Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2023-03-12 18:53:12 följande:

Stadsministern och Finansministern kan ju inte vara så korkade att det inte förstod att Elskatten skulle indexeras/höjas vid årsskiftet  och i ljuset av detta är det extremt märkligt att de lovade att inte höja några skatter. Regeringen borde inte heller ha lovat sänkta energiskatter om man inte tänkte genomföra denna politik.

[...

Jag vill absolut inte tro att du själv skulle vara så korkad att du inte inser skillnaden mellan om regeringen hade aktivt fattat beslut om att höja skatten visavi en automatisk indexuppräkning pga inflationen.

Jag förstår att du är besviken på att svenska folket röstade fram en ny regering, men nog måste man ändå kunna föra en saklig diskussion?
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-03-18 09:17:56 följande:

Idag vet vi att det blev tvärtom. Landets moderata finansminister som regererar med stöd av SD höjde elskatten vid årskiftet.

Innan något ljushuvud inflikar att det handlar om en automatisk uppräkning så är det så att Regeringen i debatten tar åt sig äran av andra automatiska uppräkningar och då går det inte att smita från ansvaret för höjningen av elskatten som också var automatisk. 

Jag antar att jag får tacka för utnämningen till ljushuvud, forumet kunde onekligen behöva fler sådana! Det är alltså fortfarande ett faktum att regeringen inte har fattat några beslut om att höja elskatten.

Däremot kan man givetvis kritisera regeringen för att de tar åt sig äran av automatiska uppskrivningar av bidragen. En mer korrekt skrivning hade varit att "de hushåll som drabbas hårdast stöttas av att bostadsbidrag och garantipensioner skrivs upp" - det är ju korrekt men inte regeringens förtjänst. Sänkningen av drivmedelsskatter och elstödet är det även om det kommer att behöva göras mycket mer framöver för att reparera det elsystem vänsterregeringen i princip saboterat genom att driva flera kärnkraftverk till nedläggning.
    F.ö. kunde gott barnbidraget också få vara indexreglerat, men det är en annan fråga.
  • Mentat
    nattuw skrev 2023-04-01 19:25:34 följande:
    Det är möjligt att det mest är mina fördomar som pratar men ett ryskbyggt kärnkraftverk känns lite, hmm, tvivelaktigt när det kommer till byggkvalité och säkerhetstänk.
    Polen vände sig till Sydkorea, som har en hel del erfarenhet av att bygga kärnkraftverk. Det känns betydligt rimligare men Erdogan vill väl hålla sig väl med sin kompis Putin?

Sydkoreanerna byggde verk på 90-talet på 4-5 år, för det nyaste startade bygget 2018 och det beräknas tas i drift 2024. Siffror från world-nuclear.org/
  • Mentat

Ett stort strömavbrott i Stockholmsregionen gjorde att Forsmark 1 och 2 fick stoppas. Genast rusade elpriserna uppåt: Jätterusning för elpriset efter Forsmark-stoppet (di.se)

Samtidigt hävdar anhängare till (s)-(mp)-regeringen att de höga elpriserna enbart beror på Putin och inte har ett dugg att göra med att förra regeringen såg till att flera kärnkraftverk lades ner. Det övertygar inte direkt, även om jag kan förstå att man vill avsvära sig ansvaret när effekterna av ett allt mer sårbart och väderberoende elsystem visar sig.

• Mentat
    nihka skrev 2023-04-28 05:43:46 följande:
    Håll den tanken! Nu ska du bara föra över den på ett stort sanktionsutbrott från Europaregionen gjorde att Putin stoppade gasleverenser via Nordstream 1. Genast rusade elpriserna uppåt. www.svt.se/nyheter/utrikes/ryska-gasleveransen-stoppas-pa-obestamd-tid

Samtidigt hävdar anhängare till Putins krig mot Ukraina att de höga elpriserna enbart beror på Magdalena Andersson och inte har ett dugg att göra med att Putin först drog ner på de ryska gasleveransera och sedan stängde ner dem helt i väntan på att väst skulle lyfta sanktionerna mot Ryssland.www.dn.se/varlden/ryssland-stopp-for-gas-till-eu-tills-sanktionerna-lyfts/
    Forsmarksincidenten visade hur sårbart det svenska elsystemet är numera. Det beror till stor del på de nedlagda kärnkraftverken - marginalerna är mycket mindre numera och elpriserna varierar mycket mer med hur mycket det blåser. Det problemet är helt och hållet inhemskt.

Jag har inte sett någon som påstår att de höga elpriserna enbart beror på den regering du uppenbarligen saknar, inte heller har jag sett någon som är anhängare till Putins anfallskrig så det är helt irrelevant i förhållande till mitt inlägg.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2023-05-10 08:52:10 följande:
    Detta kan inte ens de mest partitrogna socialdemokraterna förneka.
    Inte? Vänta bara...
  • Mentat
    Rataxes skrev 2023-05-15 13:07:49 följande:
    www.svd.se/a/69KgWe/socialdemokraterna-vill-bygga-ny-karnkraft-i-sverige

Nu tror Damberg att man behöver ny kärnkraft, 

Vet partiet hur man vill ha det egentligen?

2014 så gurgelmumlaren att kärnkraften skulle fasas ut, 100% "förnybart"

2021 sa arga Andersson att vi inte skulle ha ny kärnkraft.

Intressant att läsa krumbukterna från forumets Partiarbetare, när de tagit del av förhållningsorderna från Sveavägen 68.
    (s) vet givetvis mycket väl att kärnkraften behövs, om vi inte vill elda kol och olja i varje fall. Däremot är de beroende av (mp) och (v) för att kunna återta /behålla regeringsmakten. Därav olika besked beroende på situation.
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-07-16 16:24:40 följande:

Idag när det blåser är elpriset rekordlågt och vattenkraften kan dra ner på produktionen och låta vattnet ligga kvar i dammarna.

Ja, och på vintern när det inte blåser kommer elpriset att vara skyhögt. Det fiasko tråden handlar om är ju att vi har gått från ett stabilt elsystem till ett allt mer väderberoende sådant. Att vi har lågt elpris en blåsig dag på sommaren när industrin till stor del har tagit semester och folk inte behöver värma sina hus är knappast förvånande.
    Problemet är att elproduktionen inte räcker till i januari. Det måste du ju kunna inse, eller?
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-07-16 20:25:14 följande:

Det du påstår stämmer inte. 

"I Sverige är de blåsigaste månaderna vanligen oktober-mars och maj-augusti de minst blåsiga"

Källa: SMHI  www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vind/vind-varfor-blaser-det-1.362

Tydligen var det för svårt att medge grundproblemet: Även om det är mer vanligt med blåst på vintern är det ingen garanti för ständig blåst. Elsystemet har fortfarande gjorts väderberoende. 
    Varför är det så stört omöjligt att föra en dialog?
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-07-16 22:28:31 följande:
    När det blåser reglerar man ner vattenkraften. När det inte blåser reglerar man upp vattenkraften. Det är fördelen med vattenkraften jämfört med exempelvis kärnkraften. 
    Ja, jag har aldrig påstått ngt annat heller. Kruxet är att det inte går att reglera upp vattenkraften hur mycket som helst. Det är därför elsystemet har blivit mer väderberoende i takt med att kärnkraft har lagts ner och planerna på att bygga nytt stoppades 2014 samtidigt som man byggt allt mer vindkraft.
    Vi behöver el även de dagar det inte blåser, det kan väl inte vara så svårt att inse/medge?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko