Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2024-11-21 20:08:28 följande:

Epoch times igen? 

Nej, Per Fahlén heter han.
    Missade du texten där det står att åsikterna är skribentens egna?
    Padirac skrev 2024-11-21 20:08:28 följande:

Dahlen gästar konspirationsteoretiska SwebbTv, är själv medlem i en av organisationerna som är del av flera sammanlänkade organisationer av högerextrema och klimatskeptiker och förnekare av människans miljöpåverkan. 

Du menar Fahlén?

Har du någon källa på detta (fetad stil)?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-22 20:35:00 följande:
    Jag tycker att ett är olyckligt eller kanska bara naivt att det delas länkar till media som sprider konspirationsteorier och tjänar pengar på klick och reklam.  Eller så är det helt enkelt något som du stödjer och uppskattar. Så det är betydligt mer än skribenterna egna åsikter.
    Så vi ska beteckna allt som skrivs uttrycks i media att vara färgad av åsikterna/värderingarna hos samma media, oavsett vem som är upphov till uttrycket (exempelvis en debattör som kommer utifrån)?
    Padirac skrev 2024-11-22 20:35:00 följande:
    Kolla upp vilka föreningar som Fahlen är verksam i och vilka alternativa fakta de sprider. Det är betydligt mer än skribenterna egna åsikter.
    Nu har du hävdat något och jag efterlyser din grund för det påståendet. Alternativet är att ditt påstående är grundlöst... bollen ligger hos dig.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-22 23:49:59 följande:
    Jag skriver det igen då, förtydligar fast jag uttryckt det många gånger tidigare 

Det är beklämmande att det länkas till media som sprider konspirationsteorier och alternativa fakta. Varje klick på länkar till dem hjälper  dem att finansiera mer desinformation, onpirationsteorier och alternativa fakta.

Jag tror också att det är lätt för de som konsumerar dessa sk*tmedier blir radikaliserade... jag väntar och ser hur det kommer att gå.  SwebbTV, Epoch times och andra alterativmedier har redan setts - vad kommer härnäst undrar jag.

Det måste väl gå att hitta dessa åsikter från dessa personer på andra ställen?  ja kanke inte Fahlen då eftersom han med all tydlighet rör sig bland klimaförnekare, alternativhöger och konspitationsteoretetiker.
    Jag ställde en fråga och istället för att svara på den så upprepar du samma påståenden som du inte kan styrka och visa på hur olika medier skiljer sig... I rest my case!
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-23 10:02:32 följande:
    Om jag uppfattar dig rätt kan du inte själv se att epoch times, SwebbTv och liknande medier skiljer sig från etablerade media. Förstår jag dig rätt Tom?

Etablerade media som våra största nyhetstidningar och även public service har gång på gång avslöjats med att släppa fram personer/organisationer med samma politiska inriktning och sedan mörka om vilka organisationer de representerar. 

De senaste exemplet är där Odenberg fått uttala sig i olka etablerade media om energipolitiken som fd moderat och försvarsminister, utan att nämna att Odenberg i sitt nuvarande uppdrag är lobbyist för vindkraft.

Så i den meningen att den allmänna politiska uppfattningen inom respektive media färgar vilka nyheter man uppmärksammar och hur man uttrycker sig samt vilka personer/organisationer olika media släpper fram för opinionsbildning, så har all media en linje de följer och därmed kan ifrågasättas. Det finns ingen generell skillnad där.

Samtidigt är riktig fakta från forskning och vetenskap lika sann och riktig oavsett om den publiceras i Aftonbladet eller i "alternativ" media.

Det handlar således om att ha koll på vad som är vad, i varje enskilt fall, oavsett media, vilket du visat att du inte har och därmed hycklar du när du vill hävda att olika media i mer generell mening är olika pålitliga/opålitliga.
    Jag å min sida är mycket mer öppen för att det oavsett media kan finnas både sanning och osanning i det som rapporteras.

Källorna är viktigare än i vilken media det rapporteras.
    Att hävda att något är sant bara för att det står i Aftonbladet och osant för att det står i Nyheter idag (exempelvis) är inget annat än hyckleri. Vill du hävda motsatsen så är det upp till dig att styrka det.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-23 15:56:24 följande:
    Har du sett att jag i det här fallet diskuterat medierna i sig?

Uppfattar du att jag gjort det förra eller senare i min kritik av att du länkar till epoch times, SwebbTv och andra media som sprider konspirationsteorier, desinformation och alternativa fakta?
    Definitivt JA på båda frågorna och ditt inlägg (som jag nu svarar på) är ett högst påtagligt exempel.
    Padirac skrev 2024-11-23 15:56:24 följande:
    En fråga, har du någon gång sett att jag bett dig länka till debattörernas debattartiklar i etablerad media istället?
    Nu syns ju alla debattörer inte i alla medier, eftersom de inte passar in i alla mediers politiska profil, så tyvärr är det inte alltid möjligt att hitta samma rapport, forskning, fakta, debattör/opinionsbildare, "expert" e.t.c. publicerad i flera olika media att välja mellan.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-23 23:14:54 följande:
    Och du har inga betänkligheter att ge en plattform för medier som sprider konspirationsteorier, desinformation, alternativa fakta, främlingsfientlighet eller annat olämpligt material?

Förstår jag dig rätt där?
    Just nu är det du som är konspirationsteoretikern i rummet.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-25 17:39:57 följande:
    Det är fantastiskt. Du har väl oxå länkat till dessa tomtemedia utan vidare reflektioner om jag kommer ihåg rätt. 

Om det är som Tom skriver att en del skribenter enbart tas in av tomtemedia så kanske det säger någonting om saken i sig.

Nä. Sluta länka till Sputnik, RT, SwebbTv, epoch times, Samnytt/Avpixlat och andra sk*tmedia FÖR att INTE stödjer dem ekonomiskt och normalisera deras plattformar.

Trumps jordskred var för övrigt ytterligt litet , drygt 1.5 procentenheter om jag sett rätt. En sandlådehink till Trump och hans vänner

Du har säkert rätt i att jag ensamt kunde gett Trump segern, med tanke på att SDs apologeter och vurmare alltid säger att allt ifrågasättande av deras husgudar gör dem och alla andra tvugna att rösta brunt. Om jag kommer ihåg rätt har det förts fram tidigare i dina inlägg Tomte
    Problemet med din kritik av media är att den är väldigt enkelriktad och då uppfyller den inte de syften du säger att kritiken har.
  • Tom Araya
    Anonym (Nonsens) skrev 2024-11-25 19:20:24 följande:
    Per Fahlén är inte kvalificerad när det rör vindkraft eller global miljö eller klimatforskning. Hans professur i energi och miljö handlar om elanvändning och inomhusmiljö, t.ex. i shoppingcenter. Han har inte koll på global miljö och t.ex. förnekar han att det finns en global uppvärmning. Det är fint att kunna slänga sig med en titel som låter att han kan detta, men det kan han alltså inte.
    Har du någon källa som ger stöd för detta påstående?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-25 18:06:12 följande:
    Kan du utveckla , det var två påståenden utan någon som helst underbyggnad du nu för fram.
    Jag har redan förklarat detta mycket utförligt, men du verkar inte mottaglig. Jag uppfattar det som att du har ett ideologiskt filter som ger en väldigt svart/vit bild av media. Jag antar att du själv inte har funderat över vart gränsen går mellan att vara pålitlig eller opålitlig media när det kommer till källor/källkontroll o.dyl.
  • Tom Araya

Angående mediefrågan så anser jag att det är viktigt för demokratin och den fria debatten att politiskt profilerad (i princip all) mainstream-media inte ges monopol på nyhetsrapporteringen.

• Tom Araya

Exempel på media där man kan ha en splittrad eller dubbelsidig uppfattning om är Hotspot. Otroligt vinklat och med mängder av ledande frågor som ska leda fram till det kanalen vill få fram. Men detta ser vi även i mer etablerad media, även om de maskerar det bättre.

Men samtidigt så ställer de på Hotspot så intressanta och viktiga frågor, som etablerade media ofta missar eller inte vågar ta upp och sedan har de ofta så väldigt bra och intressanta gäster. Därför är sådana inslag i samhällsdebatten viktiga.

• Tom Araya

Att hävda att alternativmedia sprider desinformation och konspirationsteorier medan etablerad media inte gör det i generell mening, är att sprida desinformation och konspirationsteorier.
    I nästan samtliga exempeI måste man göra en mer individuell bedömning från fall till fall.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko