Så allting gick skrev 2022-12-31 06:52:02 följande:
Visst handlar det om ren smutskastning, och en uppmålad bild för att skapa rubriker.
Tar man elpriser i Umeå skulle jag teckna idag 1 år på 18000 kwh får jag en elräkning på 2432 kr månad.
skulle jag haft samma elkostnad i sthlm 5100 kr månad.
Samtidigt ska man titta att dom som bott länge i hus har låga lån, bostadsmarknaden har mer än dubblats sista 10 åren, det gör att man är lågt belånad o har låga boendekostnader, dvs det är nästan dyrare o bo i en relativt ny hyresrätt.
Många har dessutom fjärrvärme till sina hus, utgör att man bor relativt billigt.
Ut över detta har man ränteavdrag har du lån på ca 2,5 milj dagens ränta 4,5% blir 9500 kr/månad minus ränteavdrag -2700kr = 6800kr/månad
Boendekostnad hus 6800+2432 = ca 9300 kr månad för en villa, dvs en relativt nybyggd hyresrätt 2:a kostar det samma.
Vadå smutskastning? Kristdemokraterna med Ebba Busch i spetsen gick till val på att staten skulle stå för 90% av kostnaden över 70 öre per kWh. Dina siffror från Umeå visar att kostnaden per kWh är mer än dubbelt så hög men Norrland får inte ett öre i elstöd.
Det vi ser är ett historiskt svek från högerpartierna SD/M/KD och L