Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Regeringens el-fiasko

Samme Jan Blomgren i en annan intervju här

"Alla de fyra stora städerna har kapacitetsbrist idag"

"Elmarknaden är en begränsad marknad - så fort vi har en störning i nätet har vi en monopolsituation"

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-12-24 10:35:28 följande:
    Den så kallade "marknaden" påverkas av politiska beslut. En långsiktigt hållbar energipolitik ger möjligheter för en stabil elförsörjning. En kortsiktig populistisk energipolitik skapar problem.
    En fri marknad finns inte så länge det inte finns fri etableringsrätt.

Inte ens om Wallenberg vill får de bygga ett nytt kärnkraftverk för att kapitalisera på höga elpriser.
  • Flash Gordon

Energiministern, han som trodde att "planer-bar el" betydde el som producerades inom detaljplanelagt område, fortsätter att sprida socialdemokratisk Fake News om att den som vi lär välkommen att bygga kärnkraft i Sverige.

www.svd.se/ministern-oppnar-for-ny-karnkraft-i-sverige

"Välkomnar" ny kärnkraft och hävdar att det är "fritt fram" men är inte beredd att andra på lagen så att det faktiskt blir möjligt att bygga ny kärnkraft.

• Flash Gordon

En recension av ministerns intervju:

Nya energiministern är en lögnare. De har nyligen gett klartecken för mångmiljardsubventioner av havsbaserad vindkraft. Miljöbalken hindrar alla aktörer utom Uniper och Vattenfall att bygga ny kärnkraft, där vattenfall har direktiv från regeringen att inte bygga.

twitter.com/StarowNiklas/status/1475546778275569667

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-12-28 07:14:00 följande:
    Var lite snabb att posta...

Rättad text:
    Nu har vi ju flera gånger i den här tråden konstaterat att marknaden inte styr utan det är politik som styr, det säger även Vattenfall m.fl.
    Det bedrägliga blir när man inte vill acceptera dessa fakta.
    Eller för att vara mer exakt: "marknaden" finns men den är riggad och styrd av politikerna och deras beslut.

När vindkraft till havs erhåller subventioner uppemot hundra miljarder kronor, samtidigt som kärnkraft hindras av exempelvis lagar som talar om var ny kärnkraft få bygga - och staten dessutom medvetet blockerar två av dessa tre möjliga platser - då har du inte mycket till "marknad".

Vid fri och lika konkurrens skulle ingen bygga vindkraft till havs. Det är för dyrt.

Vid fri och lika konkurrens har exempelvis Wallenberg gått ut och sagt att de är intresserade av att investera i ny kärnkraft.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-12-28 06:53:07 följande:
    Det är sällan, för att inte säga aldrig som jag ödslar tid på dessa. Konstaterar ibland att det kommit en ny spya och scrollar vidare.
    Låter dem hållas med sitt circle-jerk utan att bry mig.
    Förvisso. Men en och annan konsumentupplysning kring vad som pågår för trådens övriga läsare, några kan ju vara nya, är på sin plats.
  • Flash Gordon
    Friger skrev 2021-12-28 10:29:33 följande:
    Ja, jag har svårt att se nyttan för svensk industri med den sammanlänkning till kontinenten som sker.

Man bygger ju bort det som varit en konkurrensfördel för industrin. Kvar återstår snart bara nackdelarna i form av långa avstånd och vintergatans dummaste politiker.

Det riktigt roliga är att utländska kraftbolag vill utnyttja Sverige som "billig mark" för att anlägga vindkraftsparker där strömmen primärt är tänkt att exportera bort till kontinenten. Våra korkade politiker har då sagt att "vi bjuder på anslutningsavgiften". Den plus den omfattande nätuppbyggnad som krävs betalas av Svenska nätkunder kollektivt. Mängden jobb och förtjänster till landet blir minimalt till en mycket hög kostnad.

Satt och försökte lista ut om åtminstone energiskatten stannar i landet. Men verkar inte så.
    Ja, kinesiska och spanska företag pumpar Sverige på skattepengar och tar ut vinsten i hemländerna.

Verkligen väl investerade pengar för svenskarna som får en massa oreglerbar kraft som man måste hantera.

Och detta alltså av en regering som klagar på att skattemiljoner "försvinner från skolan till skatteparadis".

Är det bara rätt syfte (vindkraft) så är det inga problem med att pengarna lämnar landet.
  • Flash Gordon

Sverige blir vindkraftindustrins Klondyke tack vara alla dessa hundratals miljarder i subventioner.

S/MP-regeringens symbolpolitik betalas av det svenska folket.

• Flash Gordon
    felix le chat skrev 2021-12-29 13:10:15 följande:
    Ok, tack
    Mitt intryck var att det var en person ( Kjell nånting )
    som talade för egen sak inte för partiet.
    Har sett andra moderater som varit för så det kan vara så att partipiskan
    inte börjat vina ännu på Blasieholmen.
    Moderaterna tar ansvar för miljön och ekonomin och säger därför nej till dessa monstruösa industrianläggningar i känslig miljö.

Vi talar om kvadratmil med industrianläggningar högre än Eiffeltornet som kommer att stå fullt synliga från exempelvis Sandhamn.

Moderaterna har sagt att vindkraft till havs kan byggas - med det avses vindkraft som inte syns.

Industrianläggningen SKULLE med det resonemanget kunna byggas där, men inte med så höga verk. Men då blir det en än större förlustaffär än det redan är idag.

Strunta i centerpartistens och SVT:s propaganda - här talar en moderat själv om saken.

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skargardsregionradet-om-kritiken-mot-vindkraftsparken-hyckleri

Och Tovatt, miljöpartisten erkänner nu i en twitterkonversation att vindkraften till havs är omöjlig att bygga ut - tekniskt såväl som ekonomiskt - om den inte subventioneras med miljarder.

Olönsamt och omöjligt, som han själv säger

Tovatt är sur för att L i en debattartikel i GP säger att de anser att vindkraften ska ligga längre ut, bortom synhåll, och betala sin egen anslutning.
  • Flash Gordon

Liberalernas debattartikel

www.gp.se/debatt/f%C3%B6rst%C3%B6r-inte-bohuskusten-med-en-vindkraftspark-1.62715844

Vårt budskap är att vi välkomnar kraftverken men bara under förutsättning att de byggs så långt ut i havet att de inte förstör siktlinjen från kusten. Ju högre vindkraftverk som byggs desto längre ut måste de ligga.

----

Vi vill också understryka att det är av yttersta vikt att den "djupa anslutningsprincip" som vi av tradition använder oss av i Sverige även tillämpas här. Den som ansluter till elnätet ska stå för alla kostnader som uppstår för själva anslutningen och för de redan anslutna. Det gäller till exempel kablarna ut i havet som inte skulle ha byggts om det inte vore för vindkraftverken. Det är därmed en självklarhet att kostnaden för dem ska bäras av den som bygger vindkraften. Det här är en viktig princip som finns till för att undvika att elnätskollektivet bakvägen tvingas subventionera nyanslutningar.

Åsikterna i den här debattartikeln dödar effektivt all utbyggnad av vindkraft tillhavs.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko