• Sogol

Allt är rasistiskt nuförtiden

Det västerländska samhället har blivit så känsligt och skitnödigt. Alla blir kränkta, och man kan inte skoja om något. Några exempel: Man vill förbjuda glassen Sitting bull eftersom man använder en indian som logo. Det var också prat om att förbjuda Uncle bens eftersom de har en mörkhyad man som logo. Sen tog Netflix bort filmen Borta med vinden, eftersom den ses som rasistisk. Så är det alltså rasistiskt att ha en mörkhyad person som logo för sitt varumärke? Jag förstår inte ens logiken.

Jag tycker det istället borde vara högt i tak, men att man ändå kan respektera varandra. Det ska vara ok att skoja med en indier på ens jobb "ja ha blir det curry å ris idag igen." Eller skoja med finnen på jobbet, "ja ha du ska väl bada bastu supa och ha knivslagsmål i helgen." Så länge det sker med glimten i ögat och att båda är med på skämtet.

• Svar på tråden Allt är rasistiskt nuförtiden
  • Crash Man

Folk som äe "woke" och rasister har en sak gemensamt och det är den överdrivna fixseringen av hudfärg. Jag tror dock bara detta är en fluga och om 15 år kommer allt ha återgått till vanligt.

När jag var i Japan för 15 år sedan så bar jag en kimono. Ingen japan började skälla på mig för att jag hade det, de tyckte snarare tvärtom att det var fint av mig att uppmärksamma deras kultur. I dagsläget skulle jag bli ett vandrande brott för kulturell appropriering.

• Mentat

Håller med om att det har gått på tok för långt. Det är som om folk verkligen letar efter en anledning att hitta något att bli kränkt över, om inte för egen del så kanske någon annan skulle kunna bli kränkt, alltså måste vi protestera mot (vad det nu gäller den här gången)
    Sedan exakt vad det beror på kan man fråga sig. Att det är lättare att sälja kvällstidningslösnummer om man gör läsare upprörda? Identitetspolitik? Jaga klick på sociala medier?

• Sogol
    Crash Man skrev 2020-11-13 13:48:13 följande:

Folk som äe "woke" och rasister har en sak gemensamt och det är den överdrivna fixseringen av hudfärg. Jag tror dock bara detta är en fluga och om 15 år kommer allt ha återgått till vanligt.

När jag var i Japan för 15 år sedan så bar jag en kimono. Ingen japan började skälla på mig för att jag hade det, de tyckte snarare tvärtom att det var fint av mig att uppmärksamma deras kultur. I dagsläget skulle jag bli ett vandrande brott för kulturell appropriering.

Ja helt sjukt att det ses som rasistiskt att gilla och anamma någon annan kultur än sin egen. Det är ju så långt ifrån rasism man kan komma.
  • Anonym (Anonym)

Stereotyper är lika illa som rasism. Det spelar ingen roll om man höjer någon till skyarna eller trampar på dem, gör man det utifrån en stereotyp så är det rasism.

"Ja men svarta är ju så bra på basket, och dansa kan de allihop, de har ju rytmen i blodet!"
    "Aa, fast de är ju lata, smutsiga och lite lägre begåvade också."
    "Jag vill helst träffa en tjej från Asien, de är så lydiga små kvinnor, står vid spisen, städar hela huset och så vet man ju att de har speciella talanger i sängen hehe."
    "Äh, det är ju allmänt känt att personer från Säffle är lite bakom flötet!"
    "Mm, och norrlänningar med. Men å andra sidan är de åtminstone väldigt bra arbetshästar, och de är alltid så skönt lugna! Måste vara närheten till naturen."

• Anonym (70-talet ringde)

Hade det inte räckt att skriva 

"Jag är gammal och har svårt att hänga med i samhällsdebatten"?

• Aniiee
    Crash Man skrev 2020-11-13 13:48:13 följande:

Inte i Japan. Däremot i USA. Alltså, om du hade på dig en kimono i USA, så skulle jänkarna skälla på dig för att du approprierade japansk kultur.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Crash Man
    Aniiee skrev 2020-11-13 19:02:02 följande:

Inte i Japan. Däremot i USA. Alltså, om du hade på dig en kimono i USA, så skulle jänkarna skälla på dig för att du approprierade japansk kultur.

Jo, jag vet. Denna videon illusterar det ganska bra.

Jag måste även förtydliga att även jag som är till höger tycker att 99% av alla PragerU videos är skit. Denna videon är dock en av de få som är bra.
  • Crash Man
    Aniiee skrev 2020-11-13 19:02:02 följande:

Jo, jag vet. Denna videon illusterar det ganska bra.

Jag måste även förtydliga att även jag som är till höger tycker att 99% av alla PragerU videos är skit. Denna videon är dock en av de få som är bra.
  • Sogol
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-13 18:04:29 följande:

Stereotyper är lika illa som rasism. Det spelar ingen roll om man höjer någon till skyarna eller trampar på dem, gör man det utifrån en stereotyp så är det rasism.

"Ja men svarta är ju så bra på basket, och dansa kan de allihop, de har ju rytmen i blodet!"

"Aa, fast de är ju lata, smutsiga och lite lägre begåvade också."

"Jag vill helst träffa en tjej från Asien, de är så lydiga små kvinnor, står vid spisen, städar hela huset och så vet man ju att de har speciella talanger i sängen hehe."

"Äh, det är ju allmänt känt att personer från Säffle är lite bakom flötet!"

"Mm, och norrlänningar med. Men å andra sidan är de åtminstone väldigt bra arbetshästar, och de är alltid så skönt lugna! Måste vara närheten till naturen."

Jag kommer ursprungligen från Dalarna, och har flera gånger fått frågan om jag gillar att åka skidor. Jag blir inte förbannad för det. Vi människor fungerar så att vi kategoriserar människor i olika fack för att förstå våran omvärld bättre. Så länge man är beredd att möta sina fördomar som alla innerst inne har ser jag inget fel med att ha lite fördomar.
  • Flash Gordon

Det blir bara rasism om du accepterar att det är "rasism" och väljer att ta åt dig när de försöker anklaga dig för att vara rasist.

Det enda vettiga svaret åt de som skriker "rasism!" om allt är att ignorera dem.

• Embla twopointoh

En hel del människor borde slå upp skillnaden mellan att ha en fördom om (eller generalisera kring) människor från kultur X eller etnicitet Y, och att värdera människor olika utifrån fördomen. Det första är något alla har och gör, vare sig de erkänner det eller inte (eftersom det är så människor funkar), och det andra är rasism.

Identitetspolitik är till sin natur rasistisk, för den både värderar människor utifrån deras hudfärg/etnicitet och tilldelar dem egenskaper utifrån dessa yttre attribut. Få människor i dagens samhälle är så fixerade vid just hudfärg och de egenskaper de anser följa med denna, som de som kallar sig antirasister. De förfasar sig över stereotyper (såsom "Uncle Ben" som nämnes ovan), men samtidigt hävdar de på fullaste allvar att man borde kvotera in ett visst antal icke-vita (eller, "rasifierade" som de säger) på arbetsplatser och att vita bär på en nedärvd, kollektiv skuld för slaveriet (att det finns exempel på icke-vita som har haft slavar, och har det än idag i tex Afrika och Mellanöstern, de är de antingen okunniga om eller så ignorerar de det), bara på grund av att de är vita.

De utmärker sig inte direkt för att vara konsekventa och rationella i sitt resonemang och i sin världsbild.

• flygrl
    Embla twopointoh skrev 2020-11-14 20:13:05 följande:

En hel del människor borde slå upp skillnaden mellan att ha en fördom om (eller generalisera kring) människor från kultur X eller etnicitet Y, och att värdera människor olika utifrån fördomen. Det första är något alla har och gör, vare sig de erkänner det eller inte (eftersom det är så människor funkar), och det andra är rasism.

Identitetspolitik är till sin natur rasistisk, för den både värderar människor utifrån deras hudfärg/etnicitet och tilldelar dem egenskaper utifrån dessa yttre attribut. Få människor i dagens samhälle är så fixerade vid just hudfärg och de egenskaper de anser följa med denna, som de som kallar sig antirasister. De förfasar sig över stereotyper (såsom "Uncle Ben" som nämnes ovan), men samtidigt hävdar de på fullaste allvar att man borde kvotera in ett visst antal icke-vita (eller, "rasifierade" som de säger) på arbetsplatser och att vita bär på en nedärvd, kollektiv skuld för slaveriet (att det finns exempel på icke-vita som har haft slavar, och har det än idag i tex Afrika och Mellanöstern, de är de antingen okunniga om eller så ignorerar de det), bara på grund av att de är vita.

De utmärker sig inte direkt för att vara konsekventa och rationella i sitt resonemang och i sin världsbild.

Bra förklarat om både fördomar och identitetspolitik. Och det är ju därför jag har svårt för identitetspolitik och organisationer som kör med det typ Afrosvenskarnas riksförbund och BLM trots att jag är svart och deffo vet va rasism vill säga. Jag tycker BLM snarare förstärker fördomarna om oss svarta och förminskar oss och med sin förenklade analys och hatfyllda retorik bara gör saker värre.

Dessutom är det allvarligt när man ständigt skriker ?rasism? om allt möjligt eftersom man då urholkar begreppet så att ingen till slut tar det på allvar när verklig rasism ska kritiseras. Det blir som när man ropar på vargen för många gånger... :/
Svar på tråden Allt är rasistiskt nuförtiden