Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2024-08-12 18:54:59 följande:
    Vindkraften sägs vara lösningen på världens energiproblem ? men dess problem diskuteras i stort sett aldrig. Hur väl fungerar vindkraft som energikälla? Hur ser vindkraftens lönsamhet egentligen ut ? och vad händer med ett samhälle som sätter klimatideologi före både verklighetens förutsättningar och medborgarnas säkerhet? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om ?VINDHAVERIET?.
    Nej, vindkraften sägs inte vara lösningen på världens energiproblem - var får Jönssen allt från egentligen?

Har du inga fakkta att dela istället för debattinlägg som saknar faktaunderbyggand och bygger på halvsanningar, lösa påståenden och lögner?
  • Padirac
    Rataxes skrev 2024-08-12 21:47:04 följande:

#8854 Tom Araya

Jag har ett förslag på finansiering:

Lägg ner SIDA. 50 miljarder/år 

Investeringen betald på 8 år.

Du har glömt att räkna med skattepengarna som ska gå till ägarna få att de ska få ut sitt garanterade elpris.

Tror det var 80 öre/kWh de skulle vara garanterade... 

Spotpriser här www.di.se/elpris/
  • Padirac

Det verkar som att företagen hittills är osäkra på lönsamhet och långsiktighet trots garanterad elpriser under 40 år.. 

Elprisregleringen liknar den regleringen EU antagit för att hantera elprissvängningar för konsumenter och producenter.

Staten planerar dessutom att dra in fördelaktiga stöd om bolagen tjänar för mycket pengar...

www.aktuellhallbarhet.se/miljo/energi/forslag-sa-ska-ny-karnkraft-finansieras/

"Förslag: Så ska ny kärnkraft finansieras
    Publicerad: 12 augusti 2024, 17:06

...

Utredare Mats Dillén presenterar nu sina förslag på finansieringsmodeller och riskdelning för nya kärnkraftsreaktorer.

Regeringen vill storsatsa på ny kärnkraft ? men det tros bli dyrt. Nu presenteras en modell där staten bland annat ska gå in och stå för 75 procent av projektets finansiering.

Utredare Mats Dillén fick i december uppdraget att utreda hur nya kärnkraftsreaktorer ska finansieras och hur riskerna kan delas.

Den modell han nu presenterar består av tre delar. Den första handlar om statliga lån.

Staten ska låna ut 75 procent av byggkostnaden, medan 25 procent ska vara ägarkapital.

? Staten lånar ut pengar och tar all kreditrisk för de lån man ger, säger Mats Dillén.

? Ett projektbolag får låna till riskfri ränta, det vill säga den upplåningsränta staten har, under konstruktionsfasen.

När bygget är färdigt höjer staten successivt räntan och skapar då incitament för ägarna att ersätta de statliga lånen med privata lån, fortsätter han.

? Så staten lämnar finansieringen steg för steg.

Avtal ska säkra
    Dillén föreslår även så kallade prissäkringsavtal. Det innebär att kärnkraftsbolaget ges ett förutbestämt pris på elen under 40 år.

? Vad vi föreslår här är att det priset ska vara 80 öre per kilowattimme, säger han.

Priset är dubbelriktat, vilket innebär att om elpriset går under lösenpriset fyller staten på så att bolaget kommer upp i lösenpriset. Ligger marknadspriset i stället över lösenpriset får kärnkraftsbolaget betala in pengar till staten.

? Det här är tänkt att finansieras med en proportionerlig skatt mot elkonsumtion, man kan också tänka sig en variant där staten tar ut avgifter, säger Dillén.

Det skulle enligt Dillén kunna handla om en skatt motsvarande ytterligare 2 öre per kilowattimme. I dag ligger energiskatten kring 50 öre/kwh.

En tredje komponent i modellen är en risk- och vinstdelningsmekanism, som i korthet går ut på att om det går bra för kärnkraftsbolaget får det sämre villkor av staten, och tvärtom.

"Starka skäl"
    Programmet omfattar fyra till fem storskaliga reaktorer, som tillsammans kan producera 4 000-6 000 megawatt."
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-12 22:23:34 följande:
    Padirac skrev 2024-08-12 22:07:08 följande:

Det verkar som att företagen hittills är osäkra på lönsamhet och långsiktighet trots garanterad elpriser under 40 år.. 

Elprisregleringen liknar den regleringen EU antagit för att hantera elprissvängningar för konsumenter och producenter.

Staten planerar dessutom att dra in fördelaktiga stöd om bolagen tjänar för mycket pengar...

www.aktuellhallbarhet.se/miljo/energi/forslag-sa-ska-ny-karnkraft-finansieras/

"Förslag: Så ska ny kärnkraft finansieras
    Publicerad: 12 augusti 2024, 17:06

...
    Utredare Mats Dillén presenterar nu sina förslag på finansieringsmodeller och riskdelning för nya kärnkraftsreaktorer.

Regeringen vill storsatsa på ny kärnkraft ? men det tros bli dyrt. Nu presenteras en modell där staten bland annat ska gå in och stå för 75 procent av projektets finansiering.

...EN MASSA TEXT...
    "Starka skäl"
    Programmet omfattar fyra till fem storskaliga reaktorer, som tillsammans kan producera 4 000-6 000 megawatt."
    Regeringen bedömer att ny kärnkraft är nödvändig då det är det enda kraftslaget som uppfyller alla kriterier man rimligen kan ha för el-produktion. Vindkraft gör det inte och bristerna kostar pengar som ingen riktigt räknar med som en kostnad för vindkraft. Så kostnaderna du vill hävda kommer med detta förslag att finansiera kärnkraft ska ställas mot de kostnader vi har av vindkraften, inkl den att lösa den närmsta framtidens el-behov. 

Ja, alla kostnader ska räknas.

Jag vet inte varför du tror något annat!

Vad hette han som krigade mot väderkvarnar? Eller om det nu var vindkraftverk!

Olika produktionsmetoder uppfyller olika krav och de flesta har en plats för att säkra tillgången till ett fungerande energisystem. Dagens kärnkraftssystem uppfyller tyvärr inte alla kriterier som man rimligen kan ställa. Jag tror inte något av systemen uppfyller alla krav som man rimligen kan ställa.

Om man lyckas med nästa generation av kärnkraftverk och de system som ingår runt dessa reaktorer än man nära att uppfylla alla krav som rimligen går att ställa under en överskådlig framtid.  Dagens kärnkraftssystem är inte tillräckligt långsiktiga för att uppfylla alla krav som man rimligen kan ställa.

.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-12 23:24:11 följande:
    Vilka krav man rimligen kan ställa är avhängt den teknologiska utvecklingen. Tror man att man ska få ut något av el-produktionen idag som hör morgondagens teknologi till och gör sina planer utifrån det, så är man ute och cyklar. Teknologin kanske inte ens når dit man vill.

Kärnkraften har visat sig långsiktigt hållbar vad det gäller kvalitet, livstid, produktionsstabilitet och ekonomi utifrån den samtida teknologiska utvecklingsnivån, till skillnad från vindkraften.
    OM du inte ställer andra krav så är du rimligen nöjd med att det byggs vindkraft istället för kärnkraft då... teknologin för kärnkraft är dyrare än vindkraften och det finns få som vill investera i tekniken om de inte får betalt för risken.
  • Padirac

Bara för att det satsats på vindkraft betyder det inte att det varit eller är lösningen på  världens energiproblem. Det är en del av lösningen, andra delar av lösningen är den gemensamma elmarknaden och ytterligare andra delar lokalt i Sverige har varit att stoppdatumet för käörnkraften tagits bort, att stoppet för ny kärnkraft tagits bort, att införa omreglerade prissättning på elhandlesmarkanden, till det kan du lägga bioenergi, solenergi, havsenergi och annat som är delar av lösningen. Andra delar av Europa har använt gas, fortsatt använda kol, befinliga kärnkraftverk och försökt bygga nya kärnkraftverk med  varierande resultat,

Så.. bara för att det byggs vindkraft betyder inte inte att det ansetts vara lösningen på världens energiproblem.    Verkligheten och olika öfrutsättningar har förändrats ler gånger sedan millenieskiftet - varför förändring har drivit fram olika satsningar.

OM kärnkraften byggs ut kommer de nya reaktorerna att leverera el om 5-10 år och efter det leva i 60 till 80 år  - 80 år är i mitt perspektiv en kort tid, Men omvandlingen av samhället med en omfattande elektrifiering kräver elektrisk energi i en ökande omfattning inte bara på sikt utan i ett ännu kortare tidsperspektiv.   Där kan kärnkraften som ännu inte byggts leverera el. 

Jag tror inte industrialisterna byggt väderberoende elkraftverk för att de tror att det är lösningen på världens energiproblem, de tha rbyggt det är att de får igen investerat kapital på ett hanterabart tidsspann.

Kärnkraften kräver en ekonomisk uthållighet och som sträcker sig över 80 år plus de inledande projekt/byggåren. det är en helt annan sak än vindkraftverkens tekniska avskrivningstid eller livstid.

Vattenfall säger att ett vindkraftverk har en teknisk livlängd på upp till 35 år utan renovering eller nybyggnation. Ett kärnkraftverk ska leva i dubbe så lång tid och fortsätta att anpassas till nya tekniska lösningar för att upprätthålla säkerhet. 

Den elintenstiva industrin har sagt sig vilja ha mer el så snabbt det går - de vill ha vindkraft då är det snabbaste alternativet - de skiter väl i de systemutmaningar som finns bara de löses och de få elkraft snabbt,

Så länge kärnkraften inte kan hantera restavfall och uttjänt högaktivt bränsle ser jag inte att kärnkraften uppfyller alla krav som rimligen kan ställas

- det betyder inte att kärnkraften så som den fungerar nu inte kan vara en kortsiktig lösning tills GenIV och efterföljande tekniska lösningar kan använda det befintliga avfallet för att utvinna restenergin och minska det radioaktiva avfallet.

Jag tror att du och jag har helt olika tidshorisonter och därmed olika uppfattningar om vad som är rimliga krav för ett kraftsystem.

Tom Araya skrev 2024-08-13 14:17:07 följande:

Ändå är det bara de väderberoende kraftkällorna man har satsat på under de två senaste decennierna i Sverige, Danmark, Tyskland m.fl... så någon måste i alla fall ha trott på detta.

Vilket är ditt förslag (eller vilket av andras förslag tror du) som lösning för behovet av el och av de problem vi nu ser av nedlagd kärnkraft och överetablerad vindkraft
    -för de närmsta 10-15 åren?
    -för de kommande 20-30 åren?
    -för de kommande 30-50 åren?
    ?

• Padirac

Jag får rätta mig sjäv - troligen går det inte att få igång nya kärnkraftverk om 5-10 år, det tar kanske 15-20 år att få igång 4 reaktorer om facit komemr från de senaste europesiska reaktorbyggena. Att 100 miljarder skulle räcka per reaktor är nog också en glädjekalkyl..

Så frågan är om de sent om sider klara reaktorerna framåt 2040-talet kan leverera el de närmaste 10-15 åren Drömmer

Om inte - ??

Tom Araya skrev 2024-08-13 14:17:07 följande:

Ändå är det bara de väderberoende kraftkällorna man har satsat på under de två senaste decennierna i Sverige, Danmark, Tyskland m.fl... så någon måste i alla fall ha trott på detta.

Vilket är ditt förslag (eller vilket av andras förslag tror du) som lösning för behovet av el och av de problem vi nu ser av nedlagd kärnkraft och överetablerad vindkraft
    -för de närmsta 10-15 åren?
    -för de kommande 20-30 åren?
    -för de kommande 30-50 åren?
    ?

• Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-14 17:46:36 följande:

Det här visar tydligt att de som ifrågasätter om staten ska investera eller ta ekonomiska risker för ny kärnkraft egentligen inte har något emot att staten gör detsamma för andra projekt, särskilt inte om de kan räknas som "gröna" och ingå i en "klimatomställning"... tvärt om, så öses pengar över sådana projekt.
    Att flera av dessa projekt sedan saknar förutsättningar utan tunga investeringar i el-produktion och el-överföringar är något som ofta glöms bort i debatten.

Videons egna presentationstext:
    Den ?gröna omställningen? tilldelas enorma resurser ? ändå är batteriföretaget Northvolt i kris ? och flera andra gröna satsningar svajar betänkligt. Hur fungerar egentligen omställningspolitiken? Vilka är företagen som tilldelas pengar? Och vad händer med en ekonomi som sätter politiska drömmar framför verklighetens förutsättningar? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om ?GRÖNT HAVERI?.

Du vet att Jönssen är en opinionsbildare snarare än att han gör ett journalistiskt arbete?

Jag tror att det är så att alla som gnällt över stöd till förnyelsebar energiproduktion nu gnäller över att det påpekas att dessa gnällspikar nu inte gnäller över stöd till kärnkraften. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-08-15 10:05:53 följande:
    ...precis som du och jag och varför ska jag lyssna på dig?

Förövrigt... våra media, som utger sig för att göra ett journalistiskt arbete, beter sig rätt ofta som opinionsbildare.
    Gott så.. 

Jönssen är alltså inte en källa till sakliga uppgifter utan han har en annan approach och ett annat syfte med sina alster.

Så .. allt är tyckande och det finns inga fakta att peka på.

Jag delar inte din uppfattning om det senare
  • Padirac
    Rataxes skrev 2024-08-14 06:51:20 följande:

Jämna veckor är S för kärnkraft.

Udda veckor är man mot kärnkraft. 

Partiet utan ryggrad, vars enda politik är att klaga på andra.

Jag tror det förekommer en jätteprojektion ...
Svar på tråden Regeringens el-fiasko