Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-01-15 15:51:03 följande:

Fast kärnkraft behöver inte höga el-priser. Det var i stort sett bara när el-priserna var som lägst och effektskatten hade höjts (innan den avskaffades), som kärnkraften blev olönsam. Vilka energislag var eller kunde vara lönsamma under de förutsättningarna?

Som sagt var, reaktorerna 1 och 2 i Oskarshamn hade varit olönsamma även utan effektskatten.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-01-15 19:07:56 följande:
    Relevant här är frågan om vilka sätt att producera el som var lönsamma när el-priserna var som lägst?

Ska vi avveckla alla de som då var olönsamma, just av det skälet?
    Vilka vi? Jag tänker att det är upp till energibolagen att besluta.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-01-16 00:25:57 följande:
    Det är vår uppgift att ÖKA energiförbrukningen. Ökad energiförbrukning innebär ökad levnadsstandard.

År 2019 beräknades 760 miljoner människor på jorden, främst i Afrika, inte ha tillgång till el.

Vi ska ÖKA vår energianvändning.
    Tom Araya skrev 2022-01-15 22:45:08 följande:
     Det enda som är sant är att mp tvingade s att driva en anti-kärnkraftspolitik de egentligen inte själva stod för.
    Fel. Socialdemokraterna är emot kärnkraft alldeles av sig själva.
    Att S är emot kärnkraft är en lögn. Däremot anser S att kärnkraften ska stå på egna ben och att det är upp till marknaden om det ska etableras nya kärnreaktorer. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-01-16 00:25:57 följande:
    Det är vår uppgift att ÖKA energiförbrukningen. Ökad energiförbrukning innebär ökad levnadsstandard.

År 2019 beräknades 760 miljoner människor på jorden, främst i Afrika, inte ha tillgång till el.

Vi ska ÖKA vår energianvändning.
    Tom Araya skrev 2022-01-15 22:45:08 följande:
     Det enda som är sant är att mp tvingade s att driva en anti-kärnkraftspolitik de egentligen inte själva stod för.
    Fel. Socialdemokraterna är emot kärnkraft alldeles av sig själva.
    När den moderatledda alliansen regerade ökade man beskattningen av kärnkraften. Den nuvarande regeringen har tvärtom kraftigt minskat beskattningen av kärnkraft. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-01-16 11:28:06 följande:
    Nu vet jag inte vad du menar att Henrik Jönsson säger i sin video men det här ar vad Socialdemokraterna själva säger om kärnkraften, på sin egen hemsida:

"Kärnkraft: en ansvarsfull avveckling för goda elpriser och stärkt konkurrensförmåga"

"Socialdemokraterna vill: arbeta för en ordnad övergång där kärnkraften successivt ersätts med förnybar energi och energieffektivisering."

Partiet skriver det rakt ut att de arbetar för att avveckla kärnkraften.

www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/karnkraft
    Du är en mästare på att cherrypicka. Dessa rader hoppade du över.

S står bakom energiuppgörelsen och har skapat möjlighet för att bygga upp till 10 nya kärnreaktorer.

• KillBill

Moderaternas tidigare energipolitiska talesperson, Mikael Odenberg:

https://www.arbetsvarlden.se/kronikor/karnkraften-behover-inget-statsstod/

"Från borgerligt, kärnkraftsvänligt håll brukar man ofta referera till ?den socialdemokratiska straffskatten på kärnkraft?. Sanningen är att den mest drakoniska höjningen gjordes av alliansregeringen på förslag av finansminister Borg, vilket starkt bidrog till E.ON:s beslut att ta reaktorerna Oskarshamn 1 och 2 ur drift"

• KillBill
    Tom Araya skrev 2022-01-16 16:02:10 följande:
    Kan du beskriva hur s skapat dessa möjligheter, vilka består de av?

Vilka direktiv har s/mp lämnat till de statliga energibolagen?

Följande har regeringen varit med och fattat beslut om (som en del i energiuppgörelsen):

* Energimarknaden ges rätt att successivt ersätta nuvarande reaktorer i takt med att de når sin ekonomiska livslängd

* Kärnkraftsparentesen är förlängd genom att inom ramen för maximalt tio reaktorer tillåta nybyggnation på befintliga platser

* Avvecklingslagen om kärnkraft kommer inte att återinföras

* Skatten på termisk effekt (den s.k. kärnkraftsskatten) avvecklas

I tillägg till energiuppgörelsen har regeringen fattat beslut om att fasa ut elcertifikatssystemet och from i år kan inga nya vindkraftsanläggningar ansluta sig till systemet.

• KillBill
    Friger skrev 2022-01-17 17:32:53 följande:
    Nja, det är nog du som sprider lögnen. Om jag blundar så är jag inte ansvarig.

Det är en erkänt smutsig bransch, trots namnet. Som fd finansminister måste hon ju ändå känna till det.

Det är hur enkelt som helst att upptäcka. Vanligt inom byggbranschen också. Kolla på allabolag. Firman omsätter massor men har 1-3 anställda. Varningsklocka.... Då finns det en UE med någon som gör jobbet. Hur har dom det?

På min egen firma så bjöd jag städerskan på kaffe och frågade henne om hennes arbetsvillkor. För att försäkra mig om att det gick schyst till. Jag vill inte gynna dom ohederliga.

Då är jag ändå rå-kapitalist som tycker att staten ska ha så lite som möjligt att göra i våra plånböcker eftersom dom hanterar pengar dåligt.

Kan tycka att någon som går till val på rättvisa villkor borde vara extra noga att den egna personalen har rimliga villkor. Går inte att skylla ifrån sig som hon gör.
    På FB nämns namnet på det företag som Magdalena A ska ha anlitat och uppgiften stämmer så kan jag inte se något märkligt med detta bolag. År 2020 har detta företag 6 anställda och 5,3 miljoner i omsättning.  Vad är det som är iögonfallande med det?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-01-19 13:26:41 följande:
    Känns inte som att där fanns något som ligger Blomberg till last eller sänker hans trovärdighet. Han har nog bättre koll och kunskap än de flesta andra i detta.

Däremot skulle påståendet från Tomas Kåberger om el-systemets stabilitet att behöva utbenas.
    Vad menar du? Till skillnad från Jan Blomgren är Tomas Kåberger professor. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko