klyban skrev 2023-02-23 05:44:56 följande:
Ja, hon var statsminister, dock L, M, KD och SD som var de enda som kunde göra något och detta på de hade tagit över riksdagens majoritet.
Förstår detta gör er ledsna att ebba har uppvisat en så abnorm inkompetens, och det som gör det komiskt också, det är att hon sade sig vilja göra något åt det, men satt på ändan och inget gjort med facit i hand.
Och även om man skulle leka med tanken att du skulle ha rätt att statsminister kan ta beslut utan riksdagen, så vad har ebba för ursäkt att inte under många månader ens gjort det hon sade sig skulle göra.
SÅ hur du vänder och vrider dig, så är baken där bak ändå
Nått säger mig detta är bara början på ebbas inkompetens, och denna kostat oss 6,1 miljarder.
Och jag vet redan den extrem populismen ni har, att om det hade varit spegelvänt, så hade du sagt exakt samma som jag skriver och haft rätt.
Men att en i en annan politik skulle ha rätt, det är något extrem populism inte pallar med.(Se ovan.)
Du har precis läst att beslutet togs på EU-nivå.
S har redan erkänt att det skulle ha tagit lika långt tid för dem att få intäktstaket på plats:
Svaret på frågan om man hade kunnat göra detta fortare är nej. Den proposition som vi har att ta ställning till i dag skulle vi också med en socialdemokratisk regeringen ha levererat vid ungefär samma tidpunkt.
- Niklas Karlsson (S), skatteutskottets ordförande.
https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/protokoll/protokoll-20222367-onsdagen-den-22-februari_HA0967/html