Regeringens el-fiasko
Det är inte ofta jag tycker att SD gör rätt men detta är bra.
Det är inte ofta jag tycker att SD gör rätt men detta är bra.
Hon har ju alltid smartaste, bästa tjejgänget att fråga ...
Vet inte. Jag noterar bara att det land i Europa som har högst andel kärnkraftsel också har högst elpriser (ofta dubbla priset mot i Sverige) och så har det sett ut sedan i höstas när elpriserna började skena.
Hur ska du ha det nu?
Finland överväger att stoppa bygget av kärnkraftverket i Hanhikivi
De större företagen uppe i norr vill ha vindkraft eftersom den är snabbast att få fram och är billigast.
www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/industrijattarna-i-norr-vill-helst-ha-mer-vindkraft-den-ar-billigast
Väderberoende kraft
Norra Sverige har goda förutsättning för att bygga ut vindkraften och vissa ser även möjligheten till en något utöka effektuttaget från vattenkraften. Den väderberoende vindkraften är som bekant opålitlig, vilket framgick med all önskvärd tydlighet under den gångna vintern då många vindkraftverk stod stilla just när elproduktionen behövdes som mest.
Vattenkraften har dock hittills garanterat en jämn och stabil produktion. Men vad händer om vattentillförseln till vattenkraftsdammarna blir för svag och vi får torrår? Vattenkraften är också den beroende av yttre klimatrelaterade faktorer som är svårförutsebara. Nu när kärnkraftsförespråkare vädrar morgonluft flaggar rikspolitiker för att det till och med kan komma att behövas nya kärnkraftverk i Norrland.
Industriboom i norr sätter press på elförsörjningen | ENERGInyheter.se