Inlägg från: Anonym (Ö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ö)

Dags att förbjuda hemmafruar?

Ja. För barnens skull.

• Anonym (Ö)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-11-13 09:19:47 följande:

Så du menar att barnen skulle må bättre av att föräldrarna jobbar istället för att ha den ena hemma...? 

Ja och nej. För det första är alla barn olika, men det var inte riktigt det jag syftade på. Jag anser att det är bättre att BÅDA föräldrarna går ner lite i tid var.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-11-13 19:45:25 följande:

Tydlighet är alltid bra. Jag håller helt med om att föräldrar borde gå ner i arbetstid oavsett andra arrangemang, men jag ser inte det som en motsats till att det finns hemmafruar. Om en är hemma"fru" och ekonomin tillåter borde den andre ändå gå ner i tid, om inte annat för att ta vara på tiden med barnen. Jag tror vi är överens i tanken om att spendera mer tid med sina barn i vilket fall.

Varför är det alltid frun som är hemma?
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-11-14 07:59:09 följande:

Tradition, biologi, förväntningar, kvinnan är ofta den som tjänar mindre osv.

Japp, och det är det som är problemet. Vi behöver bryta detta.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-11-14 08:38:20 följande:

Håller helt med!

Tyvärr kommer det ta otroligt lång tid att ordna upp arbetsmarknaden så att kvinnor tjänar ungefär lika mycket som män, jag tror inte ens man kan komma åt den problematiken helt eftersom olika yrken bara naturligt har skild lön, det handlar inte ens om lika lön för lika arbete eftersom män och kvinnor också till viss del dras till olika typer av yrken.

Biologin kan vi inte göra mycket åt heller, men traditioner och förväntningar kan man motarbeta, och det borde vi alla hjälpas åt med!

Kvinnor kan välja andra yrken och därmed påverka sin lön.

Angående biologin så behöver man bara vara hemma så länge man helammar, och det gör man inte mer än några månader.
Svar på tråden Dags att förbjuda hemmafruar?