Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Regeringens el-fiasko

klyban skrev 2024-01-04 06:37:56 följande:

En sak är uteslut inte energi som vissa vill göra av någon sjukt konstig anledning som ingen vet om ens och de vägrar berätta.

Två skuldsätt oss inte med något som är helt omöjligt att räkna hem ekonomiskt.
    Och speciellt inte med gammal teknik, för det vore rent korkat gjort.

Och det som gör detta så sjukligt sjukt, det är att subventioner var så extremt dåligt hela tiden, men skuld sätta var svensk med abnorma summor i subventioner det går jätte bra.
    Så vad gick sönder där och med en sådan 180-gradare????

Och komiskt nog lyfter vindkraftverken sina egna kostnader sägs det, så varför en så svår agenda mot sådan energi.
    Det berättar dock för mig något gått sönder svårt där, och med dessa baklängesargument där helt plötsligt subventioner är skitbra och för något som aldrig går räkna hem ekonomiskt.

Så ja, jag har mycket bättre förslag och genom säga uteslut inte viss energitillverkning och där ingår även kärnkraftverk och är sjukligt intresserad av varför det är så svart och vitt för vissa.
    Men har lärt mig jag aldrig kommer få svar, då de har inga själva :lol:

Problemet är inte att viss energiproduktion skulle vara förbjuden på något sätt eller så utan det faktum att vi numera har ett elsystem som är kraftigt väderberoende: När det blåser har vi gott om billig el, när det är vindstilla har vi svindyr el med reell risk för bortkoppling av abonnenter från nätet.

Din lösning är alltså mer vindkraft och det kallar du ett bättre förslag!?
  • Mentat
    klyban skrev 2024-01-04 15:50:49 följande:

Mitt förslag är all energi, hur kunde det vara så svårt att förstå?

Men man måste ställande sig svårt frågande till bygga något som aldrig någonsin går räkna hem ekonomiskt.
    Och i den frågan så måste man fråga sig varför subventioner helt plötsligt är okey och tom bra.
    Vad gick sönder där?

En intressant detalj är dock att vindkraftverken sägs lyfta sina egna kostnader och ändå ska inte detta användas.
    Mycket mycket mycket märkligt faktiskt, där har verkligen något gått sönder.

Återigen, du bemöter inte vad jag skriver. Inget nytt från din sida iofs, men det blir ingen dialog då.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-03-17 09:57:51 följande:
    Det finns ingen som påstått att det alltid blåser så det blir meningslöst att skriva inlägg om att det inte gör det (dessutom blåser det ju mer på vintern än på sommaren). Vi kan konstatera att Sverige, trots att vindkraften inte är särskilt utbyggd,  producerade mer el från vindkraft under en av årets kallaste månader dvs när energibehovet är som högts. 
    Jo, att diskussion är meningslös inser jag också. Ingen har påstått att det alltid blåser på vintern heller, helt riktigt. Det spelar dock ingen roll, vad det handlar om är att upprätthålla effektbalansen i ett väderberoende elsystem.
  • Mentat
    klyban skrev 2024-03-31 12:51:03 följande:

Det är då man förstår det handlar om något helt annat, men kanske en dag vi får reda på vad detta är, för vara emot vindkraftverk är ju rätt komiskt faktiskt, precis som det vore nått fel på den energin.

Det är det: Den är intermittent - det är ett problem, vilket har påpekats om och om och om igen.
  • Mentat
    klyban skrev 2024-03-31 13:48:12 följande:

Är det halmgubbarna nu igen?
    För dessa vet vi redan om före de byggs, men det är intressant att något som bär sina egna kostnader och gör energin billigare ska bekämpas.
    För det är då man vet något har gått fel i agendan och när det blir billigare energi med vindkraft och inga subventioner.

Men det är så sjukligt intressant att en halmgubbe använder man som ett argument att inte bygga :lol::lol::lol:
    Och detta trots att det ger billigare energi, det är vid denna punkt man inser det handlar om något helt annat.(Frågan är bara vad, för det får vi aldrig reda på.(Det kan vara så enkelt de inte ens vet, vilket bara gör det komiskt istället.))

Goddag yxskaft. Det är förstås möjligt att du helt enkelt inte begriper bättre, det är inte alla som kan något om elektricitet.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-04-06 10:07:46 följande:

Finansministern bromsar satsningar på ny kärnkraft och det beror på att hon är livrädd för ett nytt Nuon, ni minns det energisatsning som den moderatledda allians regeringen gjorde och som kostade oss svenska skattebetalare 90 miljarder kronor..

omni.se/uppgifter-svantesson-en-bromskloss-for-ny-karnkraft/a/kEqPE9
    www.expressen.se/nyheter/maud-olofsson-oppnar-upp-om-miljardfiaskot-nuon/

Jodå, visst minns vi Nuon: Den satsning som godkändes av fristående granskning och som i allt väsentligt berodde på valutaeffekter: När man köpte Nuon stod euron i 12:-, när det blev en "affär" i media stod den i ca 8:30.

Ingen i media uppmärksammade valutaeffekterna, vilka kunde ha undvikits om vi hade gått med i eurosamarbetet.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-04-06 11:04:24 följande:
    Kan du länka till din så kallade. granskning?
    Riksdagsprotokollet där det sades att affären var granskad hittade jag en gång i tiden och datumet för det kunde jag matcha mot eurokursen då, samma sak med när det gjordes till en affär i media. Du kan nog söka på Riksdagens site efter Nuon och Maud Olofsson, det borde nog ha varit 2008 eller 09. Datum för medias intresse är nog lättare att hitta.

Ingen journalist har brytt sig om att göra samma sak.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-04-06 12:24:00 följande:

Den moderatledda regeringen fick väl kraftig kritik av KU? Dessutom förstår jag inte varför valutaförlusten skulle göra den moderatledda alliansregeringens misstag mindre allvarligt.  Den dåvarande M ledda regeringen kände ju till att Sverige inte var en del av valutaunionen. 

Är du säker på att denna granskning ens existerar? Jag har googlat och hittar ingenting..

Riksdagens hemsida är inte alltid lättnavigerad men jag litar i alla fall på att den inte uttrycker direkta lögner.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-04-06 12:38:31 följande:
    Frågan är väl snarare om uppgiften har funnits på riksdagens hemsida eller om du har drömt alltihopa..
    Jag grävde i det för länge sedan. Exakt var jag hittade det minns jag inte, däremot ATT jag gjorde det. Men visst, om du tror att min debattstil bygger på direkta lögner så får det stå för dig. Jag bryr mig inte om att försöka gräva fram uppgiften igen, det är inte lätt att hitta numera med tanke på allt som skrivits om saken.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko