Padirac skrev 2021-10-11 08:08:16 följande:
Jag tror att ditt 'alltså...' inte stämmer med verkligheten, det går att ha könnedom om massa olika saker, men det finns också massa olika saker som det inte går att ha full kännedom om.
Jag skulle säga att jag vet hur den el just jag köper är producerad, sådana saker kan nog de flesta få kännedom om eftersom produktionsslag av elkraft redovisas.
Din el är väl producerad på samma sätt som all annan el på samma el-nät, eller vill du hävda att just din el är producerad på ett särskilt sätt?
Padirac skrev 2021-10-11 08:08:16 följande:
Elproducenterna som deltar på elmarknaden efterfrågar olika typer av elproduktion, en del elkonsumenter efterfrågar olika typer av elproduktion, elnätsbolag efterfrågar olika typer av elproduktion ( eftersom detta påverkar elnäten), myndigheter, politiska organisationer och politiker efterfrågar olika typer av elproduktion.
Tlll och med skribenter häri tråden efterfrågar olika typer av elproduktion.
Men att säga/skriva "jag vill/önskar..." är inte likställt med marknaden och dess köpkraft. För att kunna säga vad marknaden efterfrågar måste det finnas alternativ att välja på, men så fungerar inte el-marknaden. I flödet av el-energi i nätet finns allt som produceras, du kan inte plocka ut el bara producerad med sol, vatten eller kärnkraft. Blir det någonstans en brist i nätet så finns inget alternativ för marknaden att välja.