Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Regeringens el-fiasko

Flash Gordon skrev 2022-09-02 15:15:37 följande:
    Äh, det där är ju bara trams för att försöka locka över väljare som vill ha kärnkraft.

Det finns ingen som tror att S helt plötsligt - nio dagar före valet - är FÖR kärnkraft när de varit EMOT kärnkraft fram till och med igår
    I så fall är det väldigt ohederligt av Sossarna.

Men jag tvivlar också på deras ärlighet. De har ju en besvärlig historik när det gäller att stå vid sina ord och ta ansvar.

En ovanligt ohederlig bilhandlare är att betrakta som ett helgon bredvid en socialdemokrat.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-09-06 19:36:20 följande:
    Märkligt av dig att länka till händelser under 2021 i Sverige när jag publicerar siffror för 2022 och för Europa..
    KillBill skrev 2022-09-06 19:33:15 följande:
    Ja totalt sett för hela  Europa så levererade vind- och solkraft när kärn- och vattenkraft inte gjorde detta. 
    www.ft.com/content/b209933f-df7f-49ae-8f82-edc32ed622a6
    Karlshamn har kördes rekordmycket under 2021 med Mp + S -politik.

Karlshamn har redan körts mer under 2022 än vad som kördes 2021 med Mp + S -politk.

Varje år de senate åren har det varit allvarliga problem i el-nätet.

Miljöpartiets miljöpolitik leder till mer utsläpp och sämre ekonomi. Samt att resten av världen ser oss och satsar på kol istället.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-09-09 07:35:14 följande:
    Precis. Bl.a. Kristdemokraterna har under många år drivit kravet att Svensk Kärnkraft ska avvecklas. Kristdemokrater bar detta märke under många år:

historia.vattenfall.se/stories/i-hetluften/motstand-mot-karnkraft
    Jo... Nästan lika dumt som att borsta tänderna med radioaktiv tandkräm.

Men den vise ändrar sig. Det är egentligen bara Mp, C och (S inom parantes) som föredrar kolkraft och fossilgas framför ren atomkraft.
  • Friger
    Flash Gordon skrev 2022-09-09 07:55:44 följande:
    Det är inte görligt överhuvudtaget. Ännu en falsk talepunkt som sprids från SVMPC-anhängare.

Bolagen själva, de som vill bygga dessa jättelika industrianläggningar till havs säger själva att de har runt 8-10 års ledtider innan de är igång. I bästa fall. Då räknar de inte in att svenska kraftnät måste bygga ut stomnätet - gratis för vindkraftsbolagen dessutom.

Det är också lustigt att vänstern alltid hävdar att politiker och myndigheter kan påskynda tillstånds-processerna för vindkraft. Men aldrig för kärnkraft.
    Det spelar ingen roll hur långsamt/snabbt du kan bygga vindkraft.

Det går inte att bygga ett el-nät med vindkraft med dagens teknik. Det kollapsar innan du är klar.

Sommaren innan sista ringhalsrektorn la ner. Det var överflöd på el pga mild vinter, blåsig och regnig vår. Vattenfall stängde då av reaktorn för att det inte var lönsamt. Svenska kraftnät betalade vattenfall för att dra igång reaktorn igen för att kunna bevara nätstabiliteten.

Per Bolund verkar ha släppt tanken på vätgas nu. Tydligen så är det batterier som gäller. Förvisso håller jag med honom här, mycket bättre än vätgas. Men vi skiljer oss flera årtionden ifrån varandra i tid, kanske så långt som ett halvt århundrade. Det är helt omöjligt så som han tänkt sig.
  • Friger
    Flash Gordon skrev 2022-09-09 08:27:14 följande:
    Jag vet, men vänstern från partiledare till partiaktiva nätaktivister hävdar att det går snabbt att bygga vindkraft - vilket det bevisligen inte gör.

Att vind inte har mer plats i systemet som helhet är en annan sak som gör vindkraftsutbyggnad omöjlig.
    Friger skrev 2022-09-09 08:10:24 följande:
    Per Bolund verkar ha släppt tanken på vätgas nu. Tydligen så är det batterier som gäller. Förvisso håller jag med honom här, mycket bättre än vätgas. Men vi skiljer oss flera årtionden ifrån varandra i tid, kanske så långt som ett halvt århundrade. Det är helt omöjligt så som han tänkt sig.
    Vätgas är ännu ett halmstrå för att hålla liv i en döende idé om vindkraft. Batterikapacitet finns inte tillräcklig på hela jordklotet för att kunna bygga ett elsystem på vind. 
    Nä, problemet för Per Bolund är att han vet att det inte går. Därför slänger han fram vätgas och batterier som ett argument.

Jag tror att han tänker sig att om vi blir fattigare så konsumerar vi mindre vilket leder till bättre miljö.

Han har fel.

Det verkar finnas ett samband på höga priser på energi och ekonomisk kris. Jag tror även att fattigdom gör att människor struntar i miljön. Vi ser det i fattiga länder. Jag ser det där jag bor. Vet flera som eldar hushållssopor i kaminen för att de inte har råd med den större soptunnan.

Min tes är att tillgång till stora mängder billig och stabil energi leder till välgång och då kan vi även ta hand om miljön. Vi behöver inte konsumera mindre. Bara se till att återanvända materialen rationellt och tillverka prylarna på ett bra sätt.
  • Friger
    klyban skrev 2022-09-09 13:30:11 följande:

Kanske du istället ska förklara för oss varför du matat oss med desinformation länge?
    Och varför du trodde dig veta bättre än Vattenfalls Ordförande som var med när beslutet togs.

För du har ingen ursäkt alls, då flera redan gett dig fakta typ x10.
    Så vad fick dig sprida desinformation?

Jag har svarat på frågan nästan lika många gånger. Ordföranden måste försvara sina beslut. Därför ljuger han. Deras teknikchef påstår ju dessutom det omvända. Det hade han inte behövt.

Du kan ju svara på hur vi ska lösa effektunderskotet som Svenska Kraftnät beskriver i sin balansrapport. Om 2-3 år så är det över 6.000MW en kall vinter.

Jag har frågat både dig och andra likvärdiga flera gånger. Fått exakt noll svar. Och det är ett väldigt akut problem.
  • Friger
    klyban skrev 2022-09-09 13:43:15 följande:

Vi har all fakta, så IGEN hur vet du bättre än Vattenfalls Ordförande som var med på plats när beslutet togs?

Och på noll svar så undrar man vad du vill med din desinformation?
    För det du skriver och om allt är Regeringens fel är inkorrekt påstående av dig.

Men det är lugnt, jag förstår dina agenda och narrativ inte klarar av denna saklighet, därför komemr frågan upprepas hur inbillar dig veta bättre än Vattenfalls Ordförande som var på plats när beslutet togs och ett beslut som inte ändrade den totala effektnivån på detta. Solig

Jag är bara en enkel elkraftingenjör som jobbat med stora projekt och dimensionerat el-nät i merparten av mitt vuxna liv.

Ordföranden var en varm förespråkare av kärnkraft tills han blev offentligt hotad av Mp att rätta in sig i ledet. Vilket han gjorde. Vattenfalls teknikchef är den du ska tro på.

Varför svarar du inte på det som är det mest akuta problemet i Svenskt Elnät? 6000MW effektunderskott är inget du löser via enkla bortkopplingar.

Hur löser vi problemen framåt?

Mp + S är ju som en bilförare som kört fel i en korsning och är på väg mot ett stup. De vägar erkänna att de körde fel, och vad värre är... De vägrar byta riktning.
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-09-09 14:01:16 följande:
    Och jag är bara en enkel civilingenjör som läst både elkraft och stora system (med inriktining elkraftöverföring). Men vi är inte politiker eller ekonomer. Vi ser bara systemet. 
    Jo, men faktum kvarstår. Svenska Kraftnät har år för år målat upp en allt bistrare bild av kraftläget.

I senaste balansrapporten så beskriver de att effektunderskottet beräknas bli mer än 6000MW en kall vinter inom bara 2-3 år. De tror inte heller att det ska gå att importera.

På ren svenska så saknas effekt motsvarande 6st kärnreaktorer om det blir en kall vinter. Det kommer inte att sluta bra.

Det varnas för nedsläckningar redan nu i vinter. Det beror inte på Putin. Han orsakar energibrist. Inte effektbrist, den kommer från vår energipolitik.
  • Friger

Här är en ganska bra beskrivning av läget och vad som har hänt. Komplett med underlag. Inte för att jag tror det biter mot verklighetsförnekarna.

Men för vanligt folk så är detta en jättebra film.

Han som berättar är Henrik Jönsson, oberoende debattör som är engagerad i energipolitiken.

• Friger
    nihka skrev 2022-09-11 10:29:05 följande:
    Jaha. Så regeringen vill inte att vi ska ha el i Sverige utan är bara intresserade av att sitta på tronen. I så fall är deras nästa steg att införa diktatur. Varför hålla på med halvmesyrer?

Fattar du hur mycket SD-propaganda du har gobblat i dig de senaste åren? Jag ser iaf en tydlig ökning av hur mycket av deras tankegods du gjort till ditt eget.
    Högersidan har i vart fall en plan för hur energikrisen ska lösas. Dessutom en plan som är realistisk givet vilka tekniska förutsättningar som finns.

Regeringen utan ansvar har ingen plan för något alls.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko