KillBill skrev 2021-12-14 14:42:24 följande:
Som kommentar till att Vattenfalls strategichef dömer ut nyproducerad storskalig kärnkraft som olönsam påstår du att 20% av kärnkraftens kostnader utgörs av skatter och avgifter.
När jag ber dig om exempel på dessa skatter hänvisar du till en inaktuell sammanställning som innehåller effektskatten (som skatt som ensam utgjorde de där 20 procenten som du pratar om).
Effektskatten har regeringen tagit bort för 3 år sedan så den kan inte vara orsaken till att Vattenfalls strategichef dömer ut nyproducerad storskalig kärnkraft som olönsam.
Jag har redogjort för de skatter och avgifter som avses, det är bara att läsa innantill. Dock utgör de mer än 20% av kostnaden, så där var mitt påstående felaktigt.
Mycket riktigt har effektskatten avskaffats, så de ekonomiska förhållandena påverkas bara av den avgiften fram till och med 2018, dock fanns en tid även före 2018 varifrån många beräkningar, utredningar, studier och rapporter hänger kvar. Sådant förnyas inte alltid varje år.
Läser du hela artikeln om Vattenfalls syn på kärnkraft så framgår det tydligt att det är förhållandena som påverkas av energipolitiken som gör att man i Sverige inte kan satsa på kärnkraft, vilket går helt i linje med att Vattenfall satsar på kärnkraft i Estland.