Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2022-07-12 21:01:46 följande:
    Jag vet inte om du förstod den senare frågan - jag frågar dig om du tror att en i relation med europeiska mått mätt liten svensk elproduktion kan påverka priset om det är en liten handel på elhandeln eller tvärt om, dvs om det är en stor hanel på elbörsen?

Ditt svar är: Det tror jag

tror du det i bägge fallen?
    Då förstod jag nog inte frågan.

Om du menar om det har betydelse om den europeiska el-handeln är stor eller liten, för hur svensk el-produktion ska kunna påverka svenska el-priser, så är mitt svar ja. Stor europeisk el-handel gör nog att vår egen produktion i lägre grad kan påverka svenskt el-pris.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-07-13 07:10:55 följande:
    Vad har ändrat sig, där har du många svar som du inte vill veta av, men går inte ducka för
    Svara på frågan, så utgår vi därifrån.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-07-13 07:08:03 följande:

Inte alls menlösa, utan det berättar vem SD är och deras bjudresor till Krim av Kreml.
    Och det stämmer ju inte ens det du säger heller, utan du drar svartvita slutsatser på ett gigantiskt sakpolitiskt arbete, och som först när det ändrade sig blev ett mer akut problem.

Vad är det jag säger som inte stämmer?
    Vad Hultqvist respektive Busch har sagt?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-12 21:38:22 följande:
    Tack.

då är kanske denna sak utredd och det är inte konstigt att det vid vssa tillfällen har liten  prispåverkan och vis vissa andra tillfällen har större prispåverkan om det prodiceeras mer eller mindre el i Sverige för att säljas på den gemensamma elmarknaden?
    Tom Araya skrev 2022-07-12 15:06:55 följande:
    Okej.

Alla inlägg som handlat om hur hög efterfrågan på el på den gemensamma europeiska marknaden samt höga priser på kol, olja och gas påverkar el-priserna har alltså haft fel?
    Tom Araya skrev 2022-07-12 16:55:23 följande:
    Du får i detalj förklara hur ditt påstående här står sig mot påståenden tidigare i tråden om hur efterfrågan på en gemensam europeisk marknad samt priser för kol, olja och gas är de mest betydande faktorerna för höga el-priser.

Är det inte också så att kriget i Ukraina främst har påverkat tillgången och därmed även priset på olja och gas= en förstärkning av den effekt jag nämner ovan?

Den är knappast utredd då min fråga var om påståendet stämmer eller ej, att hög efterfrågan på el på den gemensamma europeiska marknaden samt höga priser på kol, olja och gas påverkar el-priserna?

I min fråga finns två faktor som saknas i ditt påstående här, nämligen hög efterfrågan och höga priser på kol, olja och gas.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-13 21:07:43 följande:
    Hahaha

Att hög efterfrågan ( i förhållande till tillgång) på el tillsammans med höga priser på övriga energibörserna ger ett högt el-pris har ju stötts och blötts inte bara i tråden utan i media sedan långt före det ruska anfallskriget mot Ukraina. Fråga nhar besvarats flera gånger av experter för såväl den europesiak markande nsom tex för USA.

Har du missat detta eller är det några pusselbitar som inte fallit på plats i resonemangen?

Missförstår jag dig?
    Pusselbiten som inte faller på plats är KillBill's inlägg här nedan, som understryker att det är kriget i Ukraina som orsakar de höga el-priserna.
    KillBill skrev 2022-07-12 13:43:26 följande:
    Energiforsk har visat att mer vindkraft eller mer kärnkraft i södra Sverige skulle ha en positiv effekt på elpriserna i elområde 3 och 4.  Om jag minns rätt har du själv publicerat inlägg om detta. Sedan är det förstås så att det är  Rysslands krig i Ukraina som är den främsta anledningen till de höga elpriserna. 
    KillBill skrev 2022-07-12 15:42:13 följande:
    Måste jag i detalj förklara hur Rysslands krig mot Ukraina har påverkat elpriserna i Europa? Räcker det inte med att jag i mitt inlägg förklarar att det är den främsta förklaringen till de ökade elpriserna?
    Jag minns inte el-priserna som låga före kriget och skälet till det har väl du och jag rett ut, men är KillBill med på det tåget?

• Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-13 21:51:16 följande:
    Varför ser du inte att det ryska anfallskriget i Ukraina påverkar marknadens pris genom tillgång/eftergfrågan/osäkerhet och stoppade gas-leverans iom sanktioner och stora stopp i möjligheten att betala för den ryska energin som många länder i Europa är beroende av.
    Jag ser påverkan.
    Frågan är vad som orsakar höga el-priser?
    El-priserna var ju höga redan innan kriget, så det måste definitivt finnas även andra orsaker av stor betydelse...
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-13 22:20:37 följande:
    Ingenting som är okänt - marknaden sätter priset. 
    Läs och se om någon pusselbit saknas för din förståelse

www.ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elpris
    Som sagt, du och jag verkar ha rett ut den saken.
    Pusselbiten som inte passar in där är KillBill's inlägg, som bortser från att priserna var höga redan före kriget och vilka faktorer som där är orsaken.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-13 22:37:33 följande:
    Jag har inte sett att KillBill inte förstått vad de höga elpriserna berott på under 2021 och vad de forsättningsvis beror på under 2022 - tvärt om

www.ei.se/om-oss/nyheter/2022/2022-06-30-ei-forklarar-orsaker-bakom-svangiga-och-hoga-elpriser

Jag uppfattar det som att den pusselbit som fattas är att du argumenterar för att någon inte förstått det som är allmänt känt från såväl media som tråden. Trots att du själv tidigare har haft svårt att acceptera dessakända fakta och marknadsmekanismer så vill du isolera ett enskild inlägg och dra växlar på detta ang en annan skribent  - rätt eller fel?
    Jag vet bara vad KillBill uttryckt i de två inlägg jag citerat och där framgår inte att KB har förstått detta.
    Jag väntar fortfarande på KillBill's svar i frågan, vilket är synnerligen viktigt i debatten om energipolitiken.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko