Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringens el-fiasko

Så allting gick skrev 2022-12-30 10:13:09 följande:
    Som sagt titta på Norge just nu, dom importerar och elen kommer från tysken, resultat dom har 3 ggr så högt elpris än övriga nordiska länder.

Allt beror på att europa mjölkar ur vattenkraften från norr, norrmännen riskerar låga lager i magasin, tvingas till import. Dvs det räcker inte med enbart vattenfall och vindkraft, det behövs en stark planerbar produktion, som både Sv o Finnen har för att stå emot jojo-effekten.
    Norge har sannolikt strypt produktionen i vattenkraften då elpriserna (pga vindkraft) är så låga just nu. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Så allting gick skrev 2022-12-30 10:41:17 följande:
    Fast det visar tydligt vad kärnkraften utgör, både svensken o finnen har hyfsade siffror på kärnkrafts produktion, trots att vi avvecklat 3000MW.
    Skulle vi haft kvar dessa 3000MW hade Norge kunnat importera från oss.
    Norge saknar kärnkraft, räddning för Norge är elområden, annars skulle hela Norge haft högt elpris.
    Men det är kärnkraften som utgör skillnaden just nu för SV o Fin, No har ingen kärnkraft.

Vi har varmt i nästan hela norden just nu.
    Även Sverige producerar mindre vattenkraft än normalt och detta pga att vindkraften producerar så bra.
  • KillBill

Den SD-styrda regeringen har lurat svenska folket.

Så här sa Moderaternas finansminister innan valet. 

Nu med Moderaterna vid makten höjs i stället skatten..

• KillBill
    Så allting gick skrev 2022-12-31 06:52:02 följande:
    Visst handlar det om ren smutskastning, och en uppmålad bild för att skapa rubriker.

Tar man elpriser i Umeå skulle jag teckna idag 1 år på 18000 kwh får jag en elräkning på 2432 kr månad.
    skulle jag haft samma elkostnad i sthlm 5100 kr månad.

Samtidigt ska man titta att dom som bott länge i hus har låga lån, bostadsmarknaden har mer än dubblats sista 10 åren, det gör att man är lågt belånad o har låga boendekostnader, dvs det är nästan dyrare o bo i en relativt ny hyresrätt.

Många har dessutom fjärrvärme till sina hus, utgör att man bor relativt billigt.
    Ut över detta har man ränteavdrag har du lån på ca 2,5 milj dagens ränta 4,5% blir 9500 kr/månad minus ränteavdrag -2700kr = 6800kr/månad 

Boendekostnad hus 6800+2432 = ca 9300 kr månad för en villa, dvs en relativt nybyggd hyresrätt 2:a kostar det samma.

Vadå smutskastning? Kristdemokraterna med Ebba Busch i spetsen gick till val på att staten skulle stå för 90% av kostnaden över 70 öre per kWh. Dina siffror från Umeå visar att kostnaden per kWh  är mer än dubbelt så hög men Norrland får inte ett öre i elstöd.

Det vi ser är ett historiskt svek från högerpartierna SD/M/KD och L

• KillBill
    nattuw skrev 2022-12-31 11:57:52 följande:
    Det behövs ingen grundförståelse när man inte har råd att laga mat eller värma upp sin bostad. Men med en bättre grundförståelse hade vi sluppit en  "vi såg det inte komma" politik där det istället för att stämmas i bäcken inte görs något innan floden svämmar över alla bredder.

"vi såg det inte komma" politik?  Menar du att politikerna borde ha förstått att Ryssland skulle starta krig mot Ukraina?

Problemet är att vi har en regering som sviker vallöftet om pristak på el vilket leder till att människor inte har råd att värma sina bostäder och eller inte har råd att betala sina räkningar.

Så här skrev Ebba Busch innan valet. Vi kan alla vara eniga om att hon ljög.

• KillBill
    nattuw skrev 2022-12-31 14:15:53 följande:
    Hur många gånger skall någon behöva förklara för dig att varje land har ett eget ansvar för att landet fungerar?

Det duger inte att hela tiden skylla på någon annan när besluten som lett fram till dagens situation (i Sverige) beror på strategiska beslut som fattats av tidigare svenska regeringar.

Det är inget fel på den svenska elproduktionen. Under 2022 var Sverige det land i EU som exporterade mest el och den svensk elimporten var rekordlåg. Att priserna på el är höga beror i grunden på Vladimir Putins/Rysslands krig mot Ukraina och på att Sverige är en del av en gemensam elmarknad men det är ett faktum som du hela tiden försöker relativisera.

Sverige har en SD styrd M/KD/L regering som inte levererar det högkostnadsskydd för el som de lovade under valrörelsen. Det borde alla kunna enas om är uselt av SD och regeringen. 

• KillBill
    nattuw skrev 2023-01-02 05:12:56 följande:
    Felet med svensk elproduktion är att energipolitiken inte har byggt på elingenjörernas kunskap om hur man bygger ett fungerande elsystem utan istället har energipolitiken baserats på miljöpopulisternas dogmatiska inställning till miljöpopulismen.

Och priset för glidningen från den fysiska verklighet till de miljöpopulistiska drömmarna har nu börjat förvandlas till mardrömmar för de som är beroende av el.

Varje land måste ta ansvar för sin egen infrastruktur. Det duger inte att skylla på någon annan.
    Du fortsätter att vilseleda.  De höga elpriserna beror på kriget i Ukraina.

www.vk.se/2022-12-31/mer-karnkraft-2022-trots-avveckling-i-ringhals

• KillBill
    Padirac skrev 2023-01-02 15:47:22 följande:
    Nu har jag inte siffrorna för 2019, men såväl 2020 som 2021 importerades det el till Sverige 

www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/

"Bruttoöverföring till Sverige (import) 8,3 11,8" 

Sifforna gäller för 2021 resp 2020 och anger hur många TWh som importerades under åren.
    Nedan ser du den svenska elimporten de senaste 33 åren. Inget annat år sedan 1990 har elimporten varit lägre än år 2022. 

Källor: 
    www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2022/Dramatik-och-rekord-sammanfattar-Elaret-2022/
    www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__EN__EN0105__EN0105A/ElProdAr/

• KillBill
    Challenger skrev 2023-01-03 01:06:10 följande:
    Jag fick betala 4 gånger mer för min el som jag förbrukade i december år 2021, jämfört med vad jag fick betala för motsvarande el i december år 2020. 
    Det här var ett par månader innan Ryssland invaderat Ukraina och påverkat gaspriserna i Europa. 

Kollade pris vad jag jag får betala för min el för december 2022. Det är ungefär sex gånger mer än jag betalade i december 2020. Halva min månadslön åtgår numera bara för att betala elräkningen. 

Påståendet om gaspriserna i december 2021 är fel. Vladimir Putin/Ryssland ströp tillgången på gas redan under 2021 och det var därför ditt elpris var så högt. Läs gärna Patrik Oksanens ledare från början av december 2021. Den beskriver på ett bra sätt vad som hände år 2021.

www.kristianstadsbladet.se/ledare/patrik-oksanen-din-elrakning-en-bricka-vladimir-putins-spel-om-europa-6e5e9f94/

• KillBill
    Challenger skrev 2023-01-03 01:06:10 följande:
    Jag fick betala 4 gånger mer för min el som jag förbrukade i december år 2021, jämfört med vad jag fick betala för motsvarande el i december år 2020. 
    Det här var ett par månader innan Ryssland invaderat Ukraina och påverkat gaspriserna i Europa. 

Kollade pris vad jag jag får betala för min el för december 2022. Det är ungefär sex gånger mer än jag betalade i december 2020. Halva min månadslön åtgår numera bara för att betala elräkningen. 
    Den här artikeln / diagrammet nedan är från oktober 2021. I december samma år ökade gaspriserna ännu mycket mer och under 2022 blev gasen ännu dyrare.

Det är viktigt att förstå bakgrunden till våra höga elpriser  Om inte så är det lätt att man blir Vladimir Putins "nyttiga idiot"

www.dn.se/ekonomi/sa-vill-eu-motverka-hoga-energipriser/

Svar på tråden Regeringens el-fiasko