Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-29 22:42:59 följande:
    Så då är du och jag också överens om att Jönsson är partisk?

Ja, nu är ju AI inte utan en rad frågor om etik och värderingar och mål - tron att ai kan ersätta politisk verksamhet finner jag mer än naiv.
    Svara på frågan istället!

Ditt påpekande är ointressant.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-30 10:10:06 följande:

Det är intressant att jämför elpriserna i Frankrike (det land i Europa som har högst andel kärnkraft i Europa) med priserna i Södra Sverige (elområde 4 som fått se elpriserna öka mer än  övriga svenska elområden). I Södra Sverige har elpriserna inte ökat lika mycket som i Frankrike.

Varför fortsätter du att försöka få det att se ut som att det har något samband, när du vet att det inte är så?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-30 12:11:04 följande:
    Så du tänker att AI skulle ersätta utredningsarbetet - eller det politiska arbetet med att fatta beslut baserat på utredningarns slutsatser och den politiska viljan från de som röstat fram politiker?

Med tanke på att Jönsson presenetrar sig som en obereonde libertarian så har hans material som bollplank inte opartiskt och då mindre bra att använda som bollplank för tankar och förståelse av problem och lösningar - eller?

Tom Araya skrev 2022-07-29 23:00:28 följande:
    Svara på frågan istället!

Ditt påpekande är ointressant.
    On debattören vill föra fram åsikter, ståndpunkter och värderingar är denne per definition inte opartisk.

Hela resonmenaget du för fram liknar de ändlösa debatterna med 'man och nöjd' som alltid ledde till att denne vägrade acceptera fakta som inte stödde dennes åsikter, ståndpunkter eller värderingar och övergick till att bli oförskämd och irrationell då hen föstod att argumentationen inte bygde på annat än rationalisera dennes tyckande  

På något sätt verkar ett inlägg med statistik om svensk elproduktion/konsumtion över tid för dig handla om att argumentera mot dig och övriga kärnkraftspositiva i tråden - fakta har helt plötsligt förvanskats till en fråga om tyckande på det sättet att viss fakta betdyer att man tycker någonting och annan fakta betyder att man tycker någonting annat.  Post-truth Tom.Ska jag utifrån det tro att din argumentation handlar om att rationalisera ditt tyckande som kärnkraftspositiv?  Att fakta som inte passar i narrativet utan den fakta som den partiske Jönsson som varande kärnkraftspositiv tillrättalagt lägger fram för att göra förenklande förkalringar och slutsatser. Jag vidhåller att Jönsson inte presenterar annat än det som passar hans åsikter och tyckande - ofta inte om saken i sig utan de utfalda fakta han lägger fram försöker han göra till politiserade vapen.  Post-truth Tom 

När slutade _all_ fakta att få ta plats i debatten? 

Är det tyckande vi ska debattera med valda fakta som backar våra åsikter och hjälper oss att rationalisera våra åsikter för oss själva?

kan vi inte istället undersöka argumenten och hur de passar ihop med den fakta som finns och på vilka premisser argumenten vilar?

Jag har hittat ett par premisser i resonemangen du fört och argumenten du gett ovan.

* Om fakta inte backar värdepåståenden (neutral fakta eller ej stödjande fakta) som görs så är faktan mot de som omfattar dessa värdepåståendena

* All debatt handlar om att partiskt föra fram utvald fakta som stödjer värdepåståenden.

All fakta är i sig värderingsneutral... det är bara fakta.
    Det är först i debattörens värdering av fakta och val av vilken denne anser mest betydelsefull att framhäva som det kommer in värderingar färgade av debattörens egna uppfattningar och åsikter i ämnet.

Vad du tycker om Jönsson är irrelevant då han är en debattör precis som du och jag och är därmed inte opartisk.
    Du begår ett misstag om du värderar framlagd fakta utefter vem som presenterar dem, för det slår tillbaka mot alla debattörer, vilket debatten inte tjänar något på. Om man har den inställningen till debatt så ska man inte ägna sig åt det.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-30 12:47:20 följande:
    Menar du stt det inte finns någon koppling mellan ett lands andel kärnkraft och ett lands elpriser?
    I nuläget, knappast.

Vi har ju gått igenom detta i tråden. Produktionssätt är inte ett av de mer betydande faktorerna för el-priset i Europa nu.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-30 13:26:55 följande:
    Nu glider du runt som en klick smör i en het panna.

Jag har tidigare skrivit att Jönsson är den som väljer fakta för att ratiinalisera sina politiska ståndpunkter - du verkar hålla med.  Och det var du som  på något sätt värderade fakta om svensk produktion och konsumtion av el som at vara mot kärnkraftsföresåpråkare - jag menar att Jönsson gör på ett liknande elelr motsvarande sätt.
    Det gör vi alla som är debattörer, vilket gör det ointressant att påpeka, särskilt från dig som också är debattör.
    Padirac skrev 2022-07-30 13:26:55 följande:
    Ta fram de fakta och de  'fakta ' från Jönssons material du vill debattera så kan sökerligen du och jag (och den som känner sig manad) se vad som är fakta, vad som är åsikter, vilka fakta som är utelämnade och vilka premisser hans åsikter bygger på.  Duger det inte för din debatt så slipper du Solig
    Länkarna har jag givit dig här. Du får peka på de fakta och argument du vill bestrida.

Ska jag vara ärlig så tror jag att du, KillBill, Klyban m.fl. inte ens tittar på dem och vet vad som sägs, vilka argument och fakta som presenteras, vilket är den första orsaken till att ni inte har något sakligt at komma med (Klyban och KillBill har likt en gammal skivspelare fastnat i samma spår nu). Den andra är att ni inte har starka motargument nog att det är värt att försöka. Men visa mig gärna att jag har fel.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-07-30 15:59:48 följande:
    Och Sverige ligger mycket låg där mot Europa i jämförelsen.
    Ja och det vet du inte har något att göra med andelen kärnkraft heller.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko