Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

nattuw skrev 2023-05-30 18:11:59 följande:
    Och fakta är att under SMP regeringens tid vid makten togs det politiska beslut som gjorde att viktiga delar av det svenska elnätet monterades ner utan att det fanns någon plan för hur Sveriges framtida elförsörjning skulle lösas. Ett av världens bäst fungerande elsystem fick betala priset för klimatpopulismen.
    Du känner kanske till att det är riksdagen som fattar beslut och att de statliga affärsverken har en omfattande självständighet precis som myndigheter.

Vad du försöker göra kallas 'guilt by association' och är den del av de metoder som kallas för ohederlig argumenatation.

Du har i tråden alla information om vad som låg till grund grund för olika beslut, vilka som tog besluten och du är intelligent nog att inte behöva ljuga ihop historier om än det ena och än det andra som en del av skrikhögern håller på med i tråden.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-30 18:14:41 följande:
    Det är siffror för förra året, Finland hade inte startat upp det nya kärnkraftverket.

Vi ser även idag att Finland har lägre elpris än Sverige.
    Ja, det var siffor för förra året. efter som du sa att OL3 skulle täcka Finlands tidigare el-importbehov så lade jag fram siffrorna för just detta.  De inlägg du postar har ju allt som oftast'ett fritt förhållande till verklighet och fakta' så lite fakta baserat på verkligheten var passande enligt min uppfattning.
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-30 18:59:26 följande:
    Ja vad har du missat?

Du skriver på första raden redan Finland nettoimport var 12,5 Twh.
    Olkiluota 3 är Europas största kärnkraftverk och kan inte jämföras med Ringhals och Forsmark.
    Olkiluota ska ha en års produktion på 14 Twh.
    .

Reaktorn är med en elektrisk nettoeffekt på 1 600 MW Europas överlägset största, men inte världens största. De två EPR som byggts i Taishan har något större nettoeffekt åtminstone på pappret, med nominellt 1 660 MW. Flamanville 3 och de två reaktorerna som byggs vid Hinkley Point C ligger mittemellan, med 1 630 MW nominell effekt.

Det är inte bara den höga elektriska effekten som sticker ut. Även själva reaktorn är enorm, vilket bjuder på flera utmaningar men också på flera fördelar. Bland annat använder EPR omkring 17 procent mindre uran, tack vare den stora reaktorhärden och en ny neutronreflektor. Tack vare högre tryck och temperatur samt utveckling av flera delar, till exempel ånggeneratorerna, har reaktorn också en högre termisk verkningsgrad. Reaktorn har ungefär 100 gånger fler komponenter än de svenska tryckvattenreaktorerna och reaktorbyggnaden är fyra gånger större än reaktorbyggnaderna vid Ringhals 3 och 4.

Det finns lite olika uppgifter för OL3s årsproduktion, 12 -13 Twh skrivs det.

• Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-30 19:16:21 följande:
    Även om det är lite fel så täcker det nettoimporten.
    om finländarna håller tillbaks på elkonsumtionen så räcker det - om de går tillbaks till sin tidiagre konsumtion så räcker det inte riktigt, inte heller om det görs omställningar eller satsningar som använder mer el och mindre annan energi.

Det är som det är och blir som det blir.  Det är snarast dina inlägg som påstår att andra förnekar fakta. 

Keep up the (not so) good work 
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-30 20:15:28 följande:
    Först idag jag ser att HelaGotland,se skriver om finska elproduktionen, kanske för att jag tog upp det här.

Olkiluoto ligger i Finland, med ger bokstavligen effekt i Sverige. Elpriserna har under senare del av våren varit mer sansade elområde 3 som Gotland tillhör, Även i angränsande elområden.

.
    Sveriges elkunder borde säga paljon kiitoksia
    Ojdå, så ditt skrivandes inflytande sträcker sig nu till helagotland,se  - det är mäktigt.

Kanske är det en fråga om att Finlands behov av elimport minskat med vårens ankimst - OL3 har väl bara varit i drift sedan andra halvan av april - och medier rapporterar om aktuella händelser allt som oftast...

Men säger du att det är ditt skrivande som styr helagotland.se så är det väl så det är, imponerande
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-05-31 16:42:29 följande:
    Det är även det som inte sänds i rutan som avgör om de är opartiska eller ej.
    Vad saknar du nudå? Nazistnytt? Kreationistvetenskap?
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-05-31 17:53:07 följande:
    Nejdå, utan främst det som du tidigare hittade ett exempel på och som du ständigt (liksom här) visar behovet utav - representation och nyansering av konservativa.

Du är så duktigt kontraproduktiv att du förtjänar en guldstjärna. ⭐

- Öj, han där borta tycker och tänker inte som jag!? - sicken nazist.
    Men vad är det i sak du saknar? Vad ska programledare säga eller program faktiskt innehålla?

Du säger att något saknas, men du kan inte redgöra för vad exakt du saknar och hur det skulle vara möjligt att kontrollera om det är uppfyllt eller inte.

Det du förra gången påstod inte fanns tog mindre än minuter att hitta?

Jag uppfattar det som att du tror massa saker som inte visar sig vara sanna när du specar vad du saknar och det går att hitta ganska omgående - även om du själv inte hittade det eller kanske inte ens letade? 
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-05-31 18:32:48 följande:
    Det tog dig dagar och mängder av försök att hitta ett exempel. Det avsnittet var ett personlig intervju av en konservativ filosof och i egenskap av att vara just konservativ.

Vad Public Service skulle balansera det progressiva innehållet med är upp till dem - jag blir gärna överraskad - men om faktiska exempel på vad jag efterfrågar inte är tillräckligt specifikt för dig så är det nog inte meningen att du ska hänga med överhuvudtaget.
    Nej, jag sk*t som vanligt i ditt inlägg tills jag sen tänkte att jag skulle kolla om det fanns någon som helst substans i ditt påstående.  Då tog det någon minut att hitta det du sökte - eller kanske inte alls sökte utan bara gnällde om?

Jag förstår om du är upptagen av dig och dina påståenden, men jag är inte upptagen av dig och dina påståenden {#emotions_dlg.flower}    

Att gnälla över att ingen annan direkt kollar upp det du själv inte kollat upp är mycket självupptaget,

Jag uppfattar det som att du vill ha någonting som du inte kan säga vad det är - eller inte vill. Det har hittills ingen annan heller lyckats klämma ur sig.

• Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-31 08:42:28 följande:
    Har redan visat att SVT är partiska, Janne Josefsson har berättat att dom är det.

Helagotland.se är ärliga till varför vi har låga elpriser just nu, att det beror på tillskottet av det nya finska kärnkraftverket. Detta vill inte svensk media medge. 
    Ja, kanske är det OL3 som gett finland 0-priser på elhandelsmarknaden - har de förresten börjat köra på full effekt igen, de drog ju ner produktionen för att elhandelspriset var för lågt och de producerar ju inte till 0-priser?

Om de drar på för fullt - om de nu inte redan gör det - så kanske de får negativa priser.. det svider nog i ägarnas plånbööker då de själva köper till produktionskostand och sedan säljer till 0-pris eller negativt på elhandelsmarkanden.

OL3 är kanske för tillfället mer lik ebberöds bank än en vinstinvestering, eller det kanske är mer rätt att säga att OL3 för tillfället sitter i samma sits som de svenska olönsamma reaktorerna i EO1 och EO2... nejvisst, de finns ju inga reaktorer i de elområdena i Sverige 
  • Padirac
    Så allting gick skrev 2023-05-31 19:17:57 följande:
    Kan hjälpa Digestive lite. Vi kan börja med tre st.

1)
    SVT visar kompakt ointresse för det nya finska kärnkraftverket

2)
    Tyst i SVT om EU-kommissionens rekommendation att fasa ut elstöden
    -
    EU-kommissionen rekommenderade nyligen medlemsländerna att börja fasa ut elstöden i syfte att dämpa inflationstrycket. SVT har avstått ifrån att ta upp nyheten trots tidigare omfattande rapportering om elstödet. Sju minuter i Agenda Special i söndags ägnades åt elstödets påverkan på inflationen men utan att EU-kommissionens rekommendation nämndes.
    -
    3)Få spår i medier av ny klimatpolitik 
    -

När EU fick en ny klimatpolitik för en dryg månad sedan rapporterades detta intensivt. Men därefter har journalistiken återgått till att behandla klimatpolitiken som om ingenting egentligen hänt. Frågor och problembeskrivningar rör för det mesta exklusivt Sveriges miljömål och reduktionsplikten.
    Menar du att detta är de konservativa frågorna som Digestive saknar i PS?

Tidöpartierna vill gärna göra frågan om kärnkraft till en konservativ fråga , det kan ju debatteras.

Om det är så att SVT inte tar upp EU-kommissionens rekomendation om svenskt elstöd så är det kanske ett indirekt stöd för tidöpartierna? 

Vilka spår i medier - vilka medier du nu menar, det är väl oklart och oprecist - som finns av EUs ändrade klimatpolitik som ersatts av lokal rapportering om klimat, miljömål och åtgärder, är det en konstervativ rapporering?

Du kanske menar att PS inte rapporterat allt o mallt och att detta är ett bevis för att konservativa frågor inte får plats eller?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko