Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Även kraven efter Fukushima och de kostnaderna är saker som påverkar investeringsförmågan
     Att driva kärnkraft är inte en pop-up butik, det är.mpnga krav på ekonomi och förmåga att förvalta och investera i nödvändiga åtgärder och att ha medel att lägga ned reaktorer.. 

Den som inte sköter det får nya ägare till sina reaktorer...

Du och jag om inget kommersiellt företag vill ta över

Digestive skrev 2024-09-08 19:13:10 följande:
    Ja, i den mån ett 'eftersatta underhåll' inte har varit ett val som företagen har gjort så är även det omständigheter som har påverkat beslutet om att stänga ner kärnkraft.

Ett exempel på sådant vore säkerhetsåtgärderna efter Fukushimaolyckan och dess motpart "planer för underhåll och investeringar men ingen av planerna realiserade".
  • Padirac

Ahh.  Det var med procenten och däremellan som 'man och nöjd' drog in dig i som fick dig att vilja sätta folk på plats och hota folk med att de inte visste vad som kunde eller skulle hända... (Med tre punkter)

Anmälde någon dig för det? Hoppas det är bättre nu och humöret är mer i balans. 

Om jag inte missförstått dig så menar du idag att skatterna inte spelade någon roll, och att det inte var så att MP eller något annat parti körde över företagen med vad de skulle besluta, utan där var mest att MP jublade när beslut fattades om att reaktorer skulle stängas som var fel eller upprörande eller någonting du reagerar kritiskt på.

Rätta mig om jag har fel.

Jag har skrivit 159 ? sidor med inlägg i tråden och jag har flertalet gånger redogjort för politiska beslut i allt från marginalpsrissättning, elbörs, eu-gemensam marknad, skatter och långsiktiga överenskommelser om kärnkraftens villkor. Men du vill att enbart effektskattens nivå en gång ska nämnas, inte alla politiska turer som ledde fram till det ena eller andra efterföljande politiska beslutet?  Rätt så?

Inte ens innan en höjning av effektskatten var kärnkraften lönsam enligt ägarna - gav inte tillräcklig hög avkastningen för ägarnas långsiktiga drift, underhåll och investeringsbehov antar jag efter att ha tittat på resultaten på allabolag.se - och de (fast inte OKG enligt de uppgifter du refererat till) ansåg att elhandelspriset var häften av vad de behövde för en långsiktig lönsamhet - rätta mig om jag har fel där med prisnivån.

Digestive skrev 2024-09-08 19:29:04 följande:
    Vilken tur att jag har sparat dina bravader och lögner för de stunder som du inte vill kännas vid dem. Du behöver inte tacka.

Jag har inte gett någon ensidig bild om att det enbart skulle vara politiska beslut stod bakom stängningen av kärnkraft.

Det verkar dock som att frågan behöver ställas igen:

"Vart nämner du att den förda politiken spelade en roll?"
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-09-08 21:32:32 följande:
    Det fanns inga hot överhuvudtaget - varken i singular eller plural. Du som påstår sådant (åter igen) borde ge belägg för dina grova anklagelser men det är tyvärr inte så du jobbar. Som om 'inga konsekvenser' rättfärdigar dina övertramp.

Sluta att ställa fler frågor när du själv inte har svarat på min enda fråga:

"Vart nämner du att den förda politiken spelade en roll?"

Att ge och få är många gånger en god devis att praktisera.

Det är väl bara att konstatera att ditt sätt att 'balansera' diskursen på - är att ge den ensidiga bild som du beskyller andra för.
    Ok, mina många och för långa utläggningar om politiken är inte det du efterfrågar.

Du kan 'visa endast' så hittar du vad jag skrivit, det är alldeles för mycket. Massor om politiska beslut från 1990-talet som lagt grunden för elpris, exportkablar, eu- villkor och skatter - säkert också elcertifikat och gaspriser och genIV och säkert om underhållsplaner och investeringar - som i sin tur skapat lönsamhetsproblem och prognoser om fortsatta lönsamhetsproblem med tanke på historiskt låga priser under lång tid och förväntat låga priser under lång framtid. Det är politiska beslut med den öppna elhandelmarknaden.

Odenberg sa att det var höjningen av effektskatten som gjorde att proppen gick ur och energikommisionen gav sedan rekommendationer att helt avveckla effektskatten.  Bolagen sa att de ändå inte såg möjligheter att investera med önskad lönsamhet trots att effektskatten skulle tas bort och bortre parentesen togs bort.  Reaktorerna hade för kort teknisk livslängd kvar för att räkna hem investeringar. Alla inblandade har sagt att det inte var ett politiskt beslut och Odenberg menar att det är sant. 

Men jag antar att det här inte duger och att du vill göra någonting annat. Rätt?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-09-09 18:57:57 följande:
    Det är inte kaffepengar för den omkringliggande infrastrukturen (inkl kablar) för vindkraft. Det är mer än halva totalkostnaden och den måste multiplicaras med de antal hundra eller tusen verk som krävs för att årligen kunna leverera lika mycket el som ett kärnkraftverk.
    År det till varje vindkraftverk?  jag trodde det var ett stamnät fram till vindkraftparken?

Vattenfall skriver i ett pressmeddelande angående Kriegersflak:

För närvarande saknas dock investeringsförutsättningar för Svenska Kriegers Flak. Vattenfall har därför beslutat att pausa den fortsatta utvecklingen av projektet. Vindkraftsparken var planerad att tas i drift under 2028, vilket i och med detta beslut inte längre är möjligt.

Skulle investeringsförutsättningarna förändras, och Vattenfalls tillstånd att bygga vindkraftsparken fortfarande gäller, kan arbetet komma att återupptas. Vattenfall har tidigare kommunicerat att en av grundförutsättningarna för att investera i projektet är en rimlig anslutningspunkt till ett utbyggt stamnät till havs.  

• Padirac
    Tom Araya skrev 2024-09-09 21:37:46 följande:
    Saknas stamnät i vindkraftsparkens närhet så måste den dras fram, vilket också är en kostnad som ska räknas till anläggningen. Sedan så drar man kablar från ett ställverk till varje vindkraftverk.
    I en av artiklarna du länkade till stod det att kostnaden (då) låg på ca 30 miljoner per vindkraftverk utan någon omkringliggande infrastruktur. Med den kostnaden inräknad så kostade varje vindkraftverk 75 miljoner, så det är en betydande del av totalkostnaden.
    det var det utbyggda stamnätet som det pratades om och som man vill ha framdraget på statens bekostnad  - elnätet från stamnätsanslutningen till varje vindkraftverk är en del av kostnaderna för vindkraftparken och de som finanserar den.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-09-09 22:02:15 följande:
    Det är vad du tror, men du har inga siffror som visar det.

Att staten (med skattepengar från dig och mig) står för vissa kostnader är oväsentligt, det är ändå kostnader som ska räknas med. Det är ju inte så att nya kärnkraftverk är gratis för att staten betalar.
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/kostnader-for-utbyggnad-av-stamnat-till-havs_h9121325/

"
    Havsbaserad vindkraft har, jämfört med exempelvis landbaserad vindkraft, stor potential att bidra med mer elproduktion i de södra delarna av landet. Hur mycket utbyggnaden av transmissionsnät till havs kommer att kosta är svårt att svara på eftersom det till viss del beror på okända faktorer, däribland lokalisering för utbyggnaden, hur långt ut i havet utbyggnaden kommer att ske och antal platser utbyggnaden kommer att ske vid.

Vid en diskussion om kostnader för utbyggnaden av transmissionsnätet till havs bör det även hållas i åtanke att anslutning av havsbaserad vindkraft sannolikt kommer att påverka elpriset nedåt.

Stockholm den 30 mars 2022

Khashayar Farmanbar"

• Padirac
    Tom Araya skrev 2024-09-18 17:28:41 följande:
    Det byggs eller har nyligen byggts nya kärnkraftverk i bl.a. Kina, Indien, Sydkorea, Japan, Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Saudiarabien och Slovakien. Polen planerar för att bygga sina första kärnkraftverk.
    Så visst finns det folk som kan bygga kärnkraft.
    klyban skrev 2024-09-18 15:54:39 följande:

Vindkraft sänker kostnaderna och detta stoppas

Vindkraften har subventionerats och utan subventioner är den inte lönsam och ingen vill bygga den. Dessutom har balanseringskostnaderna ökat 8 gånger med mindre av stabil el-produktion och mer av väderberoende el-produktion.
    Vart någonstans sänks kostnaderna (de totala, inte bara producentens eller ägarens kostnader)?
    Nu skarvar du Tom!

Balanseringskostnaderna har ökat beroende på att export/importkablarnas frånfall eller överföringar måste kunna eller faktiskt behöver balanseras.  Detta har sagts av de som ansvarar för balanskraften. Det finns länkat i tråden och vi har diskuterat detta tidigare.

Av någon anledning vill du inte tro på källan utan drar en konspirationsteoretisk historia om att påståendet är falskt och görs av andra partiska skäl - det påståendet är helt utan belägg och bygger på ogrundade spekulationer.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-09-21 17:11:23 följande:
    Det är de stabila kraftkällorna som brådskar mest, sedan kan man fylla på med mera förnyelsebara kraftkällor.
    Industrin vill ha snabb tillgång till vindkraft säger de, det tar för lång tid att vänta på kärnkraft även om den börjar byggas i morgon.

Men det är i industrins uppfattning som den framställts i media.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-09-22 14:47:42 följande:
    Vilka är dina argument eller fakta till stöd för att hävda att det skulle ta 20-30 år?
    Vilka är alternativen och hur ser tidsplanen ut där?
    Även om det enbart skulle ta 10 år att få igång en kärnkraftsreaktor menar industri och näringsliv att det behöver el före det. Branschen pekar på andra kraftslag för att komma igång. Sol, vind och biobränslen kan enligt företrädare leverera en tredjedel av det till 2045 prognosticerade energibehovet redan före 2035, men efterlyser ett teknikneutralt stöd istället för regeringens ensidiga stöd till kärnkraften.

www.di.se/debatt/vi-kan-leverera-55-twh-ny-elproduktion-innan-ar-2035/

Vi kan leverera 55 TWh ny elproduktion innan år 2035
    Sol-, vind- och biokraftsbranscherna kan leverera ytterligare minst 55 TWh stabil ny sol-, vind- och biokraft redan till år 2035 om erbjudandet om förmånliga statliga lån breddas till att gälla alla fossilfria kraftslag, skriver branschföreträdare. 
    ...

Sverige ska öka elproduktionen till år 2045, från dagens 170 terawattimmar (TWh) till minst 300 TWh. Det innebär en ökning med ca 6 TWh ny elproduktion per år för att möta målet. Regeringens plan är att ca 50 TWh kärnkraft ska tillkomma under perioden 2035?2045. Planen är ensidig och har kritiserats av industrin som pekat på att deras elbehov ökar redan i närtid. Regeringens egna expertorgan Klimatpolitiska rådet och Finanspolitiska rådet menar dessutom att regeringens klimatåtgärder är otillräckliga och har ett för snävt fokus på kärnkraft.

...

Sverige har länge haft ett av de lägsta elpriserna i Europa, vilket varit drivkraften till det stora intresset för de nya gröna investeringarna och den snabba omställningen. Det låga elpriset är alltså en av Sveriges viktigaste konkurrensfördelar. Vd:ar för svenska storföretag har också varit tydliga med att en snabb utbyggnad av elproduktion med låg produktionskostnad är en fråga om att säkra industriell konkurrenskraft, arbetstillfällen och välfärd i Sverige.

I takt med att de fossila bränslena i energisystemet ska fasas ut har frågan om energisäkerhet också blivit allt viktigare. Många kritiska verksamheter i samhället blir i större utsträckning beroende av robustheten i elsystemet. Därför handlar diskussionen idag inte enbart om tillförd energi utan också om andra kritiska egenskaper som gör att elsystemet blir robust. 

Regeringens syn är att nästan bara kärnkraften har de egenskaper som behövs för att säkerställa robusthet och leveranssäkerhet. Kärnkraft är idag en viktig komponent för stabiliteten i kraftsystemet. Däremot har den tekniska utvecklingen kommit så långt att det även finns andra möjligheter för att säkra både energi- och effekttillräcklighet över året, samtidigt som elanvändningen ökar. Denna kombination av tekniker för ökad energisäkerhet kommer dessutom till låga kostnader.

....

Vi hoppas att regeringen kompletterar utredningens förslag så att sol-, vind- och biokraft i kombination med batterier och annan energilagring snabbt kan byggas ut. Den enklaste vägen vore att bredda erbjudandet om förmånliga statliga lån till att gälla alla fossilfria kraftslag. Det skulle ge omkring 55 TWh ny sol-, vind- och biokraft som kan tas i drift före år 2035.

Anna Törner, vd Svenska Bioenergiföreningen (Svebio)

Anna Werner, vd Svensk Solenergi

Daniel Badman, vd Svensk Vindenergi"
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-09-22 16:47:02 följande:
    Regeringen har sagt ja till tre av fyra vindkraftsprojekt (läs: regeringen ville inte köra över det kommunala vetot kring det nekade projektet).

Nu ligger det 17 nya vindkraftsprojekt på bordet och om det landar på omkring 75% beviljade projekt så vore det säkert väl.

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-far-kritik-for-att-stoppa-vindkraftpark-oppositionen-hyckleri
    Som jag förstod debattartikeln i Di saknade de som skrev debattartikeln samma förmånliga lånevillkor och finansierings som regeringen föreslagit för kärnkraften för bio, vind och solenergi.

De ville ha de där teknikneutrala satsningarna som regering talat sig varm för.

Artikeln du länkat till, handlade inte det om tillståndsgivning?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko