Padirac skrev 2022-08-26 21:53:30 följande:
De reaktorerna uppfyller inte säkerhetskraven som gäller från 2020. En av dessa reaktorer kördes dessutom i 8 år på dispens från säkerhetskraven från 2004.
Det är inte regeringens fel, det var helt enkelt inte lönsamt nog att uppgradera dessa gamla verk trots att effektskatten avvecklades. Felet kan ju vara att vattenfall är ett vinstdrivande statligt verk som agerar på öppna marknaden. Om det inte vore ett affärsdrivande verk så kunde det ju möjligtvis vara annorlunda. Jag har svårt att tror att regeringen kunde ombilda ett statligt affärsdrivande verk till någonting annat som kunde agera som du tycker.
Angående de gasturbinkraftverk du önskade att svenska kraftnät skulle ha i södra Sverige för att stötta elproduktionen så fanns det tidigare ett upphandlat sådant. Men det blev tydligen för dyrt att upphandla och det finns kanske inte kvar längre.
Om du ska jämföra så måste du jämföra äpplen med äpplen. Elhandelspris med elhandelspris. Konsumenternas avtalspris med konsumenternas avtalspris.
Oavsett vilken regering som bildas efter valet kommer omfattande elprisstöd att införas, det är dessa subventionerade pris som ska jämföras med tex franska subventionerade priser.
Trots de problem med elförsörjning som finns i Europa så har Sverige de lägsta elhandelspriserna i Europa. Nu läste jag att Schweiz planerar för elbrist i vinter. De kör tydligen sin vattenkraft på sommaren och rysk gas på vintern.
Ett lägre elpris motiverar inte marknaden att investera i planerbar elproduktion, ett högre elpris drabbar konsumenterna .. hur man än vänder sig ..
Jag läste också att det påstods att 5% besparingar inom elförbrukningen i Europa skulle stabilisera priserna på en lägre nivå.
Det finns fler olika problem som inte ska blandas ihop hur som helst även om der finns kopplingar mellan dessa
Elpriset till konsumenter - för högt
Elpriser till producenter - för lågt och för högt för investering. Behövs nya aktörer inom produktion som staten subventionerar. Fler elhandlare gör ingen skillnad annat än att det ökar den heliga valfriheten. Hur många av dessa kommer att kasta in handduken. Finska Fortum går visst ordentligt back nu också)
Överföringskapacitet inom landet ( här kommer vinterns återbäring ) ökad överföringskapacitete kommer ochsåa ty höja priset för de som i E1 och E2.
Överföringskapacitet till/från landet ( läste förresten att svenska kraftnät medvetet valt att köra lasten på dessa linor på en lägre nivå än EUs elhandelsavtal kräver)
Effektbrist som driver upp priset och leder till ovilja att investera i baskraft då den är mindre lönsam än billigare och mer kortsiktiga investeringar.
Effektöverskott som driver ner priset så att baskraften inte är tillräckligt lönsam med de priser de har för produktionen.
Jag förstår att du vill att det ska finnas en reglering, men har du någon ide om vad som ska regleras, var det ska regleras och vad det ska leda till?
Det är inte så enkelt att förändra allt detta. Hur ska marknaden tyglas, ska vindkraftverk förbjudas? Det är frågor om lagar som EU har inflytande över.
Du har fel i det du skriver. Orkar ärligt talat inte ens kommentera allt... Det är för mycket och för fel. Mycket är propaganda-skräp regeringen utan ansvar kör med.
Här är en bra artikel du borde läsa och ta till dig. De som skriver är Jan Blomgren, före detta professor i tillämpad kärnfysik. Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi Christian Sandström, biträdande professor i företagsekonomi.
Professorn i kärnfysik var med under nedläggningarna och han säger att alla som visste något på området förstod vad som skulle hända.
Det har jag också gjort och varnat för här inne sedan rätt länge. I stort har ju det jag varnat för inträffat. Jag förutspådde inte kriget. Men jag förutspådde Putins makt över energin och faran för att en plötslig event alltid kommer att inträffa. Det har hänt nu. Mer kommer även att komma.
Din och Killsbills grej har ju varit att försöka förklara för oss "okunniga" hur det som uppenbart inte fungerar egentligen fungerar. Vilket det inte gör. Det ni och regeringen sysslar med kommer att skada människor, miljö och vår ekonomi.
Citat från artikeln
"
Om en regering med stöd i riksdagen straffbeskattar kärnkraft, subventionerar vindkraft och inte låter vindkraften bära kostnaden för dess belastning på elsystemet är det inte med sanningen överensstämmande att kärnkraftsnedläggningarna förklaras av bristande marknadsmässig lönsamhet.
"
www.gp.se/debatt/ni-gjorde-k%C3%A4rnkraften-ol%C3%B6nsam-skyll-inte-p%C3%A5-marknaden-1.79433675