Embla twopointoh skrev 2020-11-14 20:13:05 följande:
En hel del människor borde slå upp skillnaden mellan att ha en fördom om (eller generalisera kring) människor från kultur X eller etnicitet Y, och att värdera människor olika utifrån fördomen. Det första är något alla har och gör, vare sig de erkänner det eller inte (eftersom det är så människor funkar), och det andra är rasism.
Identitetspolitik är till sin natur rasistisk, för den både värderar människor utifrån deras hudfärg/etnicitet och tilldelar dem egenskaper utifrån dessa yttre attribut. Få människor i dagens samhälle är så fixerade vid just hudfärg och de egenskaper de anser följa med denna, som de som kallar sig antirasister. De förfasar sig över stereotyper (såsom "Uncle Ben" som nämnes ovan), men samtidigt hävdar de på fullaste allvar att man borde kvotera in ett visst antal icke-vita (eller, "rasifierade" som de säger) på arbetsplatser och att vita bär på en nedärvd, kollektiv skuld för slaveriet (att det finns exempel på icke-vita som har haft slavar, och har det än idag i tex Afrika och Mellanöstern, de är de antingen okunniga om eller så ignorerar de det), bara på grund av att de är vita.
De utmärker sig inte direkt för att vara konsekventa och rationella i sitt resonemang och i sin världsbild.
Bra förklarat om både fördomar och identitetspolitik. Och det är ju därför jag har svårt för identitetspolitik och organisationer som kör med det typ Afrosvenskarnas riksförbund och BLM trots att jag är svart och deffo vet va rasism vill säga. Jag tycker BLM snarare förstärker fördomarna om oss svarta och förminskar oss och med sin förenklade analys och hatfyllda retorik bara gör saker värre.
Dessutom är det allvarligt när man ständigt skriker ?rasism? om allt möjligt eftersom man då urholkar begreppet så att ingen till slut tar det på allvar när verklig rasism ska kritiseras. Det blir som när man ropar på vargen för många gånger... :/