Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2024-09-08 02:29:57 följande:
    Precis, redan där blir din analogi märklig så släpp den lika gärna. Det var inte bara MP som stod bakom överenskommelsen eller som för den delen stod bakom Vårändringsbudgeten för 2015.

Det verkar som att du bara säger en massa saker för att se hur det landar.

Läs meningen igen och återkom om det fortfarande är oklart vad jag menar: "verkliga omständigheter och politiska beslut som påverkar det senare".

Tycker även att vi kan titta närmare på en av meningarna som du lyfter fram:

"Marknadspriser på el har halverats under de senaste fem åren, förnyelseinvesteringar medför att anläggningarna inte är väl avskrivna samt att förväntade nya säkerhetskrav förväntas kräva ytterligare stora investeringar fram till 2020."

Bortom elpriserna vid tillfället så var bland annat det här 'verklighetens omständigheter' som aktuella företag var medvetna om.

Blev dock 'verklighetens omständigheter' än mer svårartade för kärnkraften så blev risken att kärnkraft fick stängas ner i förtid - varför företagen hade sina invändningar:

"Det är inte rimligt att höja en skatt vars existens kan ifrågasättas. Förslaget kan innebära att en eller flera reaktorer måste stängas av i förtid vilket kan leda till att försörjningstryggheten av el i prisområde 3 och 4 är hotad samt att det kommer leda till prishöjningar."
    De höjda säkerhetskraven var vid tiden kända och vilka investeringar som krävdes var också kända. i Oskarshamn hade okg i princip slutat men annat än det mest nödvändiga underhållet för två av reaktorerna sedan fler år och satsat allt på att öka effekten på den tredje reaktorn.  tillståndet för de de två reaktorerna - eller om det var en - drogs tillbaks av myndigheterna.

Det här ignorerar du helt, det är saker som du uppenbarligen inte anser ha med saken att göra. Inte ett ord från din sida om det här.

Läs hela meningar istället för att cherrypicka enstaka ord 

"Marknadspriser på el har halverats under de senaste fem åren, förnyelseinvesteringar medför att anläggningarna inte är väl avskrivna samt att förväntade nya säkerhetskrav förväntas kräva ytterligare stora investeringar fram till 2020."
  • Padirac

Lite historisk bakgrund om kärnkraft i Sverige, energiöverenskommelsen 2016 är med men ingenting efter det.

historia.vattenfall.se/stories/i-hetluften/motstand-mot-karnkraft/

Digestive skrev 2024-09-07 23:51:51 följande:
    Det är ett par makalösa mandatperioder som vi pratar om.

Regeringarna i fråga verkar inte ha bidragit med någonting berörande den tråkigare utveckling i Sverige då 'högerblocket hade majoritet i riksdagen', 'de regerade på högerblockets budgetar' och de aktuella besluten som regeringen fick igenom hade ingen effekt på omvärlden överhuvudtaget.

Det mesta råkar bara 'sammanfalla' med de här åtta åren och i linje med regeringarnas beslut.

Du får sälja historien om att dåvarande regering verkade i ett vakuum till någon annan.

Om MUF var med och skadade Olof Palme under det pågående mordet så hade de givetvis varit medskyldiga till mord. Du är inte särskilt bra på att göra analogier men din utgångspunkt är också väldigt märklig.

Låt oss höja alla skatter med 17% och alla politiskt reglerbara avgifter med 72% - det gör tydligen ingen skillnad utanför Riksdagens väggar.
  • Padirac

Drt ser alltså ut som att gamla produktionsanlöggningar ä de som bidrar med vinster och att vindkraften subventionerats för att ersätta kolkraft och att det 2010 inte var ett alternativ med ny kärnktraft i Sverige . det var först 2016 som den bortre parentesen för kärnkraft togs bort.

Vidare var Sverige kanske detenda landet i Europa och  världen som redan 2009 beslutade om att kärnrkaften inte skulle subventioneras utan stå för sina egna kostnader.

från wikipedia

"I samband med borgerliga Alliansregeringens styre (2006?2014) slöts en överenskommelse mellan partierna Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet (nu Liberalerna) och Kristdemokraterna som innebar att man accepterade utbyggnad av nya kärnkraftsreaktorer men att kärnkraften skulle bära sina egna kostnader, det vill säga utan statliga subventioner. Samtidigt beslutades att subventioner skulle ges till vindkraft och solkraftverk. Överenskommelsen som offentliggjordes den 5 februari 2009 innebar ett genombrott för de borgerliga partierna som fram till det datumet varit splittrade i energifrågan, framförallt med anledning av Centerpartiets tidigare motstånd mot kärnkraft."

Tom Araya skrev 2024-09-08 11:10:20 följande:
    Text kopierad från sidan du länkar till:

Utan skatter, avgifter och bidrag förvrids kostnaden för ny kraftproduktion något, vilket förstås är syftet med systemen. Utan dessa styrmedel så träder den i Sverige kontroversiella kolkraften fram som det billigaste alternativet, följd av den ungefär lika kontroversiella kärnkraften. Vindkraften blir mycket dyrare utan bidrag. Lite längre ner i inlägget kommer några ord om bidragen till vindkraften och skatterna/avgifterna för kärnkraften.

Produktionskostnader för gammal el

Elproduktion från gammal kärnkraft och vattenkraft är mycket billigare än produktion från nya anläggningar. Anledningen är att kärnkraft och vattenkraft kräver stora ursprungliga investeringar, men att anläggningarna många år senare är avskrivna och de enda kostnaderna som finns kvar är underhållskostnader. Exempelvis byggdes de svenska kärnkraftverken på 1970- och 1980-talen för ca 25 års drift, men livstidsförlängs idag för upp mot 50-60 års drift. Den svenska vattenkraften är också till åren då den huvudsakligen är byggd på 1950- och 1960-talen.

Så några exempel på produktionskostnader för gammal el: Fortum redovisar i sina årsredovisning för de senaste åren en genomsnittlig produktionskostnad på ca 25 ?/MWh för hela sin elproduktion (förutom i Ryssland). Norska Statkraft, som i princip enbart har vattenkraft, redovisar i sin årsredovisning för 2010 en produktionskostnad på endast 7 ?/MWh*! Marginalerna har inte varit att leka med de senaste åren för Statkraft då elpriset i genomsnitt var ca 42 ?/MWh under perioden 2006-2010. OKG redovisar på sin hemsida en genomsnittlig kostnad för sin kärnkraftsel på ca 35 ?/MWh*.

Politiska styrmedel ? skatter, avgifter och bidrag

Skatter, avgifter och bidrag/subventioner spelar alltså stor roll för produktionskostnaden för ny elkraft och därmed också för vad kraftbolagen bygger! Nedanstående gäller Sverige. I Finland finns förslag på andra skatter för gammal vattenkraft och kärnkraft, vilket beskrivs i detta inlägg.

Bidrag till vindkraften ? elcertifikat: 15-35 ?/MWh

Elcertifikat fungerar i korthet som så att svenska staten delar ut ett elcertifikat per producerad MWh vindkraft, bioenergi och viss vattenkraft. Dessa certifikat måste elhandelsbolag (som köper el från elproducenter för vidareförsäljning till elkonsumenter) köpa en viss lagstiftad kvot av och på så sätt skapas en efterfrågan på elcertifikaten. Priset på elcertifikaten styrs av utbud och efterfrågan och har sedan 2006 varierat mellan ungefär 15-35 ?/MWh. I beräkningarna som utgör grund till figurena för produktionskostnaderna ovan så är medelvärdet 25 ?/MWh. Bidraget till vindkraften i form av själva elcertifikatet kommer alltså från staten, men kostnaden läggs över på elkunderna.

Varför byggs då den nya kraftproduktion som byggs?

Vindkraft: Det byggs mycket vindkraft eftersom det är det billigaste som är möjligt att bygga i Sverige!

Vattenkraft: Storskalig vattenkraft är politiskt omöjligt att bygga i Sverige och situationen är liknande i Finland. Det är endast möjligt att bygga småskalig vattenkraft eller att uppgradera befintliga verk.

Kärnkraft: Politiskt osäkert läge i Sverige, men byggs däremot i Finland eftersom det är bland det billigaste som är möjligt att bygga.

Konventionell värmekraft: Politiskt omöjligt i Sverige, men är på frammarsch i resten av världen. Förklaringen är att det är billigt att bygga med en låg investeringskostnad och kort byggtid. Det som kostar är framförallt bränslekostnaden (kol eller gas).

Elpriset måste vara drygt 45 ?/MWh för att det ska vara lönsamt med vindkraft och drygt 55 ?/MWh för att det ska vara lönsamt med kärnkraft och vattenkraft. 2006-2010 var medelpriset ca 42 ?/MWh.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-09-08 15:45:32 följande:
    Precis, och företagen sköter elproduktionen därefter varav reaktorer i träda bemöter både en sval marknad och ger en annan möjlighet till underhåll. Att företagen inte kör samtliga reaktorer på full effekt konstant är inte ett tecken på att företagen tänker stänga ner reaktorer - då hade sådana planer redan funnits, varit verkställda och underhållet för vidare drift en icke fråga.

Att cherrypicka ord och att markera dem/lyfta fram dem/titta närmare på dem är inte synonyma handlingar. Det är som tidigare analogi väldigt märkliga tankar.

Jag markerade orden för att påpeka att företagen redan hade färdiga planer för att bemöta rådande omständigheter på marknaden och ända fram till 2020. Omständigheterna på marknaden var alltså inte värre än så - det vill säga innan regeringen ändrade på just kärnkraftens förutsättningar på samma marknad, vilket företagen varnade om.

Citatet som du återpostar är inte ens från OKG.
    Precis det du skriver var okg's verklighet .men det var underhållsbrister som gjorde att dessa reaktorer inte var igång.  Till slut trodde inte ens strålskyddsmyndigheten på dem och tillstånd förnyades inte.

Menar du att RAB och OKG hade reaktorer i träda i väntan på bättre tider. . det var ett för mig helt nytt påstående som jag inte sett några belöägg för - ser fram mot att se underlag och belägg för detta.

Ja,  OKG hade planer för underhåll och investeringar men ingen av planerna realiserade år efter år och istället lade de allt krut på O3.  Så slutade strålkyddsmyndigheten att tro på deras planer och tillstånde drogs in.  Det finns referensr till detta i tråden.

Citatet som jag återpostar kommer från ett av DINA   inlägg . vet du inte vad du postar Digsetive? Vet du var din text kom från?   

Menar du att det för OKG inte spelade den roll som RAB och FKA anger - varken marknadspriser eller skatter? Ja då är det ju inte en fråga om olönsamhet för OKG, ändå skriver de själva  just det.. 

Här kommer du med mycket märkliga tankar...  var det eller var det inte lönsamhetsproblem för de olika kärnkraftsbolagen. vilka hade maskiner i träda (som du skriver) i väntan på bättre tider, vilka behövde investera i underhåll och säkerhetshöjande åtgärder för drift  innan  nya lagarna började gälla 1/1 2020...
  • Padirac
    www.expressen.se/nyheter/renoverades-for-15-miljarder-sen-stangdes-ringhals-ner/

"På Vattenfall bekräftar man också att man lagt stora belopp på att modernisera och renovera både reaktor 1 och 2.

....
    ? Ringhals 1 var en jättefin anläggning. Superfint skick, det är ingen tvekan om det, säger Ringhals presschef Anna Collin.

Men om Ringhals gjorde vinster på hundratals miljoner kronor per år och ni hade investerat nästan 15 miljarder i moderniseringar på reaktor 1 och 2 varför stänger ni då reaktorerna i förtid? 

? Därtill kom den oberoende härdkylningen. På Ringhals 3 och 4 investerade vi 900 miljoner kronor i en sådan extra säkerhetshöjande åtgärd. 
    Men er konsult skriver i sin rapport att härdkylningen också uppfyller kraven.

? Det var en olycklig skrivning. De enda som kan avgöra det är Strålsäkerhetsmyndigheten.

Lät ni dem testa härdkylningen?

? Nej, det var inte aktuellt eftersom stängningsbeslutet tagits.

Men då vet ni ju inte om det var bra eller inte. Och ändå stänger ni reaktorn.

? Ja, det var det beslut som togs 2015 utifrån vid tiden rådande förhållanden och prognoser.

Hade det inte efter renoveringen och moderniseringen varit värt att undersöka det?

? Inte givet den situationen som rådde då med de låga elpriserna, investeringsbehovet och effektskatten.

Men Ringhals gjorde ju ändå efter effektskattehöjningen och de låga elpriserna vinst på över 300 miljoner kronor per år.

? Jag litar på de som gjorde den sammantagna bedömningen att det inte skulle vara lönsamt.

Vem gjorde det?

? Vår styrelse. Våra ägare.
    ....

Efter en intervju i Svenska Dagbladet med Vattenfalls dåvarande styrelseordförande Lars G Nordström, där han hävdade att beslutet om nedstängningen av reaktorerna var ett rent kommersiellt beslut och inte ett politiskt beslut som skulle ha baserats sig på påtryckningar från S-MP-regeringen, reagerade Moderatledaren Ulf Kristersson.
    ...
    Nu förtydligar Nordström beslutet.

? Kärnkraften var snudd på olönsam med de priser som rådde då, sen kom Fukushimaolyckan och Strålsäkerhetsmyndighetens krav på oberoende härdkylning på varje reaktor. Ringhals 1 och 2 var då inte värda att satsa på. Det var inte politiken som hittade på det, det var faktiskt ledningen för kärnkraftsverksamheten i Vattenfall som sa att det där blir för dyrt.

Men er konsult Anders Blennermark kom i ett internt dokument fram till andra slutsatser och menade att det inte skulle krävas större investeringar?

? Det där dokumentet som du hänvisar till känner jag till. Men det fanns flera dokument där det fanns de som var för eller emot att vi skulle satsa på Ringhals. Det finns alltid på större företag en falang som tycker att det är synd att lägga ner en verksamhet ?då tappar vi kanske våra jobb och då kanske allt det fina arbete vi lagt ner gör att vi inte kan fortsätta?.

? Det fanns också externa konsulter som kom fram till andra uppfattningar också.
    Digestive skrev 2024-09-08 17:02:14 följande:
    Tack för tilläggen. Jag får väl bjuda tillfället på dokumentet som M läckte ut:

• Padirac
    Digestive skrev 2024-09-08 17:20:15 följande:
    Du skriver det samma men med andra formuleringar i tredje stycket.

Olönsamhet beror även på vilka förutsättningar kärnkraften har på marknaden och dessa förutsättningar försämrade dåvarande regering och med målet att företagen skulle lägga ner kärnkraft.

Du har verkligen varit på hugget om att jag skulle utelämna marknadens omständigheter angående besluten om att stänga ner kärnkraft.

Är det en form av projection då du själv utelämnar politikens inverkan på kärnkraftens förutsättningar på samma marknad?
    Så du anklagar mig för det du gör !

Det ser ut som att jag kompletettar dina ensida inlägg med det du utelämnar.  

Det är tydligt att du inte alls vill prata om elpriset och invenseringsbehov och eftersatt underhåll.

Det är fullt möjligt att det fanns olika förutsättningar för olika reaktorer, men inget av detta vill du röra vid. 

I artikeln jag citerade framgår att RAB gjorde miljardvinst under en tre-årsperiod efter att skatten höjts och sedan tagits bort och att regeringen ville beskatta övervinsterna inom kärnkraften,, Skatt har tagits ut sedan 1990-talet. Att kärnkraften skulle stå på egna ben kom alliansregeringen fram till redan 2009.

En miljard är nära den summa som nämns för att införa OBH på R3 och R4.

och det fanns alltså olika rapporter från konsulter angånde lönsamhet ..  

från artikeln

"?Inte försökt gå förbi riksdagen?
    Beslutet om att höja effektskatten med 17 procent togs av S-MP-regeringen som tillträdde efter valet 2014. Miljöminister då var Åsa Romson (MP). Hon säger att effektskatten inte höjdes för att knäcka kärnkraftsverkens verksamheter.

? Beslutet med att höja effektskatten hade att göra med övervinster som man såg fanns i energisektorn. Men att som det görs nu i debatten spekulera om att det fanns en skum, dold agenda är helt fel. Effektskatten togs ju sedan bort och det berodde på den bedömning som Energikommissionen gjorde. "

Det som beskrivs om RAB skiljer sig mycket från det som kommit fram om OKG's eftersatta underhåll och investeringar
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-09-08 18:14:17 följande:
    "Inte givet den situationen som rådde då med de låga elpriserna, investeringsbehovet och effektskatten."

Politiken hade alltså ett finger med i spelet. 

I övrigt en mycket skicklig dans med ord som undviker politikens inverkan på de kommersiella förutsättningar - samma formuleringar hade fungerat även om politiken hade höjt effektskatten och aktuella avgifter från X till X^N per kilowattimma.

Angående dokumentet så fanns det mycket riktigt fler än ett perspektiv på saken.
    Bra n uadresserar du fler saker - hat du möjlighet att utveckla dina tankar om de saker du ännu inte adresserat? 

Ringhals AB - www.allabolag.se/5565587036/ringhals-ab

OKG AB  - www.allabolag.se/5560633728/okg-aktiebolag
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-09-08 18:32:44 följande:
    Nejdå, att även marknadens förutsättningar spelade en roll i besluten har jag skrivit på flera ställen. Vart nämner du att den förda politiken spelade en roll?

Det var värst vad du känner till mina inre önskningar och viljor. Har du vid något tillfälle blivit biten av en radioaktiv spåkula? Du försöker uppenbarligen att göra diskussionen tröttsam för mig och med billiga knep.

Vad kommer härnäst - ska du åter igen försöka få mig bannad genom att påstå att jag har 'hotat' folk?

Jag i princip mäter hur väl jag presterar med hur fula knep som du (och en del andra) tar till.
    Om jag kommer ihåg ätt var det du som ansåg att jag var hotfull mot dig genom att jag skrev tre punkter.

...

Galenskaper...   har du hotat folk här på FL ska du naturligtvis stängas av - inte för att de tär OT utan för att det är brottsligt.

jag har ett otal gånger skrivit att den partiöverskridande energiöverenskommelsen 2016 tog bort 'effektskatten' och den bortre parentesen för kärnkraft och att subventioner till kärnkraft togs bort redan 2009. att skatten på körnkraften höjts flertalet gånger och att det var ett komersiellt beslut enligt de inblandade,  I den mån effektskatten hade någon inverkan så var det komersiella besluten ett resultat av elpriser, investeringabehov, eftersatt underhåll och en höjd effektskatt, det var alltså inte ett politiskt beslut i den meningen att politikerna beordrade styrelser eller ledning att fatta dessa beslut - enligt M Odenberg.  

Nu har jag också lagt till årsesultat för RAB och OKG från tiden och jag har flertalet gånger länkat till och citerat information om 'de dåliga' förutsättningarna för OKG. 

Den ensidiga framställningen att det var ett politiskt beslut behöver balanseras med fler uppgifter om förutsättningarna som rådde vid tiden och  gjorde att de komersiella besluten togs.

Är det svårare än så?

...
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-09-08 19:13:10 följande:
    Ja, i den mån ett 'eftersatta underhåll' inte har varit ett val som företagen har gjort så är även det omständigheter som har påverkat beslutet om att stänga ner kärnkraft.

Ett exempel på sådant vore säkerhetsåtgärderna efter Fukushimaolyckan och dess motpart "planer för underhåll och investeringar men ingen av planerna realiserade".
    I fallet med oKG var det val som företaget gjort, lovat med planer till strålskyddsmyndigheten som inte realiserats då de satsade allt på effekthöjningen av O3 istället.  Så ledsnade strålskyddsmyndigheten.. då det inte verkade som att företaget hade kapaciteten att på det enlig lag kravfyllda sättwt driva alla reaktorer
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-09-08 18:32:44 följande:
    Nejdå, att även marknadens förutsättningar spelade en roll i besluten har jag skrivit på flera ställen. Vart nämner du att den förda politiken spelade en roll?

Det var värst vad du känner till mina inre önskningar och viljor. Har du vid något tillfälle blivit biten av en radioaktiv spåkula? Du försöker uppenbarligen att göra diskussionen tröttsam för mig och med billiga knep.

Vad kommer härnäst - ska du åter igen försöka få mig bannad genom att påstå att jag har 'hotat' folk?

Jag i princip mäter hur väl jag presterar med hur fula knep som du (och en del andra) tar till.
    Just det nu kommer jag ihåg vad du skrev om att andra skulle råka illa ut.. 

Bra att det inte var ett hot, det hade varit fördjävligt
Svar på tråden Regeringens el-fiasko