Friger skrev 2021-12-31 13:33:00 följande:
Jag jobbar en hel del mot Sweco, och dom andra stora firmorna och har blivit erbjuden jobb av de flesta. Det är inte magi som kommer ut från dom. Det är en blandad kompott. En del bra, en del har utvecklingspotential. Problemet med el-nät och elproduktion är att det finns ingen heltäckande utbildning. Området är för stort. Du behöver en utbildning och ett mycket stort eget intresse i området.
Jag ögnade delar av rapporten. Spontant känns det som att dom inte har någon lösning på hur vindkraften ska in i el-nätet. Även om dom nämner utmatningen med dom ansökningar om utbyggd vindkraft som redan ligger på bordet. Men där verkar man utgå från att det mesta inte blir byggt och löser problemet på så sätt.
Man kollar på förbrukningen primärt. Inte hur elen ska produceras. Man nuddar vid ämnet men drar inga slutsatser och resultat om saken.
Svenska Kraftnäts framtidsprognos verkar man inte ha läst.
Vätgas nämns bara en gång i förbifarten.
Dvs rapporten utgår från att produktionen kommer att följa förbrukningen hand i hand och linjärt. Hur det ska ske är lite oklart, milt uttryckt.
Jag fick för några år sedan en rapport om ca 50 sidor med analyser och mätdata, en riktigt lång utredning om obalanser i elnätet i en fastighet. Den var gjort av någon av de större konsultfirmorna, minns inte vilken och det spelar ingen roll.
Jag fick ett ganska stort uppdrag som gick ut på att projektera om elnätet för att balansera det.
Jag läste rapporten. Suckade och åkte bort dit och bygge huvudsäkringen på L3.
Det visade sig att de flesta elementen låg på tredje fasen. Men inte så mycket annat. Dom hade mycket riktigt klagat på att det var kallt på vintern. Så det låg en plan för en kraftig utbyggnad av värmesystemet dessutom.
Rapportförfattaren var en ingenjör. Säkert duktig på sitt område. Men han hade antagligen aldrig jobbat som elektriker innan han blev ingenjör. Vissa saker kräver flera kompetensområden. Han saknade ett tyvärr. Hade dom ringt en vanlig elektriker innan dom ringde konsultfirman hade saken aldrig tagit dom proportionerna.
Rapporten tar upp hur nätet ska kunna användas effektivt, när och under vilka förutsättningar invetseringar gjorts och vilka planerade investeringar som tänks, vad som påverkar behovet av investeringar och var, hur det kan styras med marknadspriser, avtal och prismodeller för såväl in- som utmatande kunder och hur det görs i de närmast med Sverige sammankopplade länderna. Det nämns också politiska mål och siffror på vindkraft,
Väl värt att mer än ögna igenom - ger möjligtvis en bredare bild än den som stundom framförs i tråden.
Jo, olika utbildningar och erfarenheter passar olika väl för olika typer av problem eller problemlösningar.
>> var är spikarna jag ska slå i förresten<<
eller
>>finns det olika sätt att fästa alla dessa objekt, behöver vi fästa alla förresten<<