Regeringens el-fiasko
Frankrike har problem med den lilla vindkraft de har.
Exakt hur de för för att reglera nätet vet jag inte. Kärnkraft är egentligen inget bra för effektreglering har jag fått lära mig i skolan. Kanske går ändå.
Det som svänger över dygnet är också den reaktiva effekten, något som kompenseras med gigantiska kondensatorbatterier och reaktorer (inte kärnreaktorer) och även med kärnkraftverkens magnetisering av generatorerna.
Det går att effektreglera även med kärnkraftverk, men det är en långsammare reglering och används därför inte i Sverige. Bl.a. de franska kärnkraftverken använder effektreglering.
Dumvänsterns mantra om OL3 som olönsamt kommer omedelbart på skam, med dagens elpriser är verket betalt om 5 år, då återstår minst 55 års drift med vinst.
Ja, fiasko.
Här är det en lanthandel i Småland som får lägga ned. Tre mil till nästa affär för befolkningen.
www.tv4play.se/program/nyheterna/lanthandeln-kan-tvingas-bomma-igen-p%C3%A5-grund-av-elpriserna/13782811
Energimyndigheten har tittat på slumpkraftparker som avslagits av kommuner mellan 2014 0ch 2020.
S är det parti, av alla partier, som är med och styr i kommuner som använt sig av vetot för att stoppa flest slumpkraftverk.
S upprepar med den drucknes envishet att det är M som stoppar utbyggnad av slumpkraft, när det är S som är lika stora nejsägare.
Hos såssen ligger lögnen alltid latent.