Padirac skrev 2022-07-07 18:58:36 följande:
visst har andra fakta och andra slutsatser presenterats.
FAKTA: efterktrigstidens (ww2) säkerhetspolitik bygger på regional säkerhet
FAKTA: Finland kunde efter ww2 inte gå med i NATO
FAKTA: Finland beslutar efter det ryska anfallskriget mot sin fredliga granne Ukraina att ansäka om NATO-medlemskap
FAKTA: Rysslands pratar genom soína regimstödda mediakanaler inte bara om att upprätta den sovjetiska intressesfären utan om att den ryska ordningen ska råda från Lissabon till Vladivostok.
FAKTA: Ryssland verkar starkt försvagat pga anfallskriget mot Ukraina
FAKTA: Både Sverige och Finland uttrycker att det andra landet inte kan vara ensamt utanför medlemskap i NATO, det är en gemensam ansökan som lämnats in enligt bägge länderna. Tänk regional säkerhet nu..
Men dessa fakta som cirkulerat i press och annan media passar inte in i det narrativ du plockat upp - från var kan jag bara gissa.
Hur du med dessa fakta får det till att det är populism och röstfiske/röstförsvar som ligger barkom den ändrade hållningen i fråga om NATO-medlemskap ser jag som att du sprider en högerpopulistisk osanning . rent av en lögn. Du tror säkert på den - vem har lurat dig?
Svensk post-Sovjet-säkerhetspolitik bygger på naivitet, falsk trygghet, kortsiktighet och en stark önskan om att spara pengar på försvar och beredskap.
Någonstans kring 2005-2007 införs det som inofficiellt brukar kallas "Långbortistandoktrinen", där nationellt försvar prioriteras ned till närmare intet och att Sverige ska ha personal och materiell främst för internationella insatser.
Några år senare lanseras IO14, den försvarsorganisation som ÖB kallade "Enveckasförsvaret".
Alla de övriga fakta du presenterar är väl kända, men väger fjäderlätt mot det budskap Hultqvist förmedlade under sitt tal. Om man är beredd att överväga ansökan till NATO
vid förändrat säkerhetsläge, så är budskapet i talet djupt oärligt, falskt och förledande. Detta i synnerhet då
säkerhetsläget i vår del av världen har försämrats under hela 2000-talet, men även den mest drastiska förändringen genom kriget i Ukraina har man kunnat ana är på G sedan 2014.
Söker du något som inte passar in, så är det NATO-ansökan under s-regering, när man sagt att så aldrig kommer att ske.
Jag kan inte annat än att konstatera.
Därför har jag starka skäl till att anta att det är opinionen som fått s att ändra sig i frågorna om svenskt försvar och svenskt NATO-medlemskap (med finsk ansökan som bidragande faktor), för det var det enda de inte kunde vara säkra på på förhand.
Jag vill påstå att andra slutsatser är gjorda med skygglappar på inför de fakta jag har presenterat.
Ska man försöka övertyga någon i opinionen till motsatsen, så krävs lite mer av fakta och motivering.