Padirac skrev 2022-07-13 21:07:43 följande:
Hahaha
Att hög efterfrågan ( i förhållande till tillgång) på el tillsammans med höga priser på övriga energibörserna ger ett högt el-pris har ju stötts och blötts inte bara i tråden utan i media sedan långt före det ruska anfallskriget mot Ukraina. Fråga nhar besvarats flera gånger av experter för såväl den europesiak markande nsom tex för USA.
Har du missat detta eller är det några pusselbitar som inte fallit på plats i resonemangen?
Missförstår jag dig?
Pusselbiten som inte faller på plats är KillBill's inlägg här nedan, som understryker att det är kriget i Ukraina som orsakar de höga el-priserna.
KillBill skrev 2022-07-12 13:43:26 följande:
Energiforsk har visat att mer vindkraft eller mer kärnkraft i södra Sverige skulle ha en positiv effekt på elpriserna i elområde 3 och 4. Om jag minns rätt har du själv publicerat inlägg om detta. Sedan är det förstås så att det är Rysslands krig i Ukraina som är den främsta anledningen till de höga elpriserna.
KillBill skrev 2022-07-12 15:42:13 följande:
Måste jag i detalj förklara hur Rysslands krig mot Ukraina har påverkat elpriserna i Europa? Räcker det inte med att jag i mitt inlägg förklarar att det är den främsta förklaringen till de ökade elpriserna?
Jag minns inte el-priserna som låga före kriget och skälet till det har väl du och jag rett ut, men är KillBill med på det tåget?