• Anonym (Amanda)

Nyktra vänner ca 30-40 år?

Hej familjeliv.

Hur hittar man nyktra vänner att hänga med när man själv är alkis och inte kan umgås med folk där alkohol dricks? Nån som är 30-40 år här som är nykter alkis/nykterist som vill bli kompis med mej?!

• Svar på tråden Nyktra vänner ca 30-40 år?
  • Glinda från Oz

Bli aktiv i nykterhetsrörelsen. IOGT är de största. 

• Anonym (Amanda)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-26 10:49:20 följande:

Bli aktiv i nykterhetsrörelsen. IOGT är de största. 

Jag är medlem sedan två år tillbaka men har inte hittat nån aktivitet för mig där men jag vill ändå vara med
  • Anonym (Amanda)
    Mammassmå skrev 2020-11-24 19:34:28 följande:

Jag bor också i Stockholm :)

Okej vad kul :) vad tycker du om att göra? Antar att dina aktiviteter inte kretsar kring alkohol iallafall!
  • Anonym (J)
    Secondhand skrev 2020-11-26 22:04:20 följande:

Idag nykter i 1 år 4 månader och 19 dagar ????

Bra jobbat! Har det varit tufft? Hur har du fått det att funka?
  • Demelza

Hej TS & andra i tråden!
    Bor också i Stockholmsområdet (fast ganska långt från stan) & håller på att försöka sluta dricka. För ett tag sen slutade vi köpa hem alkohol & det har funkat bra, finns det inte hemma kan jag ju inte dricka. Är också trött på att det alltid ska drickas alkohol hela tiden. Är uppvuxen med en förälder som är alkoholist & är fruktansvärt rädd att bli likadan. Har småbarn & vill verkligen inte att de ska få uppleva samma sak som jag gjort

Vill också gärna komma i kontakt med folk som inte dricker alkohol eller försöker/vill sluta.  Känner inte en enda nykterist nu. Kan mejla eller messa på WhatsApp till en början?

• Anonym (J)
    Demelza skrev 2020-11-27 11:46:26 följande:

Hej TS & andra i tråden!
    Bor också i Stockholmsområdet (fast ganska långt från stan) & håller på att försöka sluta dricka. För ett tag sen slutade vi köpa hem alkohol & det har funkat bra, finns det inte hemma kan jag ju inte dricka. Är också trött på att det alltid ska drickas alkohol hela tiden. Är uppvuxen med en förälder som är alkoholist & är fruktansvärt rädd att bli likadan. Har småbarn & vill verkligen inte att de ska få uppleva samma sak som jag gjort

Vill också gärna komma i kontakt med folk som inte dricker alkohol eller försöker/vill sluta.  Känner inte en enda nykterist nu. Kan mejla eller messa på WhatsApp till en början?

Hej! Så bra att du tar tag i det. Jag är också uppväxt med alkoholiserade föräldrar och känner igen din oro, man är livrädd för att gå samma väg. Vilket jag dessvärre gjorde, så bra att du tar tag i det i tid.
  • Anonym (J)

Hej TS & andra i tråden!

Hej! Så bra att du tar tag i det. Jag är också uppväxt med alkoholiserade föräldrar och känner igen din oro, man är livrädd för att gå samma väg. Vilket jag dessvärre gjorde, så bra att du tar tag i det i tid.
  • Anonym (J)

Hej TS & andra i tråden!

• Anonym (J)

Förlåt för trippelpost, det var förstås inte meningen.

TS, hur går det för dig med nykterheten? :)

• midoldman
    Anonym (J) skrev 2020-11-28 14:16:33 följande:

Förlåt för trippelpost, det var förstås inte meningen.

TS, hur går det för dig med nykterheten? :)

Varför inget PM än? :(
  • Anonym (J)
    midoldman skrev 2020-11-28 21:54:57 följande:
    Varför inget PM än? :(
    Är du alkoholist?
  • Demelza
    Anonym (J) skrev 2020-11-28 14:14:50 följande:
    Ja, jag försöker iaf men det är ju inte alltid helt enkelt. Förekommer ju alkohol i så många sociala sammanhang & i princip alla jag känner dricker rätt mycket, det är inte sällan det spårar ur på en vanlig middag.

Hur går det för dig? Hur länge har du hållit dig nykter (eller försökt)?

& hur har det gått för TS?
  • Antoni21

Hej! Jag själ inte dricker alkohol och vill ångås men folk som vill leva utan det skitt .

• Anonym (Lostsoul)

Hur går det för er alla?

• Axel67

Fortsätt kämpa . Jag har varit nykter i 16 år . Vänner , riktiga vänner är svårt att få bland dom "andra". Jag sökte/söker mig till människor med samma intressen.  Det har funkat bra. Och bra kämpat med nykterheten ni alla. Ge aldrig upp.  Om du tar ett återfall,  ingen skam i det . Börja om igen.  Jag blir glad av att höra , fast jag inte känner er, att ni fattat.  Och vill leva nyktert.  Förbannat bra gjort.  Kom ihåg att det är Du som bestämmer. Peace

Svar på tråden Nyktra vänner ca 30-40 år?