Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-12-23 18:19:57 följande:
    Jag är rätt så övertygad om att du har fel om kärnkraftens lönsamhet och jag antar att du inte har några källor som stödjer ditt påstående.

Jag håller på med sökandet av siffror, så jag återkommer om detta...
    Den här artikeln är från i år och uppgiften om förlust för Vattenfalls kärnkraft avsåg år 2023.

www.svd.se/a/eJAk44/forlust-for-karnkraften-inget-beslut-om-nybygge

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-12-23 18:19:57 följande:
    Jag är rätt så övertygad om att du har fel om kärnkraftens lönsamhet och jag antar att du inte har några källor som stödjer ditt påstående.

Jag håller på med sökandet av siffror, så jag återkommer om detta...
    KillBill skrev 2024-12-23 23:12:34 följande:
    Den här artikeln är från i år och uppgiften om förlust för Vattenfalls kärnkraft avsåg år 2023.

www.svd.se/a/eJAk44/forlust-for-karnkraften-inget-beslut-om-nybygge
    Nu är det fastställt att elpriserna för helåret 2024 blev lägre än för helåret 2023 och med tanke på att kärnkraften inte var lönsam då lär det inte heller varit det år 2024. 
  • KillBill
    Rataxes skrev 2024-12-29 10:50:10 följande:
    www.tn.se/naringsliv/38689/forslaget-nu-far-industrin-ta-smallen-for-tyska-energifiaskot-fullstandig-galenskap/

13 608 miljarder kronor eller motsvarande 136 kärnkraftsreaktorer. Så mycket beräknas den tyska energiomställningen kosta. Nu vill den pressade regeringen att energiintensiva företag ska ta smällen eller anpassa produktionen. ?Det vore döden för hela den tyska industrin?, säger Staffan Reveman, expert på tysk energipolitik, till TN.
    Värt att notera i sammanhanget är att beslutet att lägga ner den tyska kärnkraften togs av den tyska regeringen år 2011 som på den tiden bestod av 3 partier; CDU, CSU och FDP dvs 3 stycken högerpartier. 
  • KillBill
    nattuw skrev 2024-12-29 09:27:38 följande:

Debatten om det svenska elsystemet i ett nötskal:

En lite högljudd men tongivande grupp som inte begriper sig på grundläggande fysik vill av ideologiska skäl skapa ett sämre fungerande elsystem.

Sen finns det en liten tyst grupp som förstår grundläggande fysik men som är tyst eftersom de får skattepengar och därmed tjänar pengar även om de vet att de långsiktiga effekterna på elnätet är skadliga.

Sen finns det en liten grupp som förstår grundläggande fysik och protesterar mot att det svenska elnätet som tidigare var ett av världens bästa av ideologiska skäl försämras.

Sen finns den stora gruppen som inte bryr sig utan bara vill att lampan skall tändas när de trycker på knappen och att elpriset inte skall blir så högt att de inte har råd att tända lampan.

Sedan finns det en tondöv SD ledd (M/KD/L) regering som kör enkelspårigt trots svidande kritik från forskare och expertmyndigheter och företag..

www.dn.se/sverige/tung-kritik-mot-regeringens-karnkraftsplan-har-for-brattom/

• KillBill
    Tom Araya skrev 2024-12-30 01:39:08 följande:
    Inlägget saknar helt poäng.
    C och MP är och har varit de största kärnkraftkraftsmotståndarna i Sverige, båda betraktade som att befinna sig kring mitten/höger i deras politiska orientering. M har också varit med om att höja effektskatten.
    Dock har energipolitiken under S's ledning fått mer långtgående effekter, som stäcker sig över decennier.
    Du menar att det var S som år 2016 avskaffade effektskatten på kärnkraft och  gjorde det möjligt att bygga nya kärnreaktorer igen? För vad menar du annars?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2024-12-30 01:39:08 följande:
    Inlägget saknar helt poäng.
    C och MP är och har varit de största kärnkraftkraftsmotståndarna i Sverige, båda betraktade som att befinna sig kring mitten/höger i deras politiska orientering. M har också varit med om att höja effektskatten.
    Dock har energipolitiken under S's ledning fått mer långtgående effekter, som stäcker sig över decennier.
    Poängen är att vissa försöker få det att framstå som att det är vänstern som avvecklat kärnkraften men så är det ju inte. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-01-11 09:00:37 följande:

Se för helvete till att inte släppa fram puckona i v, c och mp igen (s kan ha blivit något mer resonabla i frågan)...

Så hotar förnybara energikällor VÄLFÄRDEN

Energikrisen fördjupas i Europa ? samtidigt som planerbar baskraft avvecklas och ersätts med oplanerbara energikällor som vind- och solkraft. Hur fungerar förnybar energi? Kan lagring i batterier och vätgas lösa de oplanerbara energikällornas leveransproblem? Och vad händer med ett samhälle som prioriterar klimatideologi framför tillgången på tillförlitlig energi? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om ?FÖRNYBARA FANTASIER?.
    Hur kan du sprida Henrik Jönssons videor som är kända för att vara fyllda av fulklipp och där han ägnar sig åt att förvränga vad meningsmotståndare till honom utrycker?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-01-11 15:58:18 följande:
    Hittills har jag inte sett något som är värre än vad andra media gör, så jag ger inte mycket för dina hycklande åsikter.
    Nämn media som fulklupps och luras lika mycket som i Jönssons YouTube video som uppmärksammades i programmet 30 minuter.
  • KillBill

Finns det något löjligare än högermän som yrar om Sveavägen 68 när Youtubern  Henrik Jönsson avslöjas med att genom klippning förvränga bilden av personer som Henrik Jönsson inte gillar? Vi pratar alltså om ren desinformation och alla som sett programmet ser att det handlar om det.

• KillBill
    Mentat skrev 2025-01-11 18:37:00 följande:
    Uppenbarligen ser du bara (S)(V)T och liknande. HJ var uppenbarligen inte beredd på att SVT skulle ställa honom på de anklagades bänk så han grävde litet mer i en följande video och hittade diverse inlägg på Twitter där hon verkligen uttryckte exakt det hon sade i det klipp som var "fulklippt". I det klippet uttryckte hon mycket riktigt en mer balanserad hållning men i sak var klippet riktigt.
    Men nu ljuger du. Jönssons YouTube video skille visa på medias rapportering om Donald Trump. Vad journalister utrycker på sin fritid är inte då förstås inte relevant.

Att högersympatisörer backar upp Jönsson när han har agerat så  oetiskt är faktiskt obehagligt..
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-01-11 20:39:03 följande:
    Akta dig för att påstå att jag ljuger, tack! Uppenbarligen har du inte sett HJ:s video som han gjorde efter intervjun i 30 min.

Försöker du påstå att svensk media rapporterar opartiskt om republikanska presidenter/-kandidater i allmänhet och Trump i synnerhet?
    Ja PS har rapporterat neutralt om presidentvalet. Förklara på vilket sätt journalisters privata inlägg på Twitter är relevant när Jönsson granskar PS. att Jönsson lyfter fram sådana exempel visar bara hur desperat han är efter det att han blev avslöjad.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-01-11 22:50:05 följande:
    Nu är det väl bara en gång man har kunnat peka ut ett riktigt "fulklipp" i HJ's videor och det slår garanterat varenda etablerad media med råge om man tillåter sig att titta på likvärdig rapportering vad det gäller verklighetens sanningar.
    Vi har haft flera exempel i denna tråd.
    Du verkar inte förstå problemet med Jönssons videor.

SVT avslöjade att Henrik Jönsson medvetet manipulerat sina videor. Genom klippning har han fått det att framstå som att en SVT-reporter uttalade sig negativt om Donald Trump, när hon i själva verket uttalade sig positivt.

Eftersom du hävdar att det finns exempel på när Public Service också har ägnat sig åt manipulation, måste du kunna visa upp sådana exempel. Jag väntar med spänning på att du ska presentera dessa exempel här i tråden.

PS. SVT granskar även påståenden om att DN har intervjuat utstuderat konstiga  Trumpväljare (t.ex. opioidmissbrukare). SVT kan visa att den före detta opioidmissbrukaren varken är Trumpsupporter eller röstar, så även här är Jönssons påstående helt felaktigt. Dessutom kan SVT visa att DN har intervjuat helt vanliga människor/väljare, såsom sheriff, domare, bilmekaniker och snickare så på även på ett övergripande plan var Jönssons kritik mot DN felaktig. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko