Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2022-09-14 19:20:09 följande:
    Hänvisar du Jönssons generaliserade till att han skapar så månag videor som en i veckan? Eller menar du att mängden videor han genererr är ett mått på hans kunskap om hur det Svenska samhället fungerar?
    Tom Araya skrev 2022-09-14 17:22:43 följande:
    Nej, det har du inte. Du har garanterat inte ens sett videon för att kunna bemöta något av dess innehåll.
    Nej, jag menar att du inte kan döma ut fakta presenterad i en video baserat på din uppfattning om en annan video av samma person. Som sagt, HJ producerar många videos och jag har inte för avsikt att påstå någonting med referens i någon annan video än den jag länkar till, så lämna det utanför. 
    Padirac skrev 2022-09-14 19:20:09 följande:
    Jo, jag har bemött dina inlägg ett flertal gånger. 
    Du har postat en mängd inlägg i ämnet. Men du har inte med sakliga argument bemött de fakta som presenteras i videon.

Nu har jag dessutom radat upp de flesta av dem i inlägg #3990 och #4049, men du vill fortfarande inte bemöta detta med annat än generaliserande över Jönssons hantering av fakta.

Berätta istället vad din uppfattning är om det som sägs och presentera någon form av grund och argument för att din uppfattning är mer korrekt än den HJ har och som jag i detta fall delar.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-16 00:14:27 följande:
    I tråden har en video med bristfällig argumentation förts fram. Ingenting av det videon framhåller kan sägas vara sant baserat på det innehåll videon har.

Om du vill argumentera för videons validitet i fråga om argumentation så är det dig fritt att lägga fram detta.

Jag menar att det videon försöker manipulera oinsatta att tro om svensk förvaltning och parlamentism är fel i sak och bygger på bristfällig kunskap och ovilja att skilja på fakta och politiska uppfattningar. 

Jönssons film har blivit bemött, Jönssons påståenden har blivit bemötta. 

Titta gärna på Jönssons film så många gånger du vill. Det förändrar inte saken. Jönsson far fram med bristfällig argumentation och han följare blir så till sig i brallorna att de slutar tänka rationellt.

Titta på de avsnitt du hänvisar till. Skriv ned den fakta som presenteras, skilj detta från föreställningar om intention och syfte.

Fortsätt så och se vad du kommer fram till om Jönssons förmåga att göra giltiga slutledningar.  Är Jönsson dum i huvudet eller försöker han lura någon är nästa fråga att söka svar på.
    Fakta är fakta, oavsett vad du eller jag eller HJ tycker om dem.

Fortfarande så vill eller kan du inte förhålla dig till och bemöta de fakta som presenteras i videon.

Du har inte sakligt argumenterat för att HJ's slutsatser är oriktiga i förhållande till fakta.

Du bör också kunna presentera alternativa slutsatser och argumentera för att den/de är rimliga.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-16 18:55:10 följande:
    Jag vet att du tidigare ansett att slutsatser dragna av fakta också är 'fakta'  - men så är det inte. 
    Det har du tagit ur luften, för något sådant har jag inte sagt. Tvärt om har jag varit tydlig med att särskilja på verkliga fakta och Jönssons egna slutsatser samt att HJ också gjort det möjligt att inte sammanblanda dem.
    I inläggen där jag radat upp faktainslagen i hans videos finns inga hänvisningar till HJ's egna åsikter och slutsatser.

Dock tycker jag att Jönssons slutsatser är rimliga utefter den fakta han presenterar.
    Man kan argumentera för motsatsen. Men vad du tycker om Jönsson generellt är inget argument.
    Det behövs inte alternativa slutsatser för att bemöta andras hittepå 
    Visst gör det. Utan andra slutsatser så har du inga argument... men det visste jag ju redan.
    Det behövs inte alternativa slutsatser för att bemöta andras hittepå - det är upp till dig att lägga fram belägg för det du vill påstå.   
     det är upp till dig att lägga fram belägg för det du vill påstå.   Tidigare har det argumenterats för att vilda spekulationer skulle vara sanna för att dessa inte mötts med belägg och argument, men det funkar inte så - du måste visa att dina påståenden är underbyggda med giltig argumentation och andra belägg/fakta. Där kommer Jönssons ut kort då han inte klarar av annat än partiska spekulationer. Och du har inte mer än Jönssons hittepå vad jag kan se.
    Nu har jag lagt fram belägg som du inte vill ta till dig, så det är inte ett acceptabelt svar du kommer med.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-16 21:09:57 följande:

... och Putin driver samma tes som kritiker i denna trådDrömmer

www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

"Efter fredagens möte med den asiatiska samarbetsorganisationen Shanghai Cooperation Organisations i uzbekiska Samarkand på fredagen förnekade Rysslands president Vladimir Putin att hans land är ansvarigt för de höga gaspriserna i Europa. Det rapporterar Reuters.

Istället hävdade Putin att de europeiska ländernas ?gröna agenda? är att skylla för energikrisen, och att Ryssland är redo att fullfölja sina energiavtal."

Det har han ju helt rätt i.

Det har även argumenterats i den här tråden för att bromsande av vindkraftsutbyggnad också påverkar el-priserna.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-17 09:09:53 följande:
    Nä, Putin har inte rätt i att gaspriset stigit pga gröna satsningar. 

Det påståendet är en intellektuell härdsmälta 
    KillBill skrev 2022-09-17 09:49:34 följande:
    Varför hävdar du att Vladimir Putin har rätt när han bevisligen har fel? Är du Putinist?
    Hur ska ni ha det nu...
    Påverkas el-priset av mängden el som produceras och om man använder rysk gas eller ej till den produktionen?

• Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-17 09:08:05 följande:
    Om du anser att Jönssons slutsatser är rimliga får du leda dessa i bevis. 
    Där hänvisar jag till de fakta HJ presenterar i sin video och som jag även tydliggjort vad den handlar om och exakt vart du finner den i videon.
    Bevis är det kanske inte, men en rad ganska starka indisier.
    Återkom när du har sett videon och har något att säga om de fakta som presenteras.
    Padirac skrev 2022-09-17 09:08:05 följande:
     Att du inte anser att jag har lagt fram andra slutsatser gör inte Jönssons teorier mer sanna eller sannolika.  Teori A äger inte mer sanningsenligt för att ingen teori B lagts fram - det är upp till dig att lägga fram belägg för dina slutsatser oavsett vilka andra slutsatser som lagts fram eller inte.   Detta har du tidigare motsatt sig och hävdat att dina spekulativa slutsatser skulle vara sanna om dessa inte motbevisas.  Så funkar det inte om du vill ha någon sorts vetenskaplig eller intellektuellt hederlig approach. 

Det behövs alltså inga andra slutsatser för att motbevisa de felaktiga resonemang som du genom Jönsson lägger fram.
    Du har fel i detta.
    Påstår du att jag har fel i mina slutsatser så får du argumentera för det. 
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-09-17 11:31:22 följande:
    Det är inte frågan här Vi diskuterar ditt påstående om att Vladimir Putin inte är ansvarig för de höga gaspriserna och att gaspriserna är höga p.g.a Europas gröna satsningar.

Ditt påstående luktar Putinism lång väg. 
    Märkligt att jag ständigt måste förklara självklarheter...

Putin har ansvar för gaskranen och kriget.

Men hur mycket el man producerar i de olika europeiska länderna och hur man producerar den samt att man har en gemensam el-marknad, det är inte Putins ansvar.

Två huvudfaktorer som inte ensam kan ge de höga el-priserna vi har idag.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-17 11:36:25 följande:
    OK . vi är överens om att Jönssons video inte utgör bevis för någonting - och att hans slutsatser kan bygga på indicier.
    Ja.
    Har du själv något annat än indicier att komma med?
    Padirac skrev 2022-09-17 11:36:25 följande:
     Jönssons indicier blir inte mer sanna om jag lägger eller inte lägger fram andra teorier.  Jönssons argumentation måste bygga på sin egen validitet - inte på att andra teorier motbevisar hans spekulationer.
    Kan du argumentera för att de fakta/indicier HJ presenterar inte är sanna?

• Tom Araya
    Padirac skrev 2022-09-17 12:23:05 följande:
    Det är upp till dig att visa att Jönssons argumentation är mer än tyckande för att de ska ha någon som helst betydelse i debatten.

Vad är det som är så svårt att förstå att spekulationer inte blir sanna för att de inte motbevisats?

Spekulationer är inte mer än spekulationer tills det getts belägg som visar på mer.  Du har försökt med denna typ av spekulationer tidigare och påstått att spekualtioenr mpste motbevisas för att de ska visas vara osanna. 

Intellektuell härdsmälta, intellektuellt haveri speciellt som du själv medger att Jönssons argumentation inte bygger på mer än indicier.
    Återkom när du har några argument och kan kommentera videons innehåll.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2022-09-17 18:22:43 följande:
    Du har inte förstått att länder som hittills köpt mycket rysk gas nu behöver mer annan typ av energi, vilket driver upp priset för ALLA som vill köpa denna annan typ av energi.
    Visst förstår jag det, men det ligger ju främst varje lands eget ansvar och egna energipolitik, som Putin inte har något ansvar över.
    nihka skrev 2022-09-17 18:22:43 följande:
    När man använder ekonomiska sanktioner, vilket Sverige, Europa och världen gjort kommer det också så gott de sanktionerade förmår sanktioner i retur. Jag betalar gärna det priset för att hjälpa Ukraina i kriget Ryssland har startat med dem. Värt varje krona. Inte bara för Ukrainas skull utan för Sveriges, Finlands, resten av Europas och resten av världens skull. Man stoppar Putin NU. Och då får det kosta för jag vill inte betala det pris som det skulle kosta om han inte stoppas.
    Själv ser jag ju att bristen på egen produktion samt att använda stora mängder fossila bränslen som problem i sig, både vad det gäller miljöpåverkan, tillgång på el och nivåerna på el-priset i sig utgör problem, även utan Putins krig.
    Men jag har förstått att du gärna blundar för det.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko