Regeringens el-fiasko
Nu är det ju så att marknaden styr elhandel mellan länderna, precis som all annan handel.
Visst behövs en reglering av något slag så att inte enron-helvetet kommer hit, Tyskland har reglerat lokala marknaden till EUs förtret.. men fulhandel driver upp priserna... oreglerad marknad...
En del kritiker i tråden förstår inte hur marknaden fungerar... kritik som beror på marknadsfunktioner skall riktas mot marknaden , inte mot politiken.. en regeringen kan inte själv ändra nordpool.. regeringen kan inte själv riva upp energiöverenskommelsen, regeringen kan inte själv fatta de beslut de vill eller inte vill... det är riksdagen som kommer överens efter förhandlingar.. En av de mindre begåvade utspelen i tråden torde vara det om att det är regeringens fel att det saknas elledningar till Robertsfors.. du som är i branschen förstår säkert hur det egentligen fungerar bortom denna och liknande missriktad kritik
Jag har följt Nordpool dagligen under många år nu. Följer kraftläget från energiföretagen samt Statnett:s rapporter som är ännu bättre. Följer även råvaruprisernas påverkan på priset. Vädrets påverkan på priset. Går in och följer nivåerna i kraftverksdammarna. Vet mellan vilka nivåer dom får regleras så jag skriver upp nivåerna och följer dom olika magasinens utveckling över säsongerna. Det gäller inte dammar, bara dom större som jag kommer åt.
Import/export-frågan som diskuteras här kan jag svaret på. Men marknaden är för stor för att ses till ett enskilt land då vi är sammanlänkade. Sverige exporterar el. Främst till Finland.
Särskilt sedan nya förbindelser till kontinenten blivit tillgängliga så blir våra priser mer anpassade dit. Tyskland har internationellt sett väldigt höga el-priser. Till och med dom högsta har jag sett någonstans. Jag har sett främst nu i sommar att överskott i vattenmagasinen snabbt slussas ner dit via marknadskrafterna. Historiskt brukar torka och överskott av vatten komma i vågor om vartannat. Tidigare har vattnet i princip fått fylla upp dammarna vid tider med mycket regn medans man tar där när det är torka. Nu blir överskottet dränerat i större omfattning av vad jag sett hittills. Nivåerna just nu ligger ca 10% under vad som är normalt.
Blir hösten torr uppe i fjällen och vintern kall så kan det bli en intressant vinter.
Jag tror att orsaken till bristerna i elnätet hänger samman med att förut när man pratade om framtiden så var det mest en fråga om energibesparing. Framtiden var att spara energi. Tror inte man föreställde sig att det skulle innebära en ökad elförbrukning. El-bilarna fanns nog inte på riktigt med i kalkylen. För 10-12 år sedan när jag för första gången projekterade laddstationer för el-bilar så var det nästan lite science fiction. Det byggdes lite laddstationer men dom användes i princip inte. Nu måste vi på allvar ta med dom belastningarna när vi dimensionerar el-anläggningar. Lika dant ska det in mängder med värmepumpar som drar el.