blir det det fåniga med att "nej du måste ha den jackan, den andre har du ju hos pappa". Men samtidigt är jag så jäkla less på att behöva tjata, och behöva lösa något för att barnen ska slippa frysa, bli blöta osv för att han inte har koll på/inte bryr sig om detta. Tar tacksamt emot idéer och tankar här!

• Svar på tråden Hur gör ni med kläder? varannan vecka
  • TrolletsMor

Alltså ett av skälen till att vi hämtar/lämnar via förskolan är att våra jobb inte matchar varandra, de veckor jag inte har barnen jobbar jag antingen kväll eller morgon till kväll just eftersom jag inte kan ta de tiderna när jag har barnen.

Sen förstår jag inte hur det ska vara så svårt att få med sig de kläder de kan tänkas behöva, sen skyller han på att han inte får med sig allt på morgonen, men jag får ju med mig allt och jag har inte ens bil vilket han har så det handlar liksom om ren lathet/bekvämlighet eller vad som. Och visst hade det varit någon gång ibland och någon grej eller nått hade det väl inte spelar så stor roll men att man behöver eftersökta mycket utav de kläder som behövs varenda måndag de kommer till mig som nån morsa till honom känns knappast okej. Att en gång varannan vecka klara av att se till att rätt kläder kommer med är väl knappast särskillt mycket begärt?

Och jag har tagit upp detta gång på gång under ett års tid och inget har förändrats, så nu har jag fått nog. Sa det till honom och han blev såklart sur på mig, men när jag frågade om det är rimligt att jag ska behöva tjata om detta varenda gång så ville han ju inte svara på det men ändå är det jag som är dum... Ja vad fasen ska man göra?

• TrolletsMor
    zapi skrev 2020-11-24 19:33:45 följande:

Att ha olika uppsättningar ytterkläder om man hämtar o lämnar på förskola vet jag inte hur det ska gå till i praktiken. För jag måste ju sätta på nåt på morgonen och det är ju det de har på sig hela dan. Då måste de ju byta om vid hämtning. Ta av sig mammas ytterkläder och ta på sig pappas. Då hänger ju ändå mammas ytterkläder på kroken hela vecka (eller åker ni förbi o hämtar upp det sen?) och personalen vet säkert ändå inte vems som e vems och sätter på det på barnent nästa dag osv. Eller hur gör ni som har det så?

Ja detta är ju något jag också funderat på, hur man ska lösa det, för det blir ju mycket kläder om båda ska ha var sin uppsättning på förskolan och skolan.

Dock funderar jag på om jag ska göra som så att jag ser till att de har det dem behöver på förskolan och skolan, sen får han inte ta med det hem utan det han behöver hemma får han fixa själv och så får han ha typ en jacka till dem var som är där. På så vis slipper jag iaf tjata hela tiden och jag vet att barnen har kläder de behöver, borde underlätta för honom också då eftersom han slipper fundera på det. Det är ju ändå jag som köper det mesta i klädväg iaf, men jag har inte råd att ha en dubbel uppsättning kläder, en för förskolan och en för hemma, för skulle vi göra så skulle jag ändå få köpa det mesta.
Svar på tråden Hur gör ni med kläder? varannan vecka