Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Anonym (TomTom) skrev 2024-09-11 10:21:30 följande:
    Det är alltid rätt svårt att greppa för dig.  Orkar inte spilla min dyrbara tid på dig.

Den som fattar den fattar.  

Så du har svårigheter att förstå simpla begrepp som att en sak lyfter sina egna kostnader?

Och varför du pratar om mig och när det är du som är vag.
    Så berättar det bara en enda sak och att ditt påstående är ett tomt påstående.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (TomTom) skrev 2024-09-11 17:24:05 följande:
    Just dina begrepp är inte så simpla att förstå, annars förstår jag det mesta. Frågan är om du själv förstår dina egna begrepp?

Men ja, jag har stora svårigheter med att förstå dina simpla begrepp. Jag förstår all annan text men det är bara dina som sticker ut ur mängden.

Därför kan vi lämna det så eftersom jag aldrig kommer att förstå dina "simpla" texter.

Jag väntar fortfarande på att du ska förklara vad du själv sade.
    Men inser nu när du vänder på det och inte preciserar dig om något, att du inte har den kontext som krävs för dig att svara Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (TomTom) skrev 2024-09-11 19:00:01 följande:
    Då får du vänta länge;)

Det betyder att det inte existerar något relevant för ämnet du skrev.
    Men misstänkte det aldrig existerade något, och jag fick rätt som alltid.

• klyban
    stallet90 skrev 2024-09-12 23:50:25 följande:
    Ursäkta måste vara lite språkpolis här, det heter "enkla begrepp" inte "simpla begrepp". Tror du har blandat ihop svenska och engelska här.Simpel har en negativ konnotation, tex "simpel bedragare" medan "enkel" är neutral. :D

Vindkraften lyfter sina egna kostnader, det är det enda vi behöver ta med oss.

Och ska du språkpolisa mig, ja, då får du säga upp dig från ditt jobb, för då kommer du ha att göra.
    Men såklart, kommer ändå inte bry mig.(Så behåll jobbet för guds skull )

nattuw skrev 2024-09-12 23:15:51 följande:
    Vindkraft är ett stort resursslöseri där miljön drar det kortaste strået.

Men kärnavfall gör inte då eller?

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-09-15 21:16:29 följande:

Man kan inom en region som exempelvis Småland eller Skåne inte kompensera för när vädret för el-produktionen är ogynnsamt, genom att bygga mer av samma kraftslag.

Är detta halmgubben i repris om att det inte blåser jämt, vi alla vet detta och inte ens en vet vad det är ett argument för.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-09-15 22:49:37 följande:
    Vi vet att du inte förstår.

JO, kan lova dig att alla förstår att vinden inte blåser jämt, eller försöker du säga att det var en nyhet för dig?

Och sen förstå argumentet är svårt och förstå och med tanke på att ett argument aldrig kommer som ingen redan vet om och när vinden inte blåser.

SÅ kommer argumentet snart, för jag frågat efter detta med denna halmgubben säkert 20ggr och inte ens en enda gång har någon berättat vad det argumentet är och något ingen redan skulle veta om.

Vindkraft ger billigare el och alla vet om problematiken, så varför lägga ut denna halmgubbe om och om igen.om och om igen.........osv.....
    För det är också därför vi har flera olika energikällor, och när vinden blåser mindre så blir elen dyrare och när vinden blåser mer, ja, då kan elen till och med bli gratis.

Och detta är du emot svårt verkar det som, och med tanke på halmgubben du droppar då och då och utan argumentation.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-09-16 13:41:44 följande:
    Förstår du då att det blir problem när man lägger ned kärnkraft och bara bygger ny vindkraft.

Det är ingen som lagt ned någon kärnkraftverk :whoco5:
    Men förklara gärna hur du vet bättre än de som tog beslutet för renovation och ta reservdelar från två av reaktorerna för att spara pengar i sina gigantiska förluster de gjorde då och sjukligt billig el.

Rätt fascinerad att du inte klarar av att ta in fakta och hur du anser dig veta bättre än de som tog beslutet i Vattenfall.

DU är hopplöst fast i den den desinformation, lite som halmgubben att det inte blåser jämt aldrig får ett argument för något vi inte redan vet om vad som sker när det slutar blåsa och blåser det, ja, då blir elen billigare.
    Är det inte bra menar du? Solig

På detta så lyfter vindkraften sina egna kostnader, och det går att gå och tugga tuggummi samtidigt kanske du har hört?
    Då det ena utesluter inte det andra Solig

Varför skriver du dessa medvetna fel, hoppas du att någon ska gå på det?

• klyban
    Mentat skrev 2024-09-16 14:51:44 följande:
    Att förstå är en sak. Att medge att den egna sidan skulle ha gjort någonting fel och att motparten har en poäng är en helt annan!

SÅ vad har vattenfall gjort för fel i sitt affärsmässiga beslut menar du?

Gigantiska förluster och en el som var som var superbillig.

Det dom gjorde var att göra de nödvändiga säkerhetsuppgraderingarna, använda reservdelar från två reaktorer för göra renovationen och uppgraderingen billigare.
    Helt vanlig företagsekonomiska förutsättningar sm var tvunget att adresseras.

Det som fascinerar mest dock, det är hur vi har mer än en här som anser sig veta bättre än de som tog besluten i vattenfall, hur uppstår en sådan hybris ens?

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-09-16 20:45:59 följande:
    Kalla det vad du vill, men 12 reaktorer har reducerats till 6 i aktiv drift.

Det är vad du kallar det för och när det aldrig var en nedläggning.

Varför skriver du samma fel om och om igen för?
    Och varför anser du dig veta bättre än de i Vattenfall som tog beslutet?
    Något är allvarligt fel i det du skriver och när du anser dig veta bättre än dom i Vattenfall och man undrar varför denna desinformation bara återkommer och återkommer och fast du redan vet det är inkorrekt.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko