Inlägg från: Sogol |Visa alla inlägg
  • Sogol

Allt är rasistiskt nuförtiden

Det västerländska samhället har blivit så känsligt och skitnödigt. Alla blir kränkta, och man kan inte skoja om något. Några exempel: Man vill förbjuda glassen Sitting bull eftersom man använder en indian som logo. Det var också prat om att förbjuda Uncle bens eftersom de har en mörkhyad man som logo. Sen tog Netflix bort filmen Borta med vinden, eftersom den ses som rasistisk. Så är det alltså rasistiskt att ha en mörkhyad person som logo för sitt varumärke? Jag förstår inte ens logiken.

Jag tycker det istället borde vara högt i tak, men att man ändå kan respektera varandra. Det ska vara ok att skoja med en indier på ens jobb "ja ha blir det curry å ris idag igen." Eller skoja med finnen på jobbet, "ja ha du ska väl bada bastu supa och ha knivslagsmål i helgen." Så länge det sker med glimten i ögat och att båda är med på skämtet.

• Svar på tråden Allt är rasistiskt nuförtiden
  • Sogol
    Crash Man skrev 2020-11-13 13:48:13 följande:

Folk som äe "woke" och rasister har en sak gemensamt och det är den överdrivna fixseringen av hudfärg. Jag tror dock bara detta är en fluga och om 15 år kommer allt ha återgått till vanligt.

När jag var i Japan för 15 år sedan så bar jag en kimono. Ingen japan började skälla på mig för att jag hade det, de tyckte snarare tvärtom att det var fint av mig att uppmärksamma deras kultur. I dagsläget skulle jag bli ett vandrande brott för kulturell appropriering.

Ja helt sjukt att det ses som rasistiskt att gilla och anamma någon annan kultur än sin egen. Det är ju så långt ifrån rasism man kan komma.
  • Sogol
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-13 18:04:29 följande:

Stereotyper är lika illa som rasism. Det spelar ingen roll om man höjer någon till skyarna eller trampar på dem, gör man det utifrån en stereotyp så är det rasism.

"Ja men svarta är ju så bra på basket, och dansa kan de allihop, de har ju rytmen i blodet!"

"Aa, fast de är ju lata, smutsiga och lite lägre begåvade också."

"Jag vill helst träffa en tjej från Asien, de är så lydiga små kvinnor, står vid spisen, städar hela huset och så vet man ju att de har speciella talanger i sängen hehe."

"Äh, det är ju allmänt känt att personer från Säffle är lite bakom flötet!"

"Mm, och norrlänningar med. Men å andra sidan är de åtminstone väldigt bra arbetshästar, och de är alltid så skönt lugna! Måste vara närheten till naturen."

Jag kommer ursprungligen från Dalarna, och har flera gånger fått frågan om jag gillar att åka skidor. Jag blir inte förbannad för det. Vi människor fungerar så att vi kategoriserar människor i olika fack för att förstå våran omvärld bättre. Så länge man är beredd att möta sina fördomar som alla innerst inne har ser jag inget fel med att ha lite fördomar.
Svar på tråden Allt är rasistiskt nuförtiden