Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Regeringens el-fiasko

Friger skrev 2021-12-30 12:50:30 följande:
    Spelar ingen roll, då får man subventionera den då. Om vi ska ha el som inte är fosil-driven.

Din kära vätgas kommer ingen vart och har inte gjort det på många år. Den skulle behöva en Elon Musk som lyfter tekniken. Problemet är att just han ansåg tekniken vara "extremt löjlig" och "dum".

Då är han ju ändå ingen som backar undan för stora utmatningar.

Rekommenderar att du tittar på det här klippet. Det är visserligen bilar men principen och svårigheterna är domsamma för el-nätet.

" target="_blank">

Vätgas?!

Hindenburg 1937.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Energiminister, han som tror att "planer-bar el" betyder elproduktion inom detaljplanelagt område, sprider Fake News om kärnkraftens kostnader i SVT.

twitter.com/CarlBerglof/status/1476466559627505668

Påstår att elen från OL3 i Finland kommer att kosta "en bra bit över" en krona per KWh att producera när ägaren TVO själva anger att det kommer att kosta 43 öre per kWh.

second-opinion.se/bloombergs-siffror-saknar-relevans/

Det är g-a-n-s-k-a lätta siffror att kontrollera. Frågan är varför journalisten inte avslöjar bluffen i direktsändning.

• Flash Gordon
    Friger skrev 2021-12-30 23:56:16 följande:
    Intressant artikel. Tack! Måste skära hårt i hjärtat på en del här inne.

Intressant artikel. Tack! Tror inte journalisterna är så intresserade att granska siffror som stödjer deras agenda.
    Det mest intressant är ju hur Bloomberg NEF helt enkelt bara har hittat på egna siffror när de beräknar kostnaderna för kärnkraftsprojekt. Helt utan verklighetsförankring. Ofta helt felaktiga siffror.

När det gäller OL3 har de alltså exempelvis inte ens lyckats med något som banalt som att använda rätt siffra för verkets effekt.

Professor Lennart Söder på KTH, han som ofta försöker påstå att kärnkraften är dyr, skryter om att han var med och tog fram den rapporten. Så fort någon i framtiden nämner Lennart Söder bör därför denne få sig förklarat att Bloombergs siffror enbart är påhittade och därmed borde den diskussionen vara över.

Lennart Söder:
    second-opinion.se/soder-sa-mycket-kostar-ny-karnkraft/

"Jag var tidigare medförfattare till en rapport, våren 2020, där Bloomberg citerade med kostnader för, t ex, kärnkraft ..."
  • Flash Gordon

För övrigt är jag övertygad om att journalisterna på SVT inte har en aning om vad som är de verkliga siffrorna och att det är därför som de låter energiministern sprida falska uppgifter på bästa sändningstid utan att motsäga detta.

Däremot vore det förstås lämpligt med en uppföljare på denna typ av Fake News, när de kunnat kontrollera i efterhand.

• Flash Gordon
    Friger skrev 2021-12-30 15:59:08 följande:
    Det är bra när olika åsikter får uttala sig. Men Söder är rätt ensam om sin.
    Påminner om han Nils-Axel Mörner, geolog vid SU, som i decennier debatterade mot en näst intill enigt forskarvärld kring slutförvaret.

Eftersom han var i stort sett ensam om sina åsikter om slutförvarets "olämplighet" så var det alltid han som fick höras och synas i media för att sprida den åsikten. Han fick debattera mot olika andra personer varje gång.

Så, precis som med Söder nu fick Mörners ständiga medverkan då det att framstå som om hans åsikt om slutförvaret och dess geologi faktiskt var någonting som var på allvar inom forskningen.
  • Flash Gordon

Miljöpartiets energipolitiska talesman, Lorentz Tovatt, frågar på Twitter(!) om någon vet varför R3 stoppades.

Nivån ...

En seriös politiker som behandlar ämnet seriöst, särskilt någon med hans position, hade ringt upp ... typ ...Ringhals presstjänst istället och med all säkerhet fått så mycket svar som de kunnat ge.

Men han frågar på Twitter om någon vet.

Det sorgliga är ju att han samtidigt har blockat i stort sett hela kärnkrafts-Sverige så de som faktiskt skulle kunna veta, de kan inte svara. 

Detta är alltså den nivå som Miljöpartiet tycker är lämplig.

twitter.com/C_O_MS/status/1476591015201021953

• Flash Gordon
    Friger skrev 2022-01-02 20:12:37 följande:
    Hörde den nyheten. Tror ärligt talat att om man bortser från tillståndsbiten. Ingen vill ha dom nära.

Bortser man från den saken så är vindkraft ett energislag som förstör sin egen marknad genom sin volatila produktion.

Exempel. Det är jobbigt att vara vattenförsäljare som bara har vatten att sälja när det är översvämning. Inte när det är torka.
    Handlar ju om ett par olika saker:

- Äntligen börjar motståndet mot vindkraften ta fart. Vindkraftens "helighet" börjar erodera. Den börjar ifrågasättas på sina egna (undermåliga) meriter.

- De bästa vindlägena är förstås tagna först. Ju fler projekt som genomförs - desto högre blir tröskeln, ekonomiskt och tekniskt för nästa projekt. Det finns helt enkelt så många projekt i "pipen" att det börjar bli svårt att motivera nya projekt.

Vi såg ju bara häromdagen hur Lorentz Tovatt erkände att vindkraft till havs vare sig är lönsam eller tekniskt möjlig om den inte får subventioner och får ligga direkt intill kusten, där den förstår miljön i skärgården
  • Flash Gordon
    Friger skrev 2022-01-02 20:43:13 följande:
    Jo, men att priset på el har en tendens till att krasha när dom snurrar tror jag gör sitt till också. Poängen är ju att dra in pengar.
    Det är möjligt att en överetablering också börjar få effekt inom vindkraftsindustrin men det har jag ingen koll på om det är så.
  • Flash Gordon

Blåser det för mycket stoppas verken. Ja, det blir "segel" av vingarna men de krafterna ingår i dimensioneringen av verken från början.

Annat som är dåligt med den vindkraftsutbyggnad som S/MP-regeringen står bakom är att man visst skövlar Amazon för att kunna bygga vingarna.

Vem talar om detta för Lorentz och hans kompisar?

Oups! liksom

www.aftonbladet.se/nyheter/a/5GO4pE/vindkraft-boomen-leder-till-skovling-av-amazonas

Nu blev det en sådan där jobbigt målkonflikt igen.

Regnskog eller vindkraft?

Du kan bara välja EN av dem.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko